19" rackspul zwevend aan de muur, hoe?

als je niet wil dat 't schuin loopt, dan maak je de onderste 'voet' schuin zodat de hoek tov de grond 90° is van je rack vlak. Hout blokje onder de achterkant vd stand - klaar.

Als het echter mogelijk is om rails op die Ikea kast verticaal omhoog te monteren is het qua ruimte en kosten wel fijner lijkt me.

Je kunt toch even twee balkjes in de binnenkant van de Ikea kast schroeven en die in de gewenste kleur schilderen? Dan kunnen de rails daarop bevestigd worden.

Je kunt toch even twee balkjes in de binnenkant van de Ikea kast schroeven en die in de gewenste kleur schilderen? Dan kunnen de rails daarop bevestigd worden.

Zie je, ik weet geen ruk van doe het zelven dus dit was niet in me opgekomen. Balkjes moeten wel aan de voorkant erop gemonteerd worden want er komt spul bovenop de kast te staan maar in principe is dit een prima oplossing.

Ik zou de balkjes aan de binnenzijde houden, wordt -ie een stuk steviger van. Als je het vezelplaat niet vertouwd kun je als extra de balkjes door de boven- en onderzijde van de kast aan de kopse kant vast zetten.
Wat is de binnenmaat van die Ikeakast? De knikken (hoeken) van de rails moeten 19 inch (48,3 cm) uit elkaar staan (dat is ook de afstand tussen de balkjes). Als de binnenmaat van de kast 57 cm is dan moet de balkjes (57-48.3)/2 = 4.4 cm dik zijn.

je kan ook een desktop rack in die kast zetten, als je er een plek voor voorziet waar dat gewicht kan dragen - dus een ander kastje bijvoorbeeld. Of een hele sterke legplank. of een omgekeerde U er in: twee plankjes naar opzij en een plankje er boven op.

dat van die maten is handig Vinnie. Wat ik niet begrijp is hoe ik aan de binnenkant balkjes kan vastmaken terwijl ik boven op het kastje de meeste spullen kwijt wil. Dan moet ik zeg maar door het bovenste blad heen met die rails, dat gaat dus niet lukken, vandaar dat ik die balkjes aan de voorkant erop wil zetten.. Dan gaat de rails "buitenom" en komt de apparatuur wat aan de voorkant uitsteken wat ook geen probleem is.

Misschien niet superstevig zo, maar het inbouwen van apparatuur verstevigd de boel ook wel wat denk ik. buiten het indrukken van wat knoppen af en toe komen er ook geen grote krachten op te staan.

Zie je, ik weet geen ruk van doe het zelven dus dit was niet in me opgekomen. Balkjes moeten wel aan de voorkant erop gemonteerd worden want er komt spul bovenop de kast te staan maar in principe is dit een prima oplossing.

Bij de houthandel of bouwmarkt koop je een geschaafd balkje van 44 x 44 mm. Is een standaard maat. Zie foto. De prijs van € 12+ is voor een hele bos, je hebt waarschijnlijk maar een enkele lengte nodig voor een paar kasten.

Je zaagt de balkjes op maat (of laat ze in de winkel meteen netjes op maat zagen) zodat je ze rechtop IN de kast kunt zetten, en ze eigenlijk bijna klem staan tussen bovenkant en bodem van de kast. Je zet ze er zo in dat ze aan de voorkant lijnen met het Ikea hout. Je maakt zo dus de linker- en rechterwand van het kastje wat dikker.

Op de foto zie je hoe ik dat in een Ikea Rast kastje gedaan heb met een dunner balkje. Ik heb hier de modules direct in het balkje geschroefd en er helemaal geen 19" rails in gezet. Wanneer je niet verwacht dat je de 19" spullen er om de haverklap weer zult uithalen om er iets anders in te schroeven heb je helemaal geen 19" rails nodig. Rails is wel mooier en duurzamer natuurlijk.

De balkjes schroef je aan de achterkant, dus in de kast, vast met korte schroefjes die niet langer zijn dan het Ikea hout dik is. Anders komen ze er aan de bovenkant van de kast weer uit. Gebruik voor het vastzetten bijv. hoekjes zoals op de foto. Bij elke ijzerwinkel of bouwmarkt te koop, in allerlei maten. De kasten zijn 60 cm, breed dus daar kun je makkelijk inkruipen met een accuboor. Likje verf in de kleur van de kast over de balkjes, klaar.

Wanneer je toch ook 19" rails wilt monteren schroef je die vast aan de binnenkant van die balkjes, zo geplaatst dat je rails ook weer mooi lijnen met de voorkant van de kast.

(Bovenop de kast kun je een paar planten zetten. Ik meen dat ik die ook wel eens gezien heb bij de Praxis.)

Attachments

• Balkjes 44mm..png
    Balkjes 44mm..png
    37,4 KB · Bekeken: 134
  • Hoekje.jpg
    Hoekje.jpg
    30 KB · Bekeken: 135
  • Ikea.jpg
    Ikea.jpg
    31 KB · Bekeken: 137
Laatst gewijzigd:
Back