Hoe zijn jullie begonnen?

Amiga 500 met een ''sample cartridge'' was toen 8 Bit *D EN Protracker :W

Toen met PC en Fasttracker later kraak van Cubase en andere software
Hardware MC-303 (1 week) Roland Juno-106,JP8000,MPC2000XL,Alesis HR-16,DM5,Korg ER-1,MS2000r,Waldorf Pulse,Nord Micro Modular,Yamaha A3000,Zoom RFX-1000,Alesis 3630,Lexicon MPX-1,Behringer Virtualizer,Behringer MX1604a en nog wat klein grut... alles nieuw gekocht behalve de 106 en de MC-303 en de HR-16..

Nu is daar niets meer van over heb alles verkocht (voor VEEL te weinig) en ben op software overgegaan.
Draai nu alles op een speciaal voor audio toepassingen getweakte en samengestelde PC (2 Gig)
Native Instruments (NI) Reaktor 4.0,Absynth 2.0,Kontakt,Steinberg Cubase SX 1.06 (update komt eraan) Wavelab 4.0
SPectrasonics Stylus,TL-Audio EQ-1 Plug in,WAVES renaissance collection native 3.6 en de Arturia Moog Modular komt er ook aan..verder heb ik van Hardware nog een Korg MS-10 en een Alpha Juno 2 van geluidskaart heb ik momenteel de Aardvark Direct Pro 24/96.(en nog een Realistic Concertmate-500 is een SK-1 met een ander naampje verder identiek)
By The Way alle Software die ik nu draai is LEGAAL dus geen cracks of copieen!

Maar ja sparen en goed kijken WAT je koopt test het uitvoerig of het iets voor je is voor je wat aanschaft ga niet klakkeloos op iemand anders zijn mening af.
EN struin vooral de 2dehands markt af zie je af en toe hele interessante dingen.

Laatst gewijzigd:
Bij mij begon het allemaal een jaar of zeven geleden met Fasttracker 2.
Daar heb ik enkele jaartjes mee geklooid.
Daarna kocht ik m'n Rm1x
...en langzamerhand de rest

Ben begonnen met Techno maker en Cool edit, daarna Rebirth 1.0 Heb daarna een emu esi 4000 en een Nord micro modular gekocht.
Toen een Fizmo rack, Kurzweil 2000, Yamaha DX 200, een Nordlead en een Pulse.
Alles weer verkocht en of geruild. Heb nu nog de DX 200, Nord Modular, Yamaha EX5 en een Pulsar II kaart en daar blijft het wel bij (hoop ik ). Ben dik tevreden en vind dat ik het hier wel mee moet doen.

Ooit begonnen met Cakewalk&Soundfonts op een 486pc met Soundblaster AWE32. Daarna eigen PC met SBLive (toen nog steeds met Soundfonts). Toen ik was uitgekeken op de Soundfonts heb ik een Roland JV-1010 gekocht met een simpel Roland 6-kanaals mixertje. Dat mixertje is na verloop van tijd vervangen door een 12+8 kanaals Spirit Folio SX mengpaneel, en vlak daarna heb ik een profi geluidskaart 2e hands kunnen overkopen (EchoAudio Gina20, 2in/8out).
Na lange heb ik toen een Triton Le toegevoegd aan m'n setup, samen met een Egosys 4140 Miditerminal. M'n geluidskaart en Miditerminal werden later vervangen voor een Egosys WaMiRack 24. Nog weer later heb ik een set Tannoy Reveal Active monitoren geckocht, en m'n setup is zeer recent aangevuld met een Roland RD-700 stagepiano.
M'n PC is overigens in die tussentijd ook nog weer vaak geupgrade...

