Wat moet je allemaal regelen?

Ga in zee met een publisher... Die houdt in de gaten hoeveel je van de Buma/Stemra hoort te krijgen en gaat daar achteraan! Kost je 33% van je Buma/Stemra inkomsten... Dus in principe kost dat niks! Ik bedoel, hij vraagt 33% van het geld dat ie zelf binnenhaalt... Hij zorgt ervoor dat het geld dat jou toebehoort, ook daadwerkelijk richting jou gaat...

Heb ook de tip gekregen om niet met bv een Arcade Publishing of een dergelijk groot bedrijf in zee te gaan... Ze willen je best inschrijven enzo, maar voor zo'n bedrijf loont het niet om voor kleine bedragen (in verhouding) zo veel moeite te gaan doen... Zoek een klein, iets meer op je eigen ding gerichte publisher en probeer daarmee in zee te gaan...

Zijn de tips die ik kreeg toen ik besprekingen had over een platencontract... Binnenkort mijn releases op vinyl :D

Origineel geplaatst door sunny pedaal
ik ben nooit lid geworden van buma omdat :1 je eerst moet betalen om je eigen nummers te mogen uitbrengen( daarvan krijg je dan slechts een deel terug)
2 je ieder volgende keer dat je iets wilt laten persen aan buma vast zit en dus weer een bedrag moet betalen waarvan je dan na een tijdje een deel terugkrijgt
3 buma volgens mij echt niet zo goed bijhoudt hoeveel je echt krijgt voor b.v het draaien van je nummers
buma lijkt me vooral handig voor de wat grotere jongens die bovendien ook nog eens vaker uit het buitenland komen
ik heb gewoon zo goed mogelijk onze muziek uitgebracht, zonder buma bijdrage, op ons eigen label
je kunt natuurlijk ook een independed label of distributeur vragen met als voordeel dat je een grotere verspreiding hebt
buma lid kun je altijd nog worden als de zaak echt (dreigt) begint te gaan lopen

Als je een beetje zakelijk inzicht hebt kun je 100% krijgen van
Buma/Stemra, ja je moet lid worden maar 75 euro dan maar een weekend
niet uit gaan..

Klopt dat zijn de Stemra rechten .

ze zijn afhankelijk van gegevens die ze krijgen van andere,
zelf bijhouden is dus het beste, kun je naar je afrekening
een klacht indienen bij commentaren en rechthebbenden als
iets niet klopt....

Ben geen grote jongen maar krijg gewoon elk jaar een afrekening ,
er zit ook een zakelijke kant aan muziek maken..

Dat is de fout die de meest muzikanten maken als het goed loop dan pas
zorgen voor je rechten ...

ik zal even mijn ervaringen type :

