Meer jonge mensen in vinylzaken.

liquidthrust

Onverbloemd
Ik zie meer en meer tieners verschijnen in vinylzaken de laatste paar maanden. Ben ik een getuige geworden van een vinylhype? Gaat het uiteindelijk de goede kant weer op eens het jonge volk meepikt? Of blijft het enkel voor 20-jarige hipsters? Is het jullie al opgevallen? Uit "recente studies" blijkt dat oude muziek beter verkoopt dan nieuwe muziek voornamelijk door reissues waar jonge mensen mee in contact komen.

http://www.chartattack.com/news/201...ling-new-music-for-the-first-time-in-history/

:peukie:

Persoonlijk kan ik niet zo veel met dat vinylgedoe, maar ik denk dat we het als positief mogen beschouwen dat er na 15 jaar massaal gratis downloaden/streamen toch weer een generatie bereid is te betalen voor muziek.

Klein hypeje
vinyl-chart.jpg

Persoonlijk kan ik niet zo veel met dat vinylgedoe, maar ik denk dat we het als positief mogen beschouwen dat er na 15 jaar massaal gratis downloaden/streamen toch weer een generatie bereid is te betalen voor muziek.

Dat is een feit, voor mij blijft het fysieke nog altijd belangrijk. Liever een mooie plaat dan een bestand op je pc.

Ik lees alles op die covers, binnenkant, buitenkant, deze artiest heeft met die artiest samengewerkt et cetera.

Het blijft toch kunst dacht ik? Heb je dat niet liever in je handen dan als nullen en eentjes?

Ik heb tegenwoordig liever eentjes en nulletjes, overal waar ik ben kan ik mijn muziek luisteren, wel erg relaxed vind ik dat.

Zeker weten. Hier in NL verkopen ze zelfs vinyl bij de Aldi en de Mediamarkt.

Ik zat in de Mediamarkt te neuzen, liep daar een meisje van ik schat 10 jaar. "Pap kijk, vinyl!" Ik dacht "it has begun."

:okdan:

Ik heb tegenwoordig liever eentjes en nulletjes, overal waar ik ben kan ik mijn muziek luisteren, wel erg relaxed vind ik dat.

Feit het is handig. Liever dat dan een autobatterij meeslepen met een hifi toren.

Mn oude singeltjes en lp's die als kleine jongen kocht, die speel ik graag nog wel is af.
Maar de wat nieuwere, recentere lp's die ik nog heb, vind ik lang niet altijd zoveel meerwaarde hebben qua sound om niet gewoon voor de mp3 te gaan..

Ik denk dat het ook allemaal uitmaakt wat de bron was voor die lp pressings...

Bij de lp zit vaak de cd bij of download code. Super.
En die jonge bezoekers zijn vaak kijkers, geen kopers.

Dat is een feit, voor mij blijft het fysieke nog altijd belangrijk. Liever een mooie plaat dan een bestand op je pc.

Ik lees alles op die covers, binnenkant, buitenkant, deze artiest heeft met die artiest samengewerkt et cetera.

Het blijft toch kunst dacht ik? Heb je dat niet liever in je handen dan als nullen en eentjes?

Nee, ik heb daar eigenlijk helemaal niets mee. Het enige dat ik nog wel eens doe is sporadisch een special 'anniversary edition' kopen van oude favorieten van mijn lievelingsbands als er allerlei leuke boekjes en DVDs enzo bijzitten, maar verder eigenlijk niet. En die komt dan vervolgens eigenlijk niet eens de kast uit. Al dat 'making of' en 'wie werkt met wie' en weet ik wat gedoe kun je toch overal online lezen, van artiest Facebook pagina's, interviews op websites tot artikelen tot Wikipedia. Het gemak van mijn complete muziekcollectie digitaal onder de muisknop of touchscreen te hebben is voor mij vele malen belangrijker dan de verpakking.

Mn oude singeltjes en lp's die als kleine jongen kocht, die speel ik graag nog wel is af.
Maar de wat nieuwere, recentere lp's die ik nog heb, vind ik lang niet altijd zoveel meerwaarde hebben qua sound om niet gewoon voor de mp3 te gaan..

Zal wel liggen aan het remasteren. Het voordeel van vinyl blijft wel het feit dat je obscure dingen kan vinden die niet op youtube staan of waar dan ook. Houdt de spanning er wat in he.

Muziek die ik wil kopen kijk ik eerst of deze beschikbaar is op vinyl.
(Zoals de nieuwe PSB die er aan komt :P ).
Is dat niet het geval, dan misschien de cd.
Downloaden? No thanks! :frons:

Cheers,
Exo. :mega:

Hetzelfde, cd's voor in de auto. Alhoewel ik vaak een mp3 speler insteek. Maar die kabels beginnen me zwaar te irriteren dat ik noodgedwongen de radio moet opzetten. Vervolgens betrap ik mezelf op het continue verderklikken, ik geef een zender of lied 2 tot 3 seconden de tijd. Het is zelfs zo erg dat de verf van dat cursor knopje eraf is gekomen. Slijtage :D

Bij de lp zit vaak de cd bij of download code. Super.
En die jonge bezoekers zijn vaak kijkers, geen kopers.

Lege starende blikken op oneindig.

Nee, ik heb daar eigenlijk helemaal niets mee. Het enige dat ik nog wel eens doe is sporadisch een special 'anniversary edition' kopen van oude favorieten van mijn lievelingsbands als er allerlei leuke boekjes en DVDs enzo bijzitten, maar verder eigenlijk niet. En die komt dan vervolgens eigenlijk niet eens de kast uit. Al dat 'making of' en 'wie werkt met wie' en weet ik wat gedoe kun je toch overal online lezen, van artiest Facebook pagina's, interviews op websites tot artikelen tot Wikipedia. Het gemak van mijn complete muziekcollectie digitaal onder de muisknop of touchscreen te hebben is voor mij vele malen belangrijker dan de verpakking.

Zal wel een verkooptruc zijn, het staat er dan ook vaak op dat er iets limited bij zit, of een boekje. Discogs is ook een bron van informatie, van waar het is opgenomen tot wie eraan heeft gewerkt. Wat je meestal wel niet weet is welk materiaal ze hebben gebruikt, en soms staat er dan het logo van een merk bij van Roland ofzo. Of "This album was made with ... equipment" Van die dingen waar je niet zou achterkomen als je de plaat niet hebt.

En de kwaliteit van je audio set, en hoeverrre je gehoor achteruitgegaan is.

ik zag ooit een boel foto's van jeugd in een platenwinkel. Ik kwam er vaak. Ik vroeg de eigenaar naar de situaite, vond 't een goeie zaak. Eigenaar zei 'het was een school die eens kwam kijken'
zo bedoelde ik dus: kijkers, geen kopers. Ik zie ze ook op beurzen: bieden af op elke plaat.
Dat bleek meestal nog te werken ook :)

Back