Begon met PC en ScreamTracker3, daarna ImpulseTracker3 op een bescheiden PC. Mn enige hardware was mn Philips koptelefoon van fl. 30,- (Die is jaren meegegaan). Daarna Cubase, daarna Cubase vst24. (inmiddels Cubase SX, nét toen ik gezworen had iets anders te gaan zoeken kwam dit schatje in mn leven).
EERSTE échte HARDWARE: Roland XP-30 synth. Ik wist wat ik wou. Ik was op zoek naar een synth (keyboardversie) met een allround karakter. VanViolenTotScheurtjes enzo. Ze hebben me achter de Roland RS-5 gezet. In ieder geval had ik nét even wat meer budget dan de RS-5 toendertijd kostte, en uiteindelijk hebben ze me de XP-30 gegeven om te proberen. Die heb ik gelijk in mn armen gesloten.

Mijn naiviteit uit die tijd (op BIJVOORBEELD het gebied van midi) is een thread apart...hmmm...ja, leuk idee!

Daarna in 1 koop (nieuw): Spirit F1/16-kanaals mixer, Samson servo-170 versterker, Spirit Absolute Zero monitors, Samson S-com PLUS compressor. Sindsdien nog wat erbij. Nog niks weggedaan sinds die tijd.

Ik dwaal af. Om af te ronden: Ik weet altijd wat ik wil en kan dat gelukkig goed verwoorden in de winkel *D
Strategie: `Weeth, Zoeckt en Schaft Aen. Heb weleens spontane, zinloze aankopen gedaan...maar dat gebeurt niet snel meer, heb ik me voorgenomen.

Heb vroegah zo'n bontempi orgel gehad waarop ik een beetje leerde spelen,dr naast nog een elec.gitaar maar daar kwam weinig boeiends uit(weet nu wel anders :) ). door mn neef die altijd leuke spulletjes had, kwam ik in aanraking met tracker software. daar een hoop herrie mee geproduceert. de paar jaar daarna had ik me meer op het grafische vlak gefocused.totdat besmet raakte met softsynths. een VA voor dos en later Rebirth. tussen die tijd had ik gewerkt met cubase en een yamaha XG softsynth.een oude maat van me had een MC505 en wist dr niks mee. heb ut hem uitgelegt en zelf nog een hoop plezier met het apparaat gehad.Ik kocht toen mn eigen MC303 en leende dr nog een XG pci kaart bij, een TR626, een MT32,en een PSR600 keyboard. hiermee leerde ik zo'n beetje muziek mee maken. totdat ik het verkocht voor een nieuwe PC, en toen reason uitkwam ben ik daar mee gaan werken. en tja, nu ben ik alles weer een beetje aan't opbouwen met hard/software.

Ik geloof dat je met je vraag voornamelijk op hardware keuze doelt. Ik denk dat het goed is om spullen te kopen waarvan je weet wat het kan en doet, dat dat iets is dat je nodig hebt en belangrijkst: dat het van kwaliteit is dat je het ook nog kan gebruiken als je tig nummer 1 hits hebt gescoord. Dit gaat iets meer op voor geluidmakers dan voor geluidsbewerkers. Voorbeeld: Mijn eerste sampler was een Akai S950, destijd 3 maanden komkommers voor geplukt maar nu nog steeds m'n favoriete drum sampler. Inmiddels 3 pc's in de studio gehad omdat ze zo lekker goedkoop zijn, had ik maar in 1 keer een Mac gekocht, snappie?

Vroeger begonnen met keyboard les op jonge leeftijd,oefende eerst op een yamaha,casio en uiteindelijk een technics.
Ouwe vriend die ik later tegen kwam draaide op feesten en produceerde op een amgica. Toen had ik een playstation,waarmee ik met musicmaker redelijk goede tackjes inelkaar draaide,Toen een pc gekocht en met doe magic cdjes aan het rommelen geweest. Uiteidelijk ontmoette ik iemand via via. Hij werkte bij een muziekzaak in Groningen en toen heb ik me eerste synthersizer gekocht een RM1x voor 1575 nederlandse gulden wat voor mij een grote aakoop was.Heb trouwens toen me technics ingeruild en bijbetaald. Daarna kwam er een an1x en nog een,sindsdien heb ik alles weer verkocht om andere spullen te kopen. Spullen waarvan ik vroeger droomde. Omdat ik een ruime positie heb op dit moment kan ik de spullen permiteren. Maar probeer ook juiste aankopen te doen,waar ik later ook nog mee kan werken.
Want als ik straks op kamers woon. Heb ik daar gewoonweg het geld niet voor.Of .. dingen gaan heel anders lopen. Maar in de toekomst kan ik niet kijken.

