ASR-10 + OEX6-SR = brom, geen output

bikkel

Everything is on the One
Ik heb een ASR-10 gekocht. Die werkt. Ik heb een OEX6SR er bij gekocht die bij de verkoper in ieder geval nog werkte, inclusief correcte kabel. Ik heb de OEX6SR aangesloten alleen op de ASR en alles werkt nog correct.

Plug ik een van de AUXen in dan krijg ik brom te horen. De AUX werkt niet. De oorspronkelijke stereo uit kraakt alleen maar een beetje (!). Zo gauw ik hem uit plug dan werkt de normale out weer. Plug ik alleen de AUX in dan heb ik minder / geen brom maar ik hoor nog steeds niks als ik een out route.

Volgens mij gaat er iets niet helemaal lekker, maar wat weet ik niet.

Ik heb de power kabel vervangen, dat was een twee polige stekker en die heb ik verwisseld naar een 3-polige. Precies het zelfde verhaal. Zit op zelfde stekkerdoos als de mixer.

Waar moet ik beginnen met zoeken? De OEX-6SR heeft blijkbaar zijn eigen DA's dus het is geen passief ding. Ik denk dat er ook brom over de kabel tussen de OEX en de ASR gaat en dat dat de digitale communicatie verstoort.

Ik heb alle verbindingen verbroken (alles kabels en stekkers van de andere apparatuur er uit, ook de speakers) behalve mixer en ASR-10 in zelfde stekkerdoos en twee audio kabels. De hum en output problemen blijven nog steeds. Ik dacht dat als alles via de zelfde stekkerdoos aangesloten zat ik dan geen humloops kon krijgen?

Volgens mij ligt je ground/aarde van je asr10 naar je uitbreiding eraf. Je zou eens kunnen kijken of dat klopt door de grounds van je voeding te checken naar de signaal uit op je uitbreiding dmv weerstand op een multimeter. En zo ja moet dat wel terug kunnen herleiden naar je kabels tussen de uitbreiding en je asr10.

En de vraag is of de asr10 überhaupt geaard is. Als er een 2 polige stekker op zit zonder aarde dan zal de kabel ook wel ongeaard zijn en heeft een aarde stekker geen zin.

Verder kan je intern niet je geluiden naar een aux of main output routen?

Trouwens je hebt de asr10 plus uitbreiding bij dezelfde persoon gekocht? Dan zou ik ook nog gewoon de verbindings kabel tussen die 2 eens los halen en opnieuw aansluiten. Misschien is er met vervoer iets een beetje los geraakt.

Het is een digitale kabel, een soort oude Apple muis kabel uit de tijd dat ze nog saai, grijs en bruikbaar waren. Ik heb de ASR ergens anders gehaald. Ik zal de kabel nog eens omdraaien en opnieuw aansluiten.

21HBFHMSEVL.jpg

De ASR heeft zo'n 3 gaten PC kabel aansluiting, ik heb daar een geaarde drie puntige kabel voor gehaald in plaats van de twee puntige en dat maakte geen verschil verder. Hoe meet ik de grounds van mijn voeding?

Grounds via nieuwe spannings kabel volgen je asr10 in. Dat punt dan met grounds van output verbinden en je weet of je grounds nog verbonden zijn.

En je kan die kabel doormeten of alle pinnen overheen komen en er geen breuken zijn.

Verder heb je uitbreiding werkend gezien bij de verkoper? Of via internet gekocht?

Grounds via nieuwe spannings kabel volgen je asr10 in. Dat punt dan met grounds van output verbinden en je weet of je grounds nog verbonden zijn.

En je kan die kabel doormeten of alle pinnen overheen komen en er geen breuken zijn.

Jij denkt dat de ground wellicht expres gelift is op de ASR? Het is een machine waar wel het een en ander aan gedaan is, interne SCSI ZIP bijvoorbeeld. De man die hem verkocht beweerde een ASR monteur te zijn. Denk dat ik daar maar eens ga aankloppen.

Verder heb je uitbreiding werkend gezien bij de verkoper? Of via internet gekocht?

Internet. Maar ik heb op zich wel het vertrouwen dat het van te voren werkte.

Check de voeding als alle spanningen kloppen, service manual kan je online vinden, check ook alle regulators, als er 1tje verzaakt dan kan je dit soort gekke problemen krijgen.

Anders heb ik er nog wel een werkende voor je liggen. Nieuw gekocht in 1996 voor 550 gulden.

Anders heb ik er nog wel een werkende voor je liggen. Nieuw gekocht in 1996 voor 550 gulden.

Bedankt, hopelijk is het niet nodig. Ik heb nog de zelfde kabel gespot ergens bij een elektronicaboertje (niveau blauwe stofjassen) maar misschien moet ik hem eens aan een andere ASR-10 hangen en kijken hoe dat gaat.

Back