PCI-kaart in nieuwe pc?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Ik wil een nieuwe pc kopen, het liefste een i7 met 16 gig geheugen. Ik heb ook een oude M-Audio Delta 66 geluidskaart die nog prima bevalt. Deze heeft alleen een pci-aansluiting en hij past - voor zover ik weet - niet op moderne moederborden.

Is er een manier om dit te omzeilen? Kun je een PCI-aansluiting omzetten naar iets anders? Of zijn er losse moederborden waar wel een ouderwetse PCI-aansluiting op zit?

Alle hulp is welkom :okdan:

Ik was er al een beetje bang voor, hmmm. Hier heb ik geen verstand van. Als het goed is heeft de Mediamarkt volgende week zijn 'BTW weg ermee' actie en ik wilde een kant-en-klare pc aanschaffen. Maar dat wordt dus lastig...

Er zijn drivers voor Windows 10 zag ik, dus dat moet lukken.

P.S. Ik zie trouwens dat de kaart voor 100 euro op Marktplaats wordt aangeboden. Misschien moet ik maar een andere geluidskaart overwegen, als het allemaal te ingewikkeld wordt.

Laatst gewijzigd:
Je zou ook eens naar een Pcie naar Pci "Riser card" kunnen zoeken en die plaatsen.

Zijn bij verschillende zaken wel te verkrijgen..

Als je van PCIe naar PCI wil overgaan heb je meer nodig dan enkel een riser kaartje.

PCIe is een volledig andere interface dan PCI. Op moderne moederborden zit er een PCIe to PCI bridge (dat is een IC) die zorgt voor de vertaling.

Klopt maar die zitten ook meestal op een riser-card..

En zou gewoon moeten werken, zoals je al aangeeft heeft je moederbord ook een PCI Bridge.

pcie1x_to_pci_05_200.jpg

Ik was er al een beetje bang voor, hmmm. Hier heb ik geen verstand van. Als het goed is heeft de Mediamarkt volgende week zijn 'BTW weg ermee' actie en ik wilde een kant-en-klare pc aanschaffen. Maar dat wordt dus lastig...

Zeker omdat die echt geen legacy PCI gaan ondersteunen. Maar ik zou sowieso geen kant en klaar exemplaar kopen; vaak zijn ze meer op gaming gericht dus krijg je er een dikke (maar niet te dikke) grafische kaart bij. Kant en klaar wil ook vaak zeggen dat de voeding een minimumspec heeft en ook niet gericht is op stilte, en dat de kast zelf niet is gebouwd met het oogpunt op upgraden. In de studio wil je een zo stil mogelijke PC, het enige wat herrie mag maken zijn je monitorspeakers ;)

Nou snap ik dat zelfbouw niet voor iedereen is, maar genoeg bedrijven die het aanbieden om alles voor je in elkaar te zetten.

Het verrast me wel dat de Delta nog Windows 10 drivers heeft, dat had ik niet verwacht.

@Yoozer.

Ik gebruik hem ook als werk-pc en koop hem zakelijk. Het hoeft van mij ook niet allemaal top-notch te zijn en muziek maak ik voor de hobby. Bij Mediamarkt hebben ze nu een i7 met 12 gig staan voor 999 euro. Het kan allemaal vast veel beter, maar zoiets is voor mij voldoende. Er zit alleen geen pci-slot op :stupid

@JRMN, Ik heb een ICT-vriendje op Facebook zitten en die laat ik naar die Riser-card kijken. Hopelijk komt hij er uit, dank je voor de moeite :okdan:

Als dit lukt, meld het dan even, inclusief welke riser card je hebt gebruikt. Er zijn nog wel meer mensen met PCI geluidskaarten voor wie dit interessant zou kunnen zijn (ikzelf bijvoorbeeld).

Ik zou als ik jou was fijn dat ding verkopen en een nieuwe kaart aanschaffen. zoveel meer hoeft dat niet te kosten als je niet een super profi geluidskaart nodig hebt. Zeker niet als je die delta voor 100 kan verkopen :). Keep it simple.

Het is geen extreem bijzondere geluidskaart, en een paar tientjes besparen is volgens mij ook niet zo'n belangrijke zaak in dezen?

@Idm,

Daar heb je een goed punt. Ik heb die kaart volgens mij al ruim 15 jaar en hij heeft vooral emotionele waarde :) Ik heb er destijds veel meer voor betaald. Zelf klooien met tussenstukjes zie ik ook niet echt zitten. Misschien laat ik hem gewoon in deze pc zitten en koop ik een tweedehands USB-kaart via marktplaats. Dan ben ik ook van het gezeur af.

Net ook nog even gechat met Coolblue en zij denken dat die Riser Card oplossing wel werkt. Ze verkopen hem zelf alleen niet.

Dat heb ik nou ook, de Delta-66 draait al 15+ jaar als een zonnetje. Volgens mij begon ik destijds met Windows 98 en nu op Windows 7. Ik durfde de overstap ook nog niet aan. Als je Windows 10 als OS selecteert bij M-Audio laat hij geen drivers zien.

Ik sta op het punt om over te stappen naar Win 10 maar ik wil wel graag mijn delta behouden.

Waarom dan overstappen? :)

Voor DAWs geldt dat ze niet met alle geweld mee hoeven te doen aan de upgrade-race. Genoeg mensen die OSX ook nog op 2 versies geleden draaien omdat ze weten dat het werkt, en bij elke nieuwe release waarschuwen NI en AVID en consorten ervoor dat zomaar upgraden/updaten geen goed idee is.

Er worden heden ten dage nog steeds moederboards gemaakt waar je PCI kaarten op kan draaien. Zelf heb ik een I7 3770 processor op een Gigabyte moederboard met 8 gig maar 16 gig is ook geen probleem.
Hier zitten 2 PCI sloten op.

Laatst zat ik ook nog even te neuzen naar nieuwere Moederboards en had die hieronder gevonden.
https://www.alternate.nl/html/produ...k0NKsH4ofe9Wc3AqZ4sVnEI8f2j7NPM1dxxoCfAXw_wcB
Heeft 3 PCI aansluitingen. :) En kan redelijk snelle processoren aan.

Er was ook een kleinere versie met 2 PCI aansluitingen maar zonder PCI-e. was wel iets goedkoper
http://www.mercateo.nl/p/CINL9-29285216/Gigabyte_GA_H170M_D3H_moederbord.html

Dank je MacGyverGear,

Dat is dus ook nog een optie, dank je :okdan: Ik heb hier een legale versie van Windows 7 liggen en vind het zonde om te betalen voor een nieuwe versie van W10 bij een nieuwe PC. Misschien worden het dan toch losse onderdelen met zo'n moederbord.

Back