Roland VS-1680, 1824, 200, 2400 of 2480?

Status
Please reply by conversation.

SCD

Gearlust [on]
Wie heeft nog een van deze twee te koop toevallig?

Enkel die modellen of mogen de hogere uit de reeks (bv 2480) ook?

Omwille van geheel ongerelateerde zoektochten op internet kom ik de laatste tijd nogal wat advertenties voor VS'en tegen, dus ik kan mee uitkijken.

Sorry, die modellen mogen ook. Maar geen 840, 880, 880EX.
Bedankt!
Op advertentiezoeker staat een 1680, met die verkoper ben ik al in gesprek (geweest) maar die is niet 100% (de VS that is, niet de verkoper :D)

Er staat ergens een buyer's guide online, maar die moet je in haar context zien. Die was geschreven toen die bakken nauwelijks 3 jaar op de markt waren. Dus als men daar bv zegt "afgesleten verf wijst op een heel zwaar gebruikt toestel" was dat toen waar, maar nu we weer heel wat jaren verder zijn zegt het niet zo veel. De verf van de VS bakken is kwetsbaar en zegt op zich niks over de staat van de rest van het apparaat.

Kijk even na dat de motorized faders geen gekke dingen doen, en dan zal het wel loslopen. Wat voor mij een grote meerwaarde was:
-superstille koeler geplaatst
-HD koeler verwijderd
-weerstandsmod (specifiek 2480)

Dan heb je een heel stille, heel goede speler.

Ook belangrijk is hoe veel fx kaarten erin zitten, dus neem dat ook mee als je aanbiedingen vergelijkt.

Hier wat 1680's:

http://www.2ememain.be/musique-inst...treur-numérique-roland-vs-1680-279574230.html

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...59267-roland-vs1680-digitaal-workstation.html

Een 2000:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-...nd-vs-2000-cd-digital-studio-workstation.html

En een 2400:
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/mengpanelen/m1022869133-roland-vs2400.html

Een goed van poten en oren voorziene 2480 zal zo'n 500€ zijn, dus neem ook even mee hoeveel opleg er is tussen een lager model en een 2480.

Bedankt! Die 1680 op MP is degene met een malleur (een van de balanced inputs valt random uit).

Nu we het er toch over hebben: ik ben altijd gecharmeerd geweest van de Roland VS lijn (en vooral ook de FX boards), maar zijn er ook vergelijkbare apparaten van andere merken?
Enige echt harde eis is midi clock in/uit en 24 bit opname mogelijkheid.

Mijn marktonderzoekje destijds leek er toch op te wijzen dat de VS apparaten het meeste in huis hadden als je echt alles behalve je instrumenten door 1 hardwarebak wou vervangen. Geautomatiseerd mengpaneel, noise gate+compressor+eq op elk kanaal, complete DAW, en erg goede FX met de kaarten. En veel meer dan dat ook, bv side chain compression kan er ook mee als ik het goed heb, er zit een gitaarinput op...

Het enige wat ze niet hebben is MIDI recording, maar ze kunnen desgewenst perfect overweg met je favoriete MIDI sequencer. Via MTC de ene aan de andere slaven en klaar.

Redelijk courant vergelijkbaar apparaat is de Korg D3200. Maar dan heb je slechts 16 sporen over als je voor 24 bit kiest, en de faders zijn niet motorized. Ook heb je geen VGA output of keyboard & mouse inputs. Met de VS reeks zit je veel dichter bij de PC ervaring.

Ik heb een Roland 2480 DvD met 2 effect kaarten + VirDIS Backup WAV transfer

Voor een leuke prijs mag hij weg

Dat is een mooie aanbieding. 2 fx kaarten = 4 volwaardige fx simulataan. VirDIS = de data uit je VS als losse WAV bestanden in je PC brengen om achteraf nog bewerking mee te doen.

Ter info: als je geen VirDIS hebt, kan je met een optische kabel je opnames digitaal naar een PC krijgen, maar aangezien het dan een realtime opname wordt is dat toch eerder iets wat je enkel met een hele submix of eindmix doet. Dus VirDIS is zeker een meerwaarde als je de laatste bewerkingen op je PC wil doen ipv op de VS.

