Meningen over Yamaha GS-2

De laatste tot nu...

Meningen, ervaringen, wat er maar in herinnering komt, bijvoorbeeld ooit gezien in het optreden van...

Wout

Foto

Attachments

• 1gs 2.jpg
    1gs 2.jpg
    33,2 KB · Bekeken: 85
Ik weet hoe die eruit ziet :-) Op dit moment staat'ie me aan te grijnzen...

De foto is waarschijnlijk op een beurs of zo genomen? (Rare gele streep is meer een gymzaal dan een huiskamer) Maar heb je er ook ervaringen mee?

Wout

Ik heb er geen ervaring met de GS 2 en het model nummer zij mij ook niets vandaar dat ik de foto even heb opgezocht en geplaats.

Vangelis heeft hem gebruikt op Direct en Toto in Africa (of was dat de GS1, dat wil ik nu effe kwijt) en Chick Corea heeft zeker met de GS1 gewerkt.

Het is een FM synth met een constructie zoals de DX1/DX5, maar dan met een héél beperkte editing.
Geheugenopslag werkte met magneetstrips zoals de CS70M. Yamaha heeft zo'n library met strips ooit samengesteld.

Veel meer weet ik er ook niet over, behalve dat het foldertje van indertijd een erg mooi was: GS2 met een roos over het keyboard :D

:doei:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door marcuuu
Ik heb er geen ervaring met de GS 2 en het model nummer zij mij ook niets vandaar dat ik de foto even heb opgezocht en geplaats.

Waarvoor natuurlijk dank. Heb je de foto zelf gemaakt?

De GS1 en GS2 zijn nogal dure voorlopers van de DX7.
Veel gebruikers zulen er wel niet zijn.
Heeft Yamaha geen chronologische lijst, ergens? Wie? URL?

Wout

Heb eens vlug even gegoogeld en hier http://rrzs42.uni-regensburg.de/~hep09515/keyboards/1197/texte/0000037.html kan je de specs van GS1 en 2 vinden.

de GS2 blijkt maar 16 stemmig te zijn en over 4 operators te beschikken, m.a.w. niet de voorloper van de DX7, maar van de DX9. De DX1 schijnt 8 operatoren te hebben. Indertijd een veel te dure bak met veel te weinig mogelijkheden ... het is tenslotte een presetsynth.

Langs de andere kant was FM nog vrij nieuw voor Yamaha en waren de researchkosten nog lang niet teruggewonnen.

:doei:

Back