Hickup in Space Echo

1pauluzz1

Paul -"1" en -"uzz1"
Hoi, totale onderhoud leek hier :)

Ik heb een RE-201 Space Echo met de hik. Ik heb al geprobeerd hem te laten schrikken maar hij was niet zo onder de indruk.

De bijlage laat horen wat ik bedoel. De echo loopt en af en toe lijkt hij heel kort onderbroken te worden, alsof de tape een knik maakt zeg maar. Zijn er eigenaren die dit herkennen? Is dit iets wat te verhelpen is door nieuwe tape te kopen / schoon te maken?

(de ruis die je hoort is een gevolg van de versterking van mijn Poly-61)

duidelijk te horen op
12 sec.
27 sec.
41 sec.

:koffie:

Attachments

• Re-201_hickup.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 98
Is het niet de plakplek van je tape? De cut, zeg maar... of was het nou slice??

Is het niet de plakplek van je tape? De cut, zeg maar... of was het nou slice??

Dat was ook het eerste waar ik aan moest denken.
Toen ik in de post las dat het na 12 sec, na 27 en na 41 seconden terugkomt

41 - 27 = 14 seconden tussen twee hickups.
27 - 12 = 15 seconden tussen twee hickups.

Het lijkt dus steeds terug te komen na ongeveer 15 seconden.
Misschien komt dat overeen met de tijd die het kost om de gehele tape éénmaal af te draaien.
Ik had helaas geen beschikking over geluid dus heb helaas niet kunnen luisteren naar de mp3.

Ik zou de deksel van de Space Echo afhalen en kijken of de slice voorbij komt als je een hickup hebt.
Als dit het geval is: nieuwe tape erop, of de slice eruit knippen en zelf een nieuwe slice maken (de tape wordt dan een klein beetje korter maar dat is niet erg).
Je kan een gewoon plakbandje gebruiken om even te testen of de hickup weg is met een nieuwe slice, maar het is niet verstandig dit als permanente oplossing te gebruiken.
Hiervoor is het beter speciaal tape-plice plakband te gebruiken (i.v.m. dikte van het plakband en eventuele agressie lijm die gebruikt kan zijn op het plakband)

Hmm scherp :) Ik heb inderdaad de klep nog niet open gehad (toch een beetje een luie post geweest). Thanks! Dit weekend gelijk eens bekijken.

Klinkt alsof een zelfgemaakte tape niet goed samengehecht is op het stuk waar het in twee gesneden is. Ik had ook eens een probleem met mijn RE-201 en als je een mail stuurt met dit fragment zal de Support van Echofix je sowiso verder helpen.. Die kent er alles van..

Gewoon meer slicen en dan laten hikken in t ritme :)

Klinkt als de las die langs de koppen komt. gebeurt hier ook.
De precisie van de las, de tape zelf, het bandmechanisme, curve en plaktape zijn allemaal factoren hierin.
Met zelfgemaakte loops heb ik dit ook, evenals met loops van zowel Echofix als van andere tapeloop zaakjes.

@1puluzz1:
Tja, het is dan ook iets voor de oudjes onder ons ;-)

Of de apparaatjes nog te koop zijn weet ik niet.

Met zo'n speciale snijder leg je de band tussen twee geleiders en dan komt van boven een mesje naar beneden dat de tape onder een hoek van 45 graden snijdt. Dat doe je aan bijde uiteinden van de tape.
Vervolgens leg je beide uiteinden aan elkaar tussen de geleiders en gaat er een plakbandje overheen.
Dat plakbandje is tape dat er speciaal voor is gemaakt.

Mhhh, blijkbaar nog van alles in te krijgen:

https://www.google.nl/search?q=tape...IBigB#tbm=isch&q=recorder+tape+Splicing+Block

Hier nog wat uitleg hoe je het moet doen:
http://artsites.ucsc.edu/EMS/music/equipment/analog_recorders/analog_recorders.html

Naar beneden 2/3 scrollen voor duidelijke plaatjes.

;)

Het is wel belangrijk dat ze goed aansluiten natuurlijk want anders krijg je snel die "hickup".

Anyway..

Voorheen altijd met scheermesje en normale plakband gedaan.
Heb tijden zitten wachten tot er een betaalbare Akai splicer (of soortgelijke) op marktplaats kwam en die (Akai AS-3) heb ik zo'n twee jaar geleden gekocht voor 15 euro. Soms vraagt men er wel 40 euro voor

Hier een zeer complete en geïllustreerde uitleg:
http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=276

Splice_Block_Blades.jpg

Laatst gewijzigd:
Hey, dat is nog eens een hoop bruikbare info :okdan:

Het gebeurt inderdaad exact op het moment dat plakbandje 1 punt 2 passeert, dus de las die langs de koppen komt:

SpaceEcho.jpg

Ik heb nog wel wat old school scheermesjes maar vertrouw mezelf niet genoeg om dat uit de losse pols te doen. Een tape splicer kan een uitkomst zijn mits ik er een voor een redelijke prijs kan vinden (ben niet bereid om zoiets uit Amerika voor 50/60/70 € te over te laten komen).

Het is zo te horen voornamelijk hoorbaar op hoge snelheden, op lagere snelheden valt het mee.

Ik denk dat ik het voorlopige ga accepteren als een 'feature' van het apparaat. Wellicht dat ik er wat charmants mee uit kan halen in mijn (techno/deephouse) muziek zodat de luisteraar denkt "woah dat klinkt zo ontzettend analoog/oldschool/vintage/etc" ;-)

Thanks voor de input, informatie is opgeslagen :okdan:

Wat ook goed kan is:

tape op elkaar leggen op de rand van de tafel en vervolgens de beide op elkaar liggen stukken met een schaar diagonaal doorknippen.
Daarna netjes tegen elkaar leggen.
Leg één kant van de tape op tafel en een boek erop zodat ie niet wegschuift.
Daarna andere kant er precies tegenaan en ook een boek erop.
Daarna plakbandje erop.

Dit is allemaal een stuk minder handig dan een tape splicer setje, maar als je meteen aan de gang wilt en niet wil wachten tot je een splicer set hebt kan je vooruit.

Back