Tip: Koop eerst een apparaat zoals een rm1x,mc505 etc waar je alles mee kan. Kun je leuk mee experimenteren en al goede tracks mee maken. Later kun je evt altijd nog een sampler of een Va bij aanschaffen waardoor je geluiden beter kan laten klinken. Maar het arrangement en structuur van je track is ook zeer belangrijk(Voor mij wel)

Belangrijkste vind nog steeds een goede structuur,opbouw keuze van geluiden,gevoel etc etc boven of je synth goed klinkt dus deze dingen kun je perfect combineren en uitwerken op een Rm1x en experimenteren uiteraard. Als je daar als een goede basis ligt is een mooie VA of een sampler alleen maar weer een stukje meer toeveoging op je tracks. Uiteraard kun je met je Va je eigen geluiden maken. Maar daar kun je later altijd nog mee bezig gaan.

Mijn waardevolle tip

:D

By the way heb voor mijn gevoel hier ook te weing tijd aanbesteed! dus alles moet nu langzaam weer opgebouwd worden. Ok het kennen van me/je apparatuur! Dus blijf lekker lang op je oude gear experimenteren,en koop spullen wanneer je het nodig hebt en als toevoeging. Anders spendeer je tijd in muziek maken(dont get addicted to the synthforum!!!,of laat je afsluiten van het net,ik probeer ook om eens doelgerichter weer muziek te gaan maken) en spaar je geld op om lekker te
upgraden,of aankopen te doen voor (betere) gear

Laatst gewijzigd:
Ben lang geleden begonnen met piano spelen (6 jaar)
Daarna met 1 of ander muziek programma op een PC, ik ben alleen de naam vergeten, was heel simpel gewoon sampletjes achter elkaar gooien en de rest gebeurde zowat vanzelf :)

Jaartje of 2 terug begonnen met reason en een mac, maar ik vond software maar verrot werken

Dit jaar mijn eerste synth gekocht (ik had toen al draaitafels en een mixer) een kawai K1, daarna roland EG-101, Emu Proteus 1, Emu ESI 2000 (in een SCSI setje met kaart en HD), Behringer virtualizer, midi interface en MD-recorder en volgende maand een Behringer MX8000a met meterbrug.

Die roland EG-101 was ik trouwens erg snel op uitgekeken...

Gier door de jaren heen:

- Luchtorgeltje (22 jaar geleden)
- Bontempi orgel
- Gem G1
- MSX-1 met philips MusicModule
- Alecto mengert

Alles de deur uit, behalve de Gem (om emo-redenen).
En toen werd het veel..........

Op mijn 14 een Roland SH101 splinternieuw gekocht, na een jaar weer verkocht en mijn dromen weer in de schuif gelegd.
Op mijn 26 terug begonnen met een casio en atari.

Mijn inspiratiebronnen in de jaren 80 van die deutsche neue welle, de Blitzmuziek, New wave, Elektro (EBM) hadden me zwaar te pakken als 13/14 jarige

8)

klein begonnen met een hardware sequencer en 2 synthjes (alles relatief goedkoop)
pas daarna gaan kijken wat ik nodig had en dingen gekocht die bij me pasten.
nu heb ik nog steeds een kleine setup overigens :)

Voor het geld van een Virus C nieuw koop je heeeeel veeeeeel losse synths. En die synths klinken allemaal heel anders dan. Ik heb zelf een mozaiek van merken en synthesemethoden. FM, PD, analoog met DCO's chorus en 12db filter, analoog met VCO's en 24db filter, wave synthese. En dat voor een bedrag waar je nog geen halve virus C van koopt.

