Progammeer trucjes

Pleinvrees

Ingeburgerd
Hallo allen,

Ik heb tot op het hede geprobeerd om geluidsynthese te leren door gewoon maar wat aan te rommelen en lukraak dingen te veranderen om te horen wat het voor invloed op het geluid heeft, maar ik heb het idee dat ik vast loop. Ik kan gemakkelijke geluiden programmeren maar ik hoop doormiddel van deze thread misschien wat nieuwe trucjes/concepten te leren zodat ik weer verder kan experimenteren :).

Dus, wat zijn jullie favoriete trucjes voor het programmeren van jullie synthesizers? Hebben jullie zelf nog andere tips om het programmeren van synthesizers beter onder de knie te krijgen?

Groet lieve mensen van synthforum,
Pleinvrees

Ik heb tot op het hede geprobeerd om geluidsynthese te leren door gewoon maar wat aan te rommelen en lukraak dingen te veranderen om te horen wat het voor invloed op het geluid heeft, maar ik heb het idee dat ik vast loop.
Dan zou ik eerst eens beginnen met een degelijke fundering zodat je ook snapt hoe een synthesizer werkt en wat er gebeurt en wat je kunt doen met al die knoppen.

Bijvoorbeeld hier:

Als deze een beetje te hipsterig/Moog-centered is, zijn er ook best een hoop synth basics tutorials op Youtube die de structuur/opbouw van een synth etc. uitleggen.

Laatst gewijzigd:
Dan zou ik eerst eens beginnen met een degelijke fundering zodat je ook snapt hoe een synthesizer werkt en wat er gebeurt en wat je kunt doen met al die knoppen.

Bijvoorbeeld hier:

Als deze een beetje te hipsterig/Moog-centered is, zijn er ook best een hoop synth basics tutorials op Youtube die de structuur/opbouw van een synth etc. uitleggen.

Ik ga even lezen :) wil graag nog even zeggen dat ik niet totaal onbenullig bezig was. Ik weet de absolute basis wel (vca vcf lfo's) maar ik begrijp gewoon voor een rede niet hoe ik daar interessantere geluiden mee kan maken. Maar nog altijd dank voor de aanrader :)

En gefeliciteerd met het winnen van de contest!

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Beetje brede vraag zo. Wel mee eens dat het beheersen van de basics belangrijk is.
Wat een geluid interessant maakt, is vooral beweging. Dus je lfo's en envelopes. Laat daar een paar van werken op je vca's en vcfs en je krijgt al snel iets wat de aandacht trekt. Dat is het in de kern: verandering trekt aandacht, en dat is uiteindelijk wat een geluid interessant maakt. Dat hoeft niet altijd tot het extreme, verandert er teveel dan verlies je ook de aandacht van de luisteraar.
Als je jezelf verder ontwikkelt, ga je interessantere manieren ontdekken om aandacht vast te houden, maar het principe verandert niet.

Toevoeging: naast het geluid zelf, bepalen ook de noten en het arrangement of iets de aandacht vasthoudt of niet. Je kunt met een saai geluid iets interessants maken door de noten, of met slechts een paar noten iets interessants maken als je geluid boeiend genoeg is.

Laatst gewijzigd:
Ik zou dit filmpje waarin Mathew Jonson vertelt hoe hij de SH-101 gebruikt tot me nemen

Wooww dat trucje voor super dromerige geluiden met de filter is echt precies wat ik nodig had!! fantastisch wat deze man allemaal met een synthesizer kan die ik als software emulatie als gelimiteerd beschouwde, super bedankt! :)

Tip: probeer eens sound van bestaand nummer na te maken. Dat begint met luisteren: hoor je 1 sound, meerdere sounds tegelijkertijd, welke sfeer, donker of heldere klanken, veel of weinig verandering in de sound, welke effecten.
Grappig dat je dit aanraad, ik was vannacht voor het eerst aan het proberen om een nummer na te maken maar kwam vast te zitten na de simpele basslijn (Squadra Blanco - Night of the illuminati)

Ik vond het op een gegeven moment een beetje saai worden, maar hiermee kan je op een praktische manier leren hoe je de verschillende aspecten van een synth gebruikt.

Ik weet niet of iemand dit interessant vindt maar dit zijn mijn tricks:

Wat ik altijd wil bereiken met een sound, is dat ik een emotionele reactie voel zodra ik op de synth speel. En de trukendoos die ik daarvoor opentrek is die van onhoorbare modulaties maar die voelbaar afwezig zijn zodra je ze uitzet.

Dus micro-variaties op de snelheid van de LFO (dmv een randomgenerator) die de pitch aanstuurt, maar ook je keyboard/note-number gebruiken om de snelheid van de LFO te beïnvloeden.
Dit doe ik ook met het filter maar dan nét hoorbaar - en hetzelfde doe ik met de position van de wave in de wavetable.

Door ook poly aftertouch te gebruiken kom ik tot een geweldige expressie. Poly aftertouch gaat heel vaak naar de VCA. Harder <> zachter werkt erg goed om emotie op te roepen.

