Volumesliders Perf. mode Yamaha S80

synth87

Nieuwkomer
Hallo,

Sinds een paar jaar gebruik ik nu een Yamaha s80. Al een wat verouderde versie van Yamaha maar zeer geschikt apparaat met een mooie klank. Deze synth bevat naast de master-volume-slider nog 4 sliders die ik in de performance mode gebruik om het volume per zone/layer/part te kunnen regelen.

Nu heb ik binnen de performance mode verschillende voices opgebouwd die over het algemeen uit 2-4 zones/layers/parts bestaan. Het volume kan per part worden ingesteld en dit volume van elke part kan met een volumeslider worden geregeld.

Het probleem is nu dat wanneer ik binnen de perf. mode naar een andere voice ga waar het volume van de parts anders staat ingesteld dan waar de volumeslider op staat, er bij het verschuiven van de slider een irritante verspringing van de ingestelde volumewaarde van de part naar de daadwerkelijke volumewaarde van de slider te horen is.

Is er een instelling/mogelijkheid om te zorgen dat de volumeslider altijd de werkelijke volumewaarde van de part aanneemt ongeacht de stand van de volumeslider zelf?

Hoe heet deze instelling bij jullie synthesizer?

Alvast bedankt!

Heb de S30 gehad (S80 met 61-toetsen, kort door de bocht). Even de oude NL-talige manual geopend op p122.
Volgens mij kun je dus wel de aanvangsvolumes per performance part instellen (dus schakelen doet alle volumes dan netjes naar je instellingen springen), maar als je dan fysiek aan de sliders zit, dan gaat het volgens mij inderdaad mis. Kan het niet meer controleren, heb 'm al jaren niet meer. Fijn instrument hoor, daar niet van.

Er zijn wel synths waar je aan fysieke controller (bijv een slider) kunt zitten, en dat er dan pas bij het *passeren* van de ingestelde aanvangswaarde iets gebeurt. Staat me bij, dat sommige Nords (Nord Lead 3?) dat heeft.
Maar ik denk dat dit bij de S30/80 niet zo is. Helaas. Lees daar in de manual ook niets over.

Hmmm, dus waarschijnlijk geen optie hiervoor, jammer..

Bedankt voor de reactie iig.

Back