Vreemde vraag?

Marhof

Ingeburgerd
Dames, heren,

Ik zit met een behoorlijk dilemma. Ik heb ooit een nieuwe Alesis Andromeda A6 gekocht. En om eerlijk te zijn, ik heb er ongeveer 10 keer op gespeeld. En zelfs niet eens via het keyboard, maar aangestuurd via MIDI. Ik durf er zelfs vergif op in te nemen dat ik niet eens elk knopje heb ingedrukt om uit te proberen. Veel mensen zeggen dat het een beest van een synth is met enorm veel mogelijkheden en ontzettend mooi geluid. Alleen heb ik er de tijd niet voor om deze synth helemaal te doorgronden. Zoals menigeen weet, zijn de standaard patches niet echt je van het. Alleen heb ik nooit goede patches gevonden. Dus hij staat al jaren niets te doen. Eigenlijk erg zonde dus. Ik weet dat ze niet meer worden gemaakt, dus hij zal steeds schaarser worden, maar nogmaals zonde van zo'n instrument. Maar ik ben wel op zoek naar iets anders. Ik zat zelf te denken aan een Jupiter-80. Sommige onder jullie zullen mij voor gek verklaren maar andere zullen misschien wel zeggen; "Goede keus, omdat je geen tijd hebt om te programmeren". Uiteraard heb ik zo'n beetje alles beluisterd op het internet van de Jupiter-80, klink ook prima, maar geen hands-on experience. Misschien zijn er leden die mij eventueel de verschillen uit kunnen leggen en of de Jupiter-80 eventueel eenvoudiger te programmeren is?

Alvast bedankt voor een reactie.

Mark

Jupiter 80 is volgens mij best ingewikkeld zoals de meeste romplers. Als je een polysynth wil die eenvoudig te programmeren is kun je beter kijken naar bijvoorbeeld een Nord Lead of de eenvoudigere Dave Smiths.

De standaard patches zijn niet echt je van het, heb nooit goede patches gevonden

Je bent in het bezit van behoorlijk wat synths en daar zijn er enkele onder die ook moeilijk te programmeren zijn, denk niet echt dat de Roland Jupiter 80 een goede aanvulling is op wat je allemaal al hebt staan!
Ik adviseer je om de A6 te houden en er de tijd voor te nemen, je aanschaf prijs is inmiddels gehalveerd mocht je hem willen verkopen.
Je kunt ook talloze goede sounds voor de A6 van het net halen :eureka:

Je hebt al zat synths, maar te weinig tijd.

Less is more, gewoon wat verkopen wat je niet gebruikt en niet meteen wat anders ervoor terugkopen ,maar echt kijken wat je nog aan toevoeging nodig hebt.

Gearlust een beetje bedwingen zeg maar.

Laatst gewijzigd:
Je hebt een enorme kamer vol met complexe synths. Kun je die allemaal doorgronden of gebruik je vooral de presets? De A6 is vooral uitgebreid maar is in essentie een vrij standaard subtractieve synth. Pas als je wat dieper wilt gaan en met arps en sequences wil gaan spelen, filterhoeken en EG curves wil aanpassen dan moet je een menuutje in maar dat zal toch niet veel anders zijn dan met een Microwave, TX81Z of een Calvia Modular?
Op het net (ook op de Alesis site als ik het wel heb) staan bakken met presets. Ik weet niet in welke hoek je het zoekt maar er is genoeg.

Je hebt een enorme kamer vol met complexe synths. Kun je die allemaal doorgronden of gebruik je vooral de presets? De A6 is vooral uitgebreid maar is in essentie een vrij standaard subtractieve synth. Pas als je wat dieper wilt gaan en met arps en sequences wil gaan spelen, filterhoeken en EG curves wil aanpassen dan moet je een menuutje in maar dat zal toch niet veel anders zijn dan met een Microwave, TX81Z of een Calvia Modular?
Op het net (ook op de Alesis site als ik het wel heb) staan bakken met presets. Ik weet niet in welke hoek je het zoekt maar er is genoeg.

Dat bedoel ik maar.

De a6 is een complexe synth met een hoge leercurve
Bij programmeren komt het vaker vrij nauw gezien de grote hoeveelheid parameters en de grote range aan waardes
Ter illustratie: een bepaalde sound maken / benaderen op een jp8 duurt ca 5 minuten, terwijl bij de a6 ik wel 1 a 2 avonden eraan blijf finetunen ( op zich wel fijn dat dat kan , maar toch...)
Op de electromusic. Com forum site zijn veel goede presets te vinden
Heb er zelf al jaren 1
Zou hem inderdaad verkopen en meer "quick hands on" gaan
Bv de prophet 12 of 8 of iets van korg/ nord/ roland/ acces etc, keus genoeg

Zat ik ook aan te denken bv

al die synths hebben toch dezelfde parameters? begrijp of kan je wel uit de voeten op een andere synth?

Jawel, maar op een of andere manier vind ik hem net effe te ingewikkeld, teveel mogelijkheden. Op b.v. mijn Access Virus of mijn Waldorf Q heb ik veel sneller resultaat.

Ja, ik zit er hard over na te denken. Ik speel ook in een band en gebruik momenteel een Roland RD-700 piano en een Roland VK-8 Orgel. Behoorlijk wat sleepwerk, vooral die RD-700. Dus ik dacht zon'n Jupiter-80 heeft ook goede piano en orgel sounds dus een goede vervanger voor die twee.

Lijkt me een prima synth die heel behoorlijk klinkt
Bij nord hebbenze ook meerdere stage synth's / keyboards die heel bekoorlijk zijn

Aan de ene kant:
Zoals menigeen weet, zijn de standaard patches niet echt je van het. Alleen heb ik nooit goede patches gevonden. Dus hij staat al jaren niets te doen.

Aan de andere kant:
Misschien zijn er leden die mij eventueel de verschillen uit kunnen leggen en of de Jupiter-80 eventueel eenvoudiger te programmeren is?

Wat wil je nu? Patches of programmeren? Een grote fout bij het programmeren volgens Andromeda-bezitters is om de niveau's van de oscillators te hoog te zetten - alles terug naar 30% of zo en dan het hoofdvolume omhoog, dat klinkt mooier.

Die Kurzweil die je hebt gaat kilometers dieper dan de A6 als je VAST gebruikt. Veel meer menu-duiken.

De suggestie voor een OB6 (of Prophet 6) is niet verkeerd. Je krijgt dan wel analoge powerrrr maar het is veel meer hands-on. Maar wil je uberhaupt wel iets analoogs?

Als ik kijk wat je in je lijst hebt staan lijkt het meer dat je een vinkje af kon checken met "ik heb ook een analoge bak". Een Jupiter 80 gaat je niet iets radicaal anders geven dan de Motif, Kurz, Triton of JV2080 die je al hebt staan. Daar zit al een behoorlijke overlap in (al is er natuurlijk altijd persoonlijke smaak - ik heb genoeg keren "ik vind de piano's van de Triton waardeloos maar de pads zijn weer beter dan de JV" als uitspraak gezien).

Wat voor geluiden wil je die je huidige apparatuur je niet geeft?

Back