Ik heb deze techniek in de jaren '80 op de Matrix 12 en later op de Matrix 6 van Oberheim ontwikkeld. Nu speel ik het liefst op de Waldorf Quantum MK2 die rijkelijk van 40 modulatie-slots is voorzien.

Last but not least, verzuip je geluid niet in galm als je emotie wil oproepen. 'In your face' werkt emotioneel sterker dan ver-van-je-bed. Geldt ook voor zang trouwens maar dat is off-topic.

In dit topic vind je ook een hoop tips/trucs voor sounddesign met synths:

Ik heb zelf eens een serie topics gestart specifiek over geluids effecten die wat meer open-ended was, dus niet per se over tips en trucs voor synthpatches. Maar daar kwam ook hier en daar wel goede tips over binnen:

Deze link gaat specifiek over compressors, maar er is ook een topic over Eq, delay, reverb, filters, noise-gates, en distortion. Een deel daarvan is gelinked in bovenstaande post. De rest vind je in de "effecten en dynamics" sectie op dit forum (of via de zoek functie) als je dit ook interresant vind.

ja goede @rvanommen was die al weer vergeten.

In mijn optiek het belanrijkste om gewoon veel sounds te maken.
En een sound hoeft ook niet in 1 keer af.
Een lelijke sound kan in een tweede sessie in een pareltje veranderen.

wat @kobuz zegt had ik ook met Syntorial werd het gewoon saai.
Hoewel ik wel al wat van sound design wist heb ik er toch wel wat van geleerd.

Luister goed naar sounds en probeer dan te analiseren waarom het zo klinkt.
Wat er gebeurd.

Daarna bestudeer de patch en daarna probeer dat truukje toe te passen.

Iedere truukje wat je leert dan weer veel sounds mee maken.

Iedereen heeft zo z'n favorieten alhoewel Ellie en Rikkert waarschijnlijk niet in die categorie vallen op dit forum. :D ;)
Maar effe serieus; jij hebt ook je favoriete artiesten en zoek op internet of youtube hoe die hun sound maken, daar kan je al van leren natuurlijk en verder heb je goeie channels die van alles uitleggen.
Underdog music lessons is een goeie als het om techno gaat maar ook basics voor synthese en als ik op youtube how to synthesize sounds intoets dan krijg ik een hele rij met allemaal videos, wat dat betreft is
het internet geweldig want vroeger moest je een boek kopen en het zelf uitzoeken.

Een saaie sound kan juist tov een andere sound z'n meerwaarde krijgen, dan is het de combinatie die het interessant maakt, bijv een drone als laag en daar overheen weer andere dingen.

Heb je bepaalde synthesizers waar je mee werkt zoals bijv een Moog Mother 32 of zo dan ga je zoeken naar patchvoorbeelden enz, dus specifiek op dat model zoeken of bijv de Arp 2600 waar je heel veel van kan leren als het om synthese gaat dan heb je het kanaal van Ralph Baumgartel en dan heb je 28 tutorials over de ins en outs van de 2600 en als je die goed hebt bekeken dan ben je al een aardig eind op weg.
Zoek je iets specifieks bijv granulaire synthsese dan zoek je daar op, dan ben je veel gerichter bezig dan algemene cursussen en korte clips die heel gericht zijn da's ook veel prettiger dan een boek van 200 pagina's of je moet een echte boekenwurm zijn.

Verder vind ik soundsurfen leuk, dus je begint met iets simpels en dan ga je pielen, daar leer je ook van en de leukste die sla je op en gebruik je weer in een track bijv en ik begin soms met een preset die me aanstaat en ga die dan weer tweaken, het is ook vooral het doen en pielen waar je van leert.

Laatst gewijzigd:
Vroeger gaf Rob Papen (oa bekend van zijn plugins) nog weleens van die synth workshops bij hem in de studio. Dat was ook best interessant, heb ik ooit eens gedaan in mijn early days. Ik denk alleen niet dat hij dat nog steeds doet (?)

Iedereen heeft zo z'n favorieten alhoewel Ellie en Rikkert waarschijnlijk niet in die categorie vallen op dit forum. :D ;)
Hahaha dan weten jullie niet wat jullie missen ;)
Maar effe serieus; jij hebt ook je favoriete artiesten en zoek op internet of youtube hoe die hun sound maken
Ik vindt legowelt echt een geweldenaar, ik kan uren luisteren naar hoe hij over zijn studio praat en naar zn muziek :), wie zijn eigenlijk jouw favorietjes?

Dank voor alle lieve en behulpzamen antwoorden jullie zijn stuk voor stuk fantastische mensen :D

Vroeger gaf Rob Papen (oa bekend van zijn plugins) nog weleens van die synth workshops bij hem in de studio. Dat was ook best interessant, heb ik ooit eens gedaan in mijn early days. Ik denk alleen niet dat hij dat nog steeds doet (?)
Wow ik was voorheen nog niet bekend met Rob Papen maar hij heeft echt coole muziek! Zeker even meer naar luisteren :D
Veel dank!

Hij postte hier op het forum vroeger, maar ik heb hem al heeeel lang niet gezien.

Legowelt / Smackos zit hier ook, was vroeger een beetje een bad boy met regelmatig bans aan de broek maar laatste tijd post hij nog maar heel soms iets.

Back