PC voor muziek productie

Sunthere

Ingeburgerd
Ik heb al een tijdje geen muziek gemaakt. Nu wil ik weer aan de gang. Ik heb een oduere desktop Intel 2 Quad Core Q9450 @2.66GHz met 8 GB RAM
Is deze PC voldoende in staat om lekker muziek production te draaien? Met ableton, vst's en de nodige midi apparatuur?

Gewoon de trial downloaden van Ableton en proberen,,
En tja, Op den duur is elke PC te traag, als je alles in-the-box doet, denk 'k..

Reaper draaien en gaaan. Prima specs, audio is niet zo veeleisend als video. Een goeie geluidskaart helpt een hoop :okdan:

Als je qua vst's een beetje uitkijkt wat ze van je cpu vragen kan dat nog best. Je moet niet Diva van U-He nemen denk ik, als je meer dan 5 noten wilt spelen ...
Maar er zijn genoeg vst's die niet zo zwaar zijn voor je cpu. Korg legacy bv daar kun je een eind mee wegkomen.
En als je het niet erg vindt om te bouncen/freezen helemaal.

Bovendien gebruik je misschien wel meer samples dan vst's. dan komt het meer op je Ram aan dan op je CPU maar 8 is prima te doen vind ik. 16 is mooier natuurlijk.
Een goede geluidskaart ook , zoals al gezegd is.

En creativiteit zit hem vaak juist in e beperkingen die je hebt. Vergeet dat niet. Soms zorgen grenzen er juist voor dat je de leukste ideeën krijgt.

Renoise!

Denk dat Live al gauw te zwaar gaat zijn met recente vst's die voor modernere cpu architectuur geschreven zijn. Renoise is amper aanslag op je cpu, draait vst's, bij aanschaf krijg je erg veel extra's + free upgrades. Nadeel is dat je maar 1 midiclock device kan selecteren, was voor mij de reden om naar Logic over te stappen.

Bespaar niet op de pc! Ik heb net een nieuwe gekocht en een snelle computer werkt zoveel fijner! Dat had ik jaren eerder moeten doen, programma's starten sneller en ik erger me zelden meer aan vastlopende programma´s.

Hoi Sunthere,
Eerlijk gezegd denk ik dat jouw systeem nog prima is, zeker als je opnieuw weer begint. Een nieuwer sneller systeem geeft je de mogelijkheid om meer en zwaardere plugins te draaien met nog meer keuzes die je moet maken, bos, bomen. Paradox of choice zeg maar. Jij lijkt me iemand die vooral intuitief te werk gaat en niet teveel met technische romplslomp bezig wil zijn. Je kunt wel gaan investeren in een compleet nieuw systeem maar is er ook reden waarom je een tijd geen muziek meer hebt gemaakt . 9 jaar terug wilde je niet met een pc muziek maken omdat je dat niet prettig vond werken. Op een pc komt ableton dicht bij dat hardwaregevoel, daar werk je al mee dus probeer het eerst eens uit en kijk waar je tegen aanloopt.
Beperk je tot een paar synths die je nog hebt en als je daar geen fun mee hebt gaat het met Diva ook niet lukken denk ik.

Back