je hebt 2 bronnen van inkomsten royalties & buma stemra . royalties regel je met het label en buma is een kwestie van aanmelden opgeven en vangen . je kunt met een publisher in zee gaan . als je niet veel verdient is het geen pre als jij ervan overtuigd bent dat hij tracks voor jou gaat promoten bij verschillende labels doen . maar in de praktijk gebeurd dit zelden het is beter om zelf een netwerk op te bouwen . sommige labels geven niet al hun releases op aan de buma in dit geval moet je normaal gesproken meer geld overhouden . dit is echter moeilijk te controleren dus ik adviseer om altijd de tracks bij buma op te geven . verder heb je nog te maken met belasting , dit is een HEEEELEE belangrijke kwestie . je kunt niet zomaar even een paar releases hebben en dan b.v. 3000 euro er even zwart bij verdienen . je mag het proberen maar als ze er achter komen ben je de lul. dan moet je alsnog betalen met een leuke boute ala prijs van een aantal virus kb . elk label moet ook alle credit en debet bedragen door geven dus als ze je proberen wijs te maken dat ze er tog niet achter komen vergeet het maar . doe het direct goed en wit. als je b.v. 1 plaatje heb met een inkomst van 1000 euro kun je het erop wagen , ben je b.v. student niet een groot probleem . heb je een loon tegen het ziekenvonds grens heb je wel degelijk een probleem als je (te ) veel verdient en dan ineens particulier verzekerd moet worden . je hoeft je als producer niet in te schrijven bij de kamer van koophander . maar offilcieel wel als je er ook nog dj bij bent. genereer je regelmatig een leuke som geld door je tracks kun je er over nadenken om een btw nummer aan te vragen . dan kun je b.v. de btw van nieuwe gear aftrekken . en heb je dus net zoveel te besteden als je binnen krijgt . ook werk ruimte rijskosten etc kun je aftrekken. maar goed , wil je er boodschappen van doen moet je het bedrag overstorten naar je prive rekening en opgeven als onzuiver inkomsten op de jaarlijkse belasting aangifte hier word dan +/- 38 % loonbelasting op ingehouden . dus heb je geen btw nummer en wil je wit en je krijgt 1000 euro van een label 1000 - 380 = 620 euro voor je zelf. nu ik het tog even over geld heb ::: stel je voor je komt op een compilatie cd / 2 cds met op elk 15 tracks. en je heb ook nog een publisher. . buma ontvangt 90 euro cent per cd gedeeld door 30 artiesten 3 euro cent 1 euro cent voor je publisher 1 voor de belasting en 1 voor jou .. 1 euro cent per verkocht exemplaar .. van de laatste id&t techno zijn er geloof ik 12.000 van verkocht 120 euro veeeel he winst !!! ooh ja nog even over het btw nummer dit moet je wel kunnen bewijzen niet iedereen met een mc303 en (( potentie )) kan even snel een btw nummer aanvragen . ze zijn hier geweest om mijn contracten te checken en mn werk ruimte te zien .

kwee nie of het helpt maar kdenk dat hier eerst genoeg staat.

1 ding is zeker als je het papier werk btw belastingen etc etc niet goed voorelkaar heb kan je hobby zomaar omslaan in een levende nachtmerry . ( en suikerklontjes helpen dan niet )

aan alles wat hier staat kan geen rechten worden ontleend . dit zijn mijn ervaringen en kunnen dus per persoon nogal veschillen .

ooh nog even 1 anvulling een publisher kan voor een groot voorschot zorgen als je lekker veel kan en doet . labels willen ook wel eens een voorschot doen . je moet het natuurlijk zelf weten maar het is stukken makkelijker om ECHTE inkomsten op te geven dan een nog nader te verekenen bedrag die eigelijk nog niet van mij is . ik doe alles achteraf en dat scheeld een hoop kop zorgen. echte keiharde euros in je eige 1 mans zaakje waar je stapeld vinyl gear en troep voor kunt kopen . moet je van platen zooi leven ?? das een HARD bestaan hoeveel compilaties moet jij verkopen om 1 maand salaris netto over te houden .100.000 den ( voorbeeld hierboven )

ooh en nog 1 ding als je alles goed geregeld heb en je platen goed verkopen en je ook nog geld overhoud krijg je andere problemen .. wat ga ik doen deze maand g2 of andromedia ???

slaaape loze nachten blaren van bladeren in folders . en als je dan een keuze heb gemaakt kom je erachter dat je al maanden aan het freaken bent met je nieuwe speeltje en al tijden meer geen release heb gehad

pfff

music business sucksss

Wat ik zeg er zit ook een zakelijke kant aan het muziek maken.

Ja maar ik heb alles ondergebracht bij een uitgever, ja en. :confused:

Lees maar eens goed een contract door .:geslaagd:

Er zijn zeker uitgevers die de beste bedoelingen hebben met muzikanten,
maar er zit altijd een rotte appel in de mand en je zult zien dat je die nu net pakt...

zelf kan ik gaan en staan waar ik wil gelukkig ik moet alleen wel dezelfde publisher achter de track zetten , daar heb ik een 2 jarig contract mee.

ok... :confused:

dat gedoe met die envelop vind ik allemaal vrij vaag, ik denk dat ik vrije envoudig kan aantonen wat van mij is,

maarre, ik begrijp dus dat ik helemaal niets hoef te regelen dus..?!

