SMD solderen musthaves?

SynnyS

Groot lid
Ik wil me wat meer op surface mount solderen richten, heeft iemand een lijstje must haves voor me?

Wat voor soldeerpunt kan ik het beste gebruiken?

ik heb een AOYUE 968A+ en ik heb blu-tack :)

Ik zat hier aan te denken:

HZatUs1.png

Zijn er dingen die ik beter anders kan kopen? Of dingen die ik mis/over het hoofd zie?

Alvast bedankt

:luv:

ik gebruik een gewone AOYUE 1.6mm beitel.. als je hem op zn zijkant gebruikt is dat heel fijn, maar de warmte gaat veel gemakkelijker over dan zo'n gewone ronde punt
verder fluxpen,
ipa spray (reinigen),
pincet
en een kopspeld (gebruik ik om onderdelen op hun plaats te houden)
fijn tin,
chem wick litze (hoewel ik dit zelden zal gebruiken, met wat flux erop komen de connecties van zichzelf goed)
warmte blazer voor desolderen

heb ook nog zo'n lamp met vergrootglas in, is wel handig om achteraf te checken of alles snor zit, maar voor het solderen zelf vind ik dit enorm on praktisch. naar het schijnt is zo'n vergrootglas bril heel handig ( [ame="http://www.amazon.com/Donegan-OptiVISOR-Binocular-Magnifier-Lensplate-Magnifies/dp/B000BPWPRK/ref=sr_1_1"]Donegan OptiVISOR LX )

4355%20web%20cm.jpg

Zo'n ding gebruik ik al jaren daarvoor.
Werkt [ voor mij] erg goed en ziet er ook nog eens interessant uit ;)
Neem wel een sterke vergrotings- factor , maar ook weer niet te sterk ,anders brand je jou neus aan de soldeerbout.

Ik heb deze ooit een keer gekocht.. met ingebouwde ledjes. Zag alles toen weer helemaal zitten :D
Vergroot niet zo sterk als nodig voor SMD denk ik maar ze hebben ze ook in 8 dioptrie.. (is dat genoeg?)

082442_RB_00_FB.EPS_1000.jpg

Definieer beter.

Mijn meest recente soldeerervaring waren SOT-363 IC's en 0603 weerstanden.. wat ik al behoorlijk klein vind. Als je eerst gaat tinnen wordt het moeilijk om de chips perfect te positioneren vind ik. Ff wat flux aan de pads, chip erop (vasthouden met speld), en even langs de pootjes van de chip glijden met vertinde soldeerbout. Meestal is het dan al perfect, de flux zorgt er namelijk voor dat het soldeer meer tot de metalen onderdelen aangetrokken wordt waardoor er geen bruggen tussen verschillende pootjes voorkomen. Mocht ondanks alles er toch nog een brug ontstaan, gewoon nog even met de fluxpen erlangs en dan met de soldeerbout. Ook weeral gewoon erlangs glijden, niet proberen individueel de pootjes van de ic te raken.
In mijn - beperkte - ervaring werkte dit het vlotst en was het resultaat het best.

Laatst gewijzigd:
Check. Dank voor deze uitleg.

Ik heb tot nu toe voornamelijk SOIC en 0805 gesoldeerd, dat is toch een maatje groter.. :)
Om de eilandjes na het vertinnen niet bol te laten staan trek ik ze weer schoon met litze. Dit is inderdaad best een tijdrovende klus.. Een fluxpen bestellen is wat ik ga doen!

De SOT's die ik heb gesoldeerd heb ik met de 'fohn' gedaan. Hiervoor gebruik ik wel flux maar dan uit een potje. Deze is vloeibaarder dan de pen die ik eerder een keer bij een vriend heb gebruikt, wat ik prettiger vind werken.

Welke pen gebruikt men hier? En is de flux hieruit vloeibaar of meer een soort gel?

de flux dat ik heb uit die pen is supervloeibaar... eens op ebay enkele gekocht uit UK, was goedkoopste incl verzendkost, er staat op Warton Metals Future 315. Geen idee of dat goed of slecht is, het werkt.

had vroeger ook zo'n potje met penseel met flux maar dus echt prutsen en heb ooit eens de helft ervan omgekieperd wat ook wel zonde is ;)

Als je meer dan een enkel componentje vast wil zetten is solderen met een bout volgens mij niet de handigste aanpak. Als je hobby de toegangsprijs van een reflow-oven niet waard is kom je een aardig eind met een hot air reworking station, zoals hier voorgedaan:

Back