Zie je, ik weet geen ruk van doe het zelven dus dit was niet in me opgekomen. Balkjes moeten wel aan de voorkant erop gemonteerd worden want er komt spul bovenop de kast te staan maar in principe is dit een prima oplossing.
Bij de houthandel of bouwmarkt koop je een geschaafd balkje van 44 x 44 mm. Is een standaard maat. Zie foto. De prijs van € 12+ is voor een hele bos, je hebt waarschijnlijk maar een enkele lengte nodig voor een paar kasten.
Je zaagt de balkjes op maat (of laat ze in de winkel meteen netjes op maat zagen) zodat je ze rechtop IN de kast kunt zetten, en ze eigenlijk bijna klem staan tussen bovenkant en bodem van de kast. Je zet ze er zo in dat ze aan de voorkant lijnen met het Ikea hout. Je maakt zo dus de linker- en rechterwand van het kastje wat dikker.
Op de foto zie je hoe ik dat in een Ikea Rast kastje gedaan heb met een dunner balkje. Ik heb hier de modules direct in het balkje geschroefd en er helemaal geen 19" rails in gezet. Wanneer je niet verwacht dat je de 19" spullen er om de haverklap weer zult uithalen om er iets anders in te schroeven heb je helemaal geen 19" rails nodig. Rails is wel mooier en duurzamer natuurlijk.
De balkjes schroef je aan de achterkant, dus in de kast, vast met korte schroefjes die niet langer zijn dan het Ikea hout dik is. Anders komen ze er aan de bovenkant van de kast weer uit. Gebruik voor het vastzetten bijv. hoekjes zoals op de foto. Bij elke ijzerwinkel of bouwmarkt te koop, in allerlei maten. De kasten zijn 60 cm, breed dus daar kun je makkelijk inkruipen met een accuboor. Likje verf in de kleur van de kast over de balkjes, klaar.
Wanneer je toch ook 19" rails wilt monteren schroef je die vast aan de binnenkant van die balkjes, zo geplaatst dat je rails ook weer mooi lijnen met de voorkant van de kast.
(Bovenop de kast kun je een paar planten zetten. Ik meen dat ik die ook wel eens gezien heb bij de Praxis.)