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
ok... :confused:

dat gedoe met die envelop vind ik allemaal vrij vaag, ik denk dat ik vrije envoudig kan aantonen wat van mij is,

maarre, ik begrijp dus dat ik helemaal niets hoef te regelen dus..?!

Hoe wil je aantonen dat iets van jou is als je niets laat registreren,
zelfs als je alles laat registreren dan nog heb je kans dat dit wordt
gestolen van je, maar de kans is wel kleiner.
Je leeft nu eenmaal in een cultuur van kopiëren en plakken dan is het
heel naïef te denken dat alles wel goed zit.
Er lopen heel wat rechtszaken over dit soort onderwerpen , van wie is
wat, en dit gaat niet over 100 euro maar echt over 100.000 euro..

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
mja.. dit soort antwoorden zit ik dus niet op te wachten ow geweldige uber cyan..

als ik geen reden had om hierom te vragen zou ik t ook niet doen...

ik lees nu pas deze thread weer, en ik kan op zich wel begrijpen dat je mijn antwoord verkeerd opvat.
maar laat ik even voor de goede orde zeggen dat ik niet bedoelde dat je nu kutmuziek maakt, maar dat je je dit soort dingen pas hoeft af te vragen als het eenmaal zover is.

jij bukt zelfs voor een briefje van vijf

als er geld voor jou klaar licht wil je het hoe dan ook . anders ben je de 1e in nederland die tegen de baas zecht ,,deze maand geen loon ik heb nog genoeg over van vorige maand. .zodra geld om het hoekje komt kijken vooral in de muziek neem je het en verijk je je zelf met een nieuw stukje gear etc. zonder geld blijft er van een mens helemaal niks over . muziek maken is creatief plezier en credits . nog maals als je niet houd van papieren regelenen btw boekhouders deadlines etc etc als je denkt dat je muziek dan ineens niet meer underground is please stuur nooit een demo mischien verandert het wel je hele leven .

laat ik het zo zeggen.
als je het meest inzit over het geld en al je rechten geef het dan nu maar meteen op.
je moet het realistisch inzien. je bent waarschijnlijk goed. goed genoeg om je muziek uitgebracht te krijgen, anders zou je er niet aan denken. maar als je bijvoorbeeld electronische muziek voor op vinyl maakt dan gaat je muziek nou eenmaal niet in grote oplagen. je moet in honderden of hooguit (als het een knaller is) enkele duizenden denken.

het geld dat je er voor terug krijgt is waarschijnlijk een zeeeeer schamel uurloontje voor alle moeite die je er in gestoken hebt met het verzamelen van samples, het maken van patches, het organiseren van je geluiden, het proberen van nieuwe software (bijv. plugins), het maken van de muziek, het uitmixen, het opnemen, het laten horen aan anderen, veranderingen maken, demos maken en rondsturen verder heb je de kosten van de aanschaf van computer, synths, etc.

als bij jou de balans zodanig is dat je er zo weinig tijd in steekt dat het echt winstgevend is dan is de muziek waarschijnlijk zo slecht dat niemand het wil uitbrengen

ik heb in het verleden alles over buma en stemra enzo doorgelezen maar het is een blok aan je been. het is waarschijnlijk leuk voor jantje smit en marco borsato, want die verkopen waarschijnlijk 100x meer van hun muziek dan wat wij maken.
en maak je maar geen zorgen over wanneer je plaat ergens gedraaid wordt in een club, want je krijgt er geen cent voor. ik ken geen enkele dj die netjes bijhoudt welke platen hij gedraaid heeft en dat doorgeeft.

en wat je moet doen om je muziek uitgebracht te krijgen?

1. (aller-aller belangrijkste!) word vriendjes met de juiste mensen. ga langs bij platenzaken die goede contacten hebben met labels of zelf een label hebben en kom regelmatig op de koffie, of probeer via email contact te krijgen met de juiste mensen. dit soort boards kunnen handig zijn. vroeger of later rol je er vanzelf in.