Dat is helemaal juist Nicolas :)

Even mezelf aanvullen dat je op de 2480 naast optische ook digitale coax out hebt, op die manier krijg ik de eindmix van een track als stereo wav digitaal in een oude knar van een PC met zo'n Audiophile USB interface. Dit om de boel op CD te branden want ik heb een 2480 zonder brander. Dat is dan meteen het enige wat ik nog met PC doe voor muziek.

Ik gebruik de Virdis om ze naar mijn pc te sleuren en in FL Studio of Ableton af te mixen .. werkt nog steeds perfect

Dat is een mooie aanbieding. 2 fx kaarten = 4 volwaardige fx simulataan. VirDIS = de data uit je VS als losse WAV bestanden in je PC brengen om achteraf nog bewerking mee te doen.

Ter info: als je geen VirDIS hebt, kan je met een optische kabel je opnames digitaal naar een PC krijgen, maar aangezien het dan een realtime opname wordt is dat toch eerder iets wat je enkel met een hele submix of eindmix doet. Dus VirDIS is zeker een meerwaarde als je de laatste bewerkingen op je PC wil doen ipv op de VS.

FWIW... D'r is ook nog de poor mans non-realtime route via reaper-plugin & SCSI-drives maar da's ongetwijfeld meer hassle dan VirDIS...

Voor niet al te lange recrdongs is die poor mans non-realtime route mogelijk zelfs meer werk dan realtime :stupid

Nja, het waren zware tijden als je dat vergelijkt met tegenwoordig :D

Nja, het waren zware tijden als je dat vergelijkt met tegenwoordig :D

Via een ADAT realtime transfer was het nog wel te doen, 8 tracks tegelijk,...

... en ondertussen hond uitlaten, was ophangen, de afwas, planten water geven... 8)

Naast 'just because'... inderdaad, hoe geldig zijn de redenen nog om deze spullen te gebruiken... de enige die ik weet is als iemand persé niet met computer ter plekke wilt opnemen, maar dan nog, je zult van mij niet horen dat ze robuuster zijn... daar heb ik te vaak een doodleuk afgebroken opname van zien gaan stilstaan omdat meneer Roland (incl. geldige HDD) toch teveel de bibbers kreeg...

Voor een mobiele oplossing zou ik toch eerder naar een 19" Tascam oplossing oid zoeken, een VS vind ik meer iets voor een permanente studio. Bij mij bood het alles in 1 bak zonder dat ik me moest bezighouden met het configureren en onderhouden van een PC setup.

FWIW... D'r is ook nog de poor mans non-realtime route via reaper-plugin & SCSI-drives maar da's ongetwijfeld meer hassle dan VirDIS...

Ik heb jarenlang een VS2480 gebruikt, en heb voordat ik hem verkocht de HD gecloned. Gebruik nu de Reaper plugin om snel een RDAC>WAV conversion te doen als ik nog aan een track wil werken. Werkt nog steeds prima, je kan op die manier gewoon de VS interne IDE HD aansluiten op de PC met een IDE<>USB converter, verder geen gedoe met SCSI drives nodig. (Als je geen externe HD gebruikt met de VS vind ik die workflow eigenlijk gemakkelijker dan met VirDIS).

Voor live gebruik had ik een DIF/AT, die kan de RBUS signalen omzetten tot ADAT, dat geeft je sowieso 8 kanalen digitaal uit (ik denk dat je er trouwens 2 van kan aansluiten, voor maximaal 16 kanalen). Dit werkte prima, met Cubase als midi clock master, en MMC om Cubase vanaf de VS te bedienen, en om tracks in en uit Cubase te sturen (via de ADAT IO op m'n Pulsar).

Al met al, een heel aantal jaren prima met de unit gewerkt, en als je naar deze workflow op zoek bent, absoluut aan te raden. En ze kosten praktisch niets meer!

Mvg.

CoolRunning

Status
Please reply by conversation.
Back