Ableton inputs en output opnieuw aanklikken (ergenis)

anoniempje

hobby knooier
Het gebeurt wel eens dat ik ableton te snel aanzet en ben vergeten de audio interfaces aan te zetten. Dus ableton weer afsluiten audio interfaces aanzetten en ableton weer opstarten. Dan liggen dus alle inputs en output uit de preferences en kan ik alles weer aanklikken.

Is dit niet gewoon permanent in te stellen? Of is er een script truukje voor? Begin me daar wel flink aan te irriteren.

attachment.php

Attachments

• IMG_20160220_240226756_HDR.jpg
    IMG_20160220_240226756_HDR.jpg
    28,4 KB · Bekeken: 125
Ik zou zeggen audio interface op de zelfde stekkerdoos als de computer met een killswitch zodat ze beiden tegelijk aangaan.

Dat gaat niet, want ik moet ze ook allemaal in de goede volgorde aanzetten. Anders grote kans dat bijvoorbeeld input 8 op interface 1 ineens input 8 op interface 2 is. Dan kan ik dus ook weer ableton afsluiten en de units in de goede volgorde aanzetten en ableton weer opstarten. Met dit grapje hoef ik gelukkig niet weer alle inputs en outputs aan te klikken maar irritant is het wel. Je zou denken dat de pciE 424 kaart de units op de zelfde volgorde zet als in welke van de slotjes ze zijn in geprikt maar dat doet die helaas niet, hij zet ze op inschakel volgorde. Als dat zo was schakelde ik de boel inderdaad lekker aan met een stekkerdoos.

Kan wel met een inschakelen relay gaan knooien maar dat is ook weer zo wat.

Ik roep maar zo dingen die je mss zouden kunnen helpen. Dat is idd vervelend. Als je vanuit een gesavede file laat heb je het dan ook? Of heeft preferense niets te maken met iets dat gesaved is . Je zou wel 1 andere interface op een apart blok kunnen zetten en die later aan zetten dan heb je in iedergeval al normaal afhankelijk van welk interface je hebt al 16 input en outputs

Helaas heeft de preference niets met saves te maken. Altijd fijn als iemand meedenkt natuurlijk.

Nee nu is het Mac, en toevallig op de Windows pc hiervoor had ik het ook als ableton crashte en ik ableton weer opstartte.

vage toestand. Wat voor kaarten zijn dat sowieso dat je bijna 40 inputs hebt? draait dat wel netjes op één driver of is het dat aggregate gekloot?

Zijn er 72 inputs en 72 outputs zelfs, je kan nog naar beneden scrollen. Kaart is motu pciE 424 en kan nog uitbreiden naar 96 maal. Is inderdaad 1 driver (1 kaart) met 3 breakouts eraan.

Als ik ableton opstart zonder de audio aan te zetten dan is ableton dus geladen zonder audio interfaces en moet ik opnieuw starten met audio interfaces aan en alle in en outputs weer her selecteren.

Het klinkt ook best logisch dat dit gebeurt, want bij het opstarten scanned ableton ook alle audio en midi in en outputs. Als de audio interface dan uitstaat valt er niets te scannen en zijn de preferences aangepast.

Wat alleen fijn zou zijn, dat als ik ableton dan weer opstart als de kaarten aanstaan hij alle in en outputs weer in de preferences zet. Een soort van preferences template zeg maar dat zou fijn zijn.

Ik heb dit helaas ook wel eens. Je start Ableton, kijkt naar je audio interface, en denkt....kut!
Snel audio interface aan maar dan is het uiteraard al te laat.

Heb hier persoonlijk nog geen oplossing voor weten te vinden. :(

ja raar. je zou verwachten dat ie opslaat wat bij een bepaalde kaart was ingesteld. ik heb het gevoel dat dit wel gebeurt bij midi I/O namelijk.

Ja bij midi geloof ik wel inderdaad dat ie dit onthoud als je vergeet je midi interface aan te zetten bij het opstarten.

Misschien eens een balletje opgooien bij ableton zelf of ze er wat voor kunnen verzinnen.

Moet zeggen dat ik nu beter oplet maar het komt nog wel eens voor.

Klinkt inderdaad als iets wat automatisch zou moeten gaan of in ieder geval eenvoudig in te stellen zou moeten zijn.
Het zou toch vreemd zijn als dit normaal is zeg maar. nou terwijl ik dit tyo zal ik het zelf eens gaan proberen.. momentje ..:)

...

Nou bij mij onthoudt ie het gewoon. Als ik Live opstart met uitgeschakelde audiokaart ( focusrite scarlet ) krijg ik een melding bij het opstarten dat er geen kaart is gevonden, maar als ik dan de kaart aanzet kan ik hem selecteren en staan alle in/outs weer zoals ze stonden... Misschien komt het door de enorme hoeveeheid audiokanalen van je kaart of zo ?

Nou ja ik heb mijn best gedaan voor vanavond :) ik hoop dat je het snel oplossen kunt. Btw ik heb dit probleem nooit ( maar ik heb weer andere problemen ) omdat alles op een main switch zit zoals al was aangedragen. dus alles is bij mij aan of alles is uit.

geen idee of je er wat aan hebt, maar in 8 andere DAWS gaat het ook goed. Zijn allemaal een soort Ableton.

Geen idee of je iets hebt aan dit antwoord maar bij bitwig gaat dit wel goed. Is toch ook een soort ableton... Je zou het kunnen testen met de demo.

Sorry maar: :?
Dit is, naast een of andere bitwig plug poging, toch totaal niet relevant?

Bij mij, met verschillende interfaces, gaat het goed op een Mac en Ableton.

Misschien kan je proberen een backup te maken van preferences.cfg en template.als.

https://www.ableton.com/en/help/article/reset-live/

Zou geen verschil moeten maken. Tijdje geleden nog een complete nieuwe installatie van OSX gedaan en zelfde gedrag. Wellicht verschilt het per audio interface fabrikant? Iets met de driver oid?

Ik heb het in ieder geval met elke interface die ik tot nu toe heb geprobeerd. Zolang je interface eerder aan staat gaat het allemaal goed maar als je dit vergeet en Ableton start is het in en outputs enablen geblazen....

Back