2. zorg dat je muziek in de juiste stijl is voor het label waarop je iets probeert uit te brengen.
het heeft weinig zin om een cdtje met technotracks aan een drum en bass label te geven want er wordt niks mee gedaan, zelfs niet als het een masterpiece is.

3. zorg dat de muziek enigszins commercieel is. dat hoeft niet te betekenen dat je eurotrance moet maken, maar dat de muziek te verkopen is door het label waar je je muziek uitgebracht wilt hebben. vage bliep geluiden in een 7/15 maat uit je meest complexe modular synth zijn cool, maar ze verkopen nou eenmaal niet.

4. zorg dat je muziek van enige kwaliteit is. als het slecht uitgemixt is enzo dan klinkt het gewoon kut, zelfs als de bedoelingen goed waren. dat is zonde, want er wordt vaak niet doorheen geluisterd. er zijn genoeg mensen die demotjes sturen. er wordt waarschijnlijk op een simpele manier naar je demos geluisterd.. meestal met de gedachte: als we er hier 1200 van persen, raken we ze dan kwijt?

misschien dat dit alles anders is wanneer je voor een top40 hit gaat, maar dat lijkt me niet realistisch.
probeer het eerst maar eens klein en leer er van. als je muziek wordt uitgebracht dan mag je blij zijn, en als mensen het daadwerkelijk draaien dan mag je nog blijer zijn.
bij het maken van de eindbalans dan zul je waarschijnlijk zien dat je er geld op toe hebt moeten leggen.

en je aansluiten bij buma en stemra gaat dat zeker niet oplossen.

maar je hebt wel de kick die je er uit krijgt om je eigen muziek in clubs te horen en om de waardering te zien.
en het is leuker muziek maken wanneer je weet dat het nummer waar je aan bezig bent waarschijnlijk later ergens hard gedraaid wordt.

/wouter

nog over de rechten

nog over de rechten

alles dat je maakt is in principe beschermd door de auteurswet.
als je bij wijze van spreken een keer niest en je knie tegen je gitaar aanstoot, en je neemt dat toevallig op, dan ben jij de auteur, en mag niemand dat zomaar op een cd zetten en dat verkopen.
daarvoor hoef je niet aangesloten te zijn bij buma/stemra. zij treden alleen op als vertegenwoordiger voor jou. het komt er op neer dat wanneer iemand jouw muziek wil draaien of wanneer bijvoorbeeld iemand een verzamelcd wil maken met jouw muziek er op, diegene met buma/stemra onderhandelt en niet met jou.
dat kan wel handig zijn denk ik als dat heel veel voorkomt.
maar ik zou eerst maar eens proberen om je muziek ergens uit te brengen, en daarna kun je hier regelingen voor treffen als dat nodig blijkt te zijn.

misschien is er iemand die er veel verstand van heeft en iets preciezer kan uitleggen wat de risico's zijn wanneer je je niet aansluit bij buma/stemra, maar volgens mij maakt het geen fuck uit voor je rechten. het is alleen dat hopelijk buma/stemra voor je optreedt wanneer bijvoorbeeld iemand jouw track op tv afspeelt zonder te betalen, en in het andere geval moet je dat zelf doen.

ik hoop dat iemand dit iets kan nuanceren

/wouter

zodra je 1 release heb heeft buma geld voor jou liggen . voor een ieder die zn releases niet opgeeft aan buma stuur de titels naar mijn e-mail kan ik direct een 2e g2 halen cheers . ooh ja als je minder binnen krijgt als contributie moet betalen krijg je een groot deel trug van buma

kan net zo goed tegen een lantaarnpaal praten want die geeft nog
tenminste licht terug, mensen praten maar over verkopen , ik verkoop
geen 1 CD echt niets en toch krijg ik elk jaar mijn rechten en
ben ook geen jantje smit en marco borsato.

Probeer het nog eens, auteursrecht gaat niet over hoeveel je verkoopt
daar is de Stemra weer voor...
Je maakt een cd een stukje muziek gebruiken ze toevallig voor een
item op tv ( bv SBS 6 ), ze gebruiken 2 minuten in 2001, dan krijg
je in 2002 je rechten sta je niet ingeschreven dan krijg je niets
heel eenvoudig.

