PCI-kaart in nieuwe pc?

:mega:

Er zijn volgens mij nog wel meer merken moederboards die PCI sloten hebben, maar ik heb zelf goeie ervaringen met dit merk.

Zelf blijf ik ook zolang als het kan op windows 7 aangezien ik een geluidskaart hebt waarvan ik niet weet of het gaat werken op 10.. :)

Losse onderdelen is wel een uitzoekerij. Je kan het moederboard ook aan een bedrijf geven die PC's bouwt/levert, doen ze vaak niet moeilijk over.

Laatst gewijzigd:
Er zijn inderdaad nog nieuwe moederborden die 'ouderwetse PCI' kaarten ondersteunen.
Als je het geluk hebt dat de fabrikant van de geluidskaart de drivers blijft doorontwikkelen kan je die 'ouwe rommel' geluidskaart gewoon nog in een moderne pc gebruiken.
RME is hier wel heel goed in en blijft bepaalde drivers van hun oude geluidskaarten gewoon updaten.
Vaak moet je dan wel de kaart eens flashen maar het werkt allemaal prima de luxe!

Gewoon proberen, bij mij werkte m'n Motu pci-424 niet in m'n nieuwe Gigabyte moederbord. Laatst een pcie-424 met 1224 gekocht voor niet te veel geld, dus kon ik toch m'n Motu blijven gebruiken.

@Eraser: Welk type was dat?
Heb zelf nu 2 boards gekocht van Gigabyte en daarvoor had ik een Asus en 'n Asrock. Maar in beiden deed mijn EMU geluidskaart moeilijk of installeerde niet goed terwijl hij in de Gigabyte gewoon goed werkt.. :)
Type wat ik nu heb is een GA-P67A-UD3-B3

is de GA-B150-HD3P

Ah oke.. ik heb dus een ouder type met DDR3 geheugen en andere chipset. Had em voor 30 euro van MP gekocht :D

Als ik het goed begrijp doet de PCI-e versie het wel?

Idd, pci-kaart wilde niet herkend worden in Windows. pci-e kaart werkte meteen :)

Het Gigabyte board wat ik had geselecteerd heeft ook weer een andere chipset, en nog een PCI-e slot. Maar het is en blijft lastig idd met die legacy kaarten..

Ken de kaart van de TS niet maar heb laatst wel een M-audio audiophile 24/96 geluidskaart (zonder problemen) op het ASUS moederboard geïnstalleerd waar mijn EMU niet in wilde werken..

Delta 44 kaart draait prima onder windows 10, dat is een Delta 66 zonder digitale uitgang.

Ik heb een update van windows 7 naar 10 uitgevoerd, kaart bleef gewoon werken.

Gigabyte moederbord voor AMD cpu met 2 PCE sloten, en de rest PCI-E. Ik heb 2 Delta 44 kaarten, prima interface!

Het Gigabyte board wat ik had geselecteerd heeft ook weer een andere chipset, en nog een PCI-e slot. Maar het is en blijft lastig idd met die legacy kaarten...

Ja. Het blijft een beetje een gok. Punt is dat ook al heeft een nieuw bord een PCI slot het wordt al een paar generaties niet meer native ondersteund door de chipset. Dus is PCI altijd bridged naar PCIe. Het is mij van een paar jaar geleden bekend dat dit soms kan conflicteren met audio kaarten, maar meestal werkt het wel... Dus, goed uitzoeken als je zekerheid wil! Of de gok nemen en meteen een andere kaart nemen mocht die oude PCI kaart niet lekker draaien op het nieuwe systeem.

Ik heb Windows 10 64 bit. Drivers voor Windows 10 voor delta 44 en 66, 32 en 64 bit staan op de M-audio website, bij drivers, en dan legacy. Maar dat had je zelf al gezien :-)

Waarom dan overstappen? :)

Voor DAWs geldt dat ze niet met alle geweld mee hoeven te doen aan de upgrade-race. Genoeg mensen die OSX ook nog op 2 versies geleden draaien omdat ze weten dat het werkt, en bij elke nieuwe release waarschuwen NI en AVID en consorten ervoor dat zomaar upgraden/updaten geen goed idee is.

Helemaal waar (draaide 3 jaar geleden nog XP..) Het is het simpele feit dat het gratis is, mensen om me heen tevreden zijn over Win 10 en om die irritante reminder uit mijn taakbalk te verwijderen. :)

Dank je MacGyverGear,

Dat is dus ook nog een optie, dank je :okdan: Ik heb hier een legale versie van Windows 7 liggen en vind het zonde om te betalen voor een nieuwe versie van W10 bij een nieuwe PC. Misschien worden het dan toch losse onderdelen met zo'n moederbord.

Azerty.nl voor 10 euro ofzo bouwen ze je computer ook nog in elkaar voor je ;). Losse onderdelen scheelt ook nog eens knaken en je kan onnodige zaken als DVD spelers achterwege laten (of van je oude pc gebruiken).

Als je de garantie van een nieuwe complete PC bij de mediamarkt intact wil laten, kun je wellicht beter overstappen op een USB geluidskaart.

Ik zou zelf of een USB soundcard pakken of overstappen op PCIe, maar het aanbod van die kaarten is echt heel minimaal. Betaalbare kaarten zijn nog de ESI Juli@ PCI-e en ze hebben nog een iets goedkoper model. Let op dat je de PCI-e versie dan bestelt, want ze leveren ook nog steeds een PCI versie!

Risercard: wanneer je deze plaatst en ook nog een interface heeft naar oud PCI, dan moet het ook nog passen in de behuizing!

@Wruiterman,

Ook een goed punt, haha. Die btw-actie van MediaMarkt gaat woensdag 27 januari van start en ze hebben best leuke systemen staan. Bovendien tikt 21% korting op een bedrag van 1000 euro best aan. Peins, peins, peins... :P

Laatst gewijzigd:
Beetje off topic: gaan twee (identieke) pci audio kaarten in een pc simultaan werken?

Ff een vraag die me bij het lezen van dit draadje te binnen schiet.

2 Delta 44 kaarten worden in een DAW gezien als 1 interface met 8 inputs en 8 outputs. Maar alleen omdat de driver dit regelt, zal niet spontaan gebeuren lijkt mij.

De interne clock loopt dan gelijk van de 2 kaarten.

Back