Toegegeven, de oude apparaten die echt heel erg goed zijn, vooral qua interface, gaan toch wel voor hele grote bedragen weg, bijvoorbeeld Jupiter 8's, Prophet 5's, enzovoort.

Begonnen met een elektronisch orgel (Eminent S20), daarna een tijdje niets, vervolgens op de MSX verder gegaan (PSG, FMPAC, MusicModule, SCC, MIDI). Zo rond 1990 m'n eerste synth gekocht (Roland D110), uiteindelijk verkocht en een Roland SC155 (canvas) gehaald. Daarna is het langzaam verder uitgebreid. Vooral de laatste jaren heb ik relatief gezien aardig wat hardware aangeschaft.

Ik ben begonnen met een MD met de loops links en de klik rechts. Het was in het begin van mijn tijd met Handsome 3some, een bandje uit rotterdam. We wilden graag iets met "dancy-d&b loops doen. Het liep een beetje uit de hand, en die MD was gewoon niet de beste oplossing, dus heb ik een MPC 2000 gekocht.
Toen na een tijd bleek dat ik live de MPC 2x moest herladen (vanwege de 32 MB RAM) heb ik er een s5000 bijgekocht.

Ik denk dat je spullen koopt wanneer je een beperking of een klank/kleur mist in je set-up.
Dat vind ik het leukste aan spullen kopen.

Ik ben ervan overtuigd dat alle spullen die ik heb, dat ik die ook echt nodig heb.
Mijn laatste aankoop is de SPD-s van Roland, een geweldige triggerpad. Die heb ik gekocht omdat ik drummer ben, en nu ook live samples kan triggeren. Nodig dus.......

Origineel geplaatst door shortwave
:confused: Huh? Die vraag had ik toch al beantwoord?

Zeker in een ANDERE thread! :smeris:
Welke thread? Dan voeg ik ze ff samen..

Ik heb altijd tweede hands spullen gekocht.
Pas de laatste tijd wat nieuwe dingen gekocht.
Begonnen met een Crumar Strings en Brass Wat kon je daar toch leuke geludijes uit toveren.
Nog spijt dat ehm niet meer heb.

Ik ben begonnen met musiceren in Fasttracker en een paar jaar later overgestapt op Madtracker. Op een gegeven moment kende ik de grenzen van deze programma's wel en vond ik het een nadeel dat je de kanalen niet apart kon eq-en en er ook niet echt coole filtermogelijkheden geboden werden.

Ik ben toen samen met mijn muziekvrienden begonnen met het sparen voor apparatuur.
Dit ook omdat we een live-act wilden opstarten.
De eerste paar dingen hebben we gekocht voor (omgerekend) een euro'tje of 200 per apparaat.

Tegenwoordig stel ik als max. prijs ongeveer 750 euro en probeer ik dan ook iets te krijgen wat echt duidelijk een bepaalde functie dient te bekleden.
Zo ben ik nu aan het sparen voor de JoMoX AirBase omdat mijn drums krachtiger moeten en betere edit-functies dienen te hebben.

Ik heb zelf zoiets van: je kan wel door blijven sparen tot je met je bijbaantje en studiefinanciëring na 2 jaar eindelijk een Mackie 8-bus mengtafel kunt kopen maar als het gewoon een hobby is, moet je er wel om denken dat je je niet van alles gaat onthouden om alleen maar de hobby te kunnen bekostigen.

Voor mij geldt dus: investeren, maar wel in het redelijke zodat je nog es lekker kunt stappen en shoppen.

ps. Voordeel is wel dat ik met twee anderen samenwerk, waardoor ik niet gelijk in mijn eentje een hele set-up bij elkaar hoef te sprokkelen. Wel kopen we de apparaten in ons eentje zodat we bij een eventueel uitelkaarvallen van de band niet de zaag hoeven te hanteren ;).

Back