Ja maar wat is 2 minuten ook niet veel?, maar als ze deze uitzending de
hele nacht herhalen kan dat wel oplopen tot 20 minuten en dat is steeds 100%
( 100% als je alles en eigen beheer uitgeeft ).. gaan ze deze uitzending
weer herhalen in 2005 krijg je weer 100%.

Het klopt dat sommige uitgevers liever niet hebben dat je staat
ingeschreven bij Buma/Stemra, je kunt dan de muziek
rechtenvrij aanbieden of af laten kopen.

Stel je maakt een tune van 1 minuut voor radio of TV deze kopen
ze af voor 10.000 euro dat lijkt veel maar als deze tune 5 jaar
lang wordt gebruikt strijkt de uitgever 100.000 euro op omdat
een uitgever meestal wel staat ingeschreven bij de Buma/Stemra.
Het is net waar je voor kiest in 1 keer 10.000 euro of in 5 jaar
100.000 euro de keuze is aan jouw..

Ps:. de bedragen zijn alleen bedoeld als voorbeeld..

Origineel geplaatst door NiFF

1. (aller-aller belangrijkste!) word vriendjes met de juiste mensen. ga langs bij platenzaken die goede contacten hebben met labels of zelf een label hebben en kom regelmatig op de koffie, of probeer via email contact te krijgen met de juiste mensen. dit soort boards kunnen handig zijn. vroeger of later rol je er vanzelf in.

partly done :D

2. zorg dat je muziek in de juiste stijl is voor het label waarop je iets probeert uit te brengen.
het heeft weinig zin om een cdtje met technotracks aan een drum en bass label te geven want er wordt niks mee gedaan, zelfs niet als het een masterpiece is.

done :D

3. zorg dat de muziek enigszins commercieel is. dat hoeft niet te betekenen dat je eurotrance moet maken, maar dat de muziek te verkopen is door het label waar je je muziek uitgebracht wilt hebben. vage bliep geluiden in een 7/15 maat uit je meest complexe modular synth zijn cool, maar ze verkopen nou eenmaal niet.

done :D

4. zorg dat je muziek van enige kwaliteit is. als het slecht uitgemixt is enzo dan klinkt het gewoon kut, zelfs als de bedoelingen goed waren. dat is zonde, want er wordt vaak niet doorheen geluisterd. er zijn genoeg mensen die demotjes sturen. er wordt waarschijnlijk op een simpele manier naar je demos geluisterd.. meestal met de gedachte: als we er hier 1200 van persen, raken we ze dan kwijt?

hier ben ik dus vollop mee bezig met goede vooruitzichten :D

bedankt voor de tips! hier heb ik wat aan

aan cyan: dude, ik zeg nogmaals, als ik geen redenen had om hiernaar te vragen zou ik t niet doen... hoef jij voor mij niet te bepalen

dit kreeg ik van buma/stemra:

Wie beschermt uw werken nu eigenlijk?
Uw werken zijn beschermd alleen al door het feit dat u ze gemaakt heeft.
Dit wordt geregeld door de Auteurswet 1912. Voor de bescherming van uw
werken is aansluiting bij Buma/Stemra niet nodig.

Is registratie noodzakelijk?
Het laten registreren van uw werk is aan te bevelen, zeker als u bang bent
voor plagiaat. Door uw werk te laten registreren wordt duidelijk dat uw
werk op een bepaalde datum bestond. Er zijn verschillende mogelijkheden:
· U kunt uw werken laten registreren bij een aantal belastingkantoren
met een afdeling ‘Registratie en Successie.
· Registratie bij een notaris is ook mogelijk. De kosten hiervan zijn
doorgaans hoger.
· U kunt ook een geluidsopname van uw werk in een enveloppe doen, deze
verzegelen en aangetekend aan uzelf terugsturen. Vervolgens bewaart u de
verzegelde enveloppe (die inmiddels is voorzien van een datumstempel) op
een veilige plek.

Wat is de rol van Buma/Stemra?
Buma/Stemra incasseert namens de aangesloten componisten, tekstdichters en
uitgevers voor het gebruik van hun muziek. Buma incasseert voor
uitvoeringen/uitzendingen van beschermde muziek terwijl Stemra regelingen
treft met o.a. platen-maatschappijen voor het uitbrengen van beschermde
muziek op geluidsdragers (cd’s, dvd’s, vinyl etc.).
Aansluiting bij Buma/Stemra is pas zinvol wanneer het gebruik van uw werk
op een bepaalde schaal plaatsvindt. Een paar voorbeelden:
· Er zijn regelmatig live-uitvoeringen,
· Er zijn regelmatig radio- en/of TV-uitzendingen via de nationale of
de commerciële zenders,
· Het repertoire wordt door een platenmaatschappij (dus niet in eigen
beheer) uitgebracht.

Soms is het verstandig om even af te wachten of uw werken werkelijk op
grote schaal gebruikt gaan worden. Wij incasseren immers met terugwerkende
kracht vanaf januari in het jaar waarin u zich aansluit.

Herkent u zich in de voorbeelden, of heeft u nog vragen, neem dan contact
op met de afdeling Relatiebeheer via telefoonnummer (023) 799 7889 of kijk
op onze website: www.bumastemra.nl

Met vriendelijke groet,

Afdeling Relatiebeheer

BUMA/STEMRA
Op het moment dat je muziek uitgebracht gaat worden bij een platenmaatschappij jezelf gelijk aanmelden bij de Buma/Stemra..... je betaald eenmalig een bedrag omdat je lid wordt, en jaarlijks een soort van abonnementsgeld... iets in de trant van 75 Euro dat iemand al noemde.....

Die 75 Euro heb je al snel terugverdient, want voor elke plaat die de platenmaatschappij perst moet het een bepaald bedrag afstaan aan de Buma/Stemra, en een gedeelte van dat bedrag komt weer terug naar de artiest (jij dus)....
Ook van alle cd's waar je als artiest op komt te staan krijg je geld van de Buma/Stemra....

Stel dat je 1 plaat maakt in een jaar, en je komt op geen enkele cd, dan nog verdien je die 75 Euro wel terug.... (tenzij de plaatverkopen echt heel errug tegenvallen)

Dus er is totaal GEEN reden om je NIET aan te melden bij de Buma/Stemra als artiest, want er zitten alleen maar voordelen aan....

PLATENMAATSCHAPPIJ
Daarnaast krijg je dus van de platenmaatschappij ook nog een royalty percentage uitgekeerd van de verkochte platen. Vaak worden daar nog een aantal promotieplaten vanaf gehaald.

UITGEVERIJ/PUBLISHER
Een publisher (of Uitgeverij in het Nederlands) zorgt ervoor dat jij je geld krijgt van de platenmaatschappij. Een publisher hoef je niet te betalen, want de publisher krijgt van de Buma/Stemra 33,33% van het uit te keren bedrag op jouw platen. Als artiest krijg je dan dus 66,67% van de Buma/Stemra.
Daarnaast zorgt een publisher ervoor dat jouw muziek bij platenmaatschappijen gepromoot wordt (als je dus niet vast bij 1 platenmaatschappij je muziek uitbrengt) en kan zij eventueel helpen met een goed contract uit het vuur slepen.

Maar een publisher is dus geen bittere noodzaak, maar wel makkelijk. Helemaal met contractbesprekingen. Zie hieronder.
Heb je van jezelf GEEN publischer, dan wordt volgens mij als je plaat uitkomt de platenmaatschappij vanzelf de publisher en vangt het dus die 33,33% van de Buma/Stemra terug...
Tevens zal een "externe" publisher (dus eentje die niets met de platenmaatschappij te maken heeft) jou belangen vaak wat beter kunnen behartigen dan de platenmaatschappij zelf, want de platenmaatschappij heeft natuurlijk ook een eigen belang.

Maar nogmaals, dat laatste over dat de platenmaatschappij automatisch je publisher wordt weet ik niet 100% zeker...

Back