Waarschuwing: fraudemeldingen forumlid "janet_K"

Acidfever

There's no "I" in denial.
Helaas moet ik mededelen dat wij inmiddels een tweetal meldingen van verdenking van fraude hebben ontvangen met betrekking tot synthforum.nl marktplaats activiteiten van forumlid "janet_K". De gedupeerde forumleden hebben inmiddels acties ondernomen en synthforum.nl heeft het account gedeactiveerd.

Mocht je in onderhandeling zijn met forumlid "janet_K" is het advies om deze activiteiten te staken. Indien je reeds in een financieel traject bent beland is het advies om even contact op te nemen met een moderator.

Eventuele discussie gaarne on-topic houden.

Dank voor het waarschuwen!

Eerlijkheid duurt het langst.

Fijn dat er even gewaarschuwd wordt

Nieuwe regel invoeren,minimaal 200 posts voor je mag/kan posten in de MP sectie.

Ik ben ook voor een "minimaal aantal posts" voor MP.
Voorkom je denk ik een hoop anoniem gedragend scum mee.

En dan krijg je vervolgens allemaal spam omdat mensen die 200 zsm moeten hebben, heb ik eigenlijk wel meer dan 200 berichten op dit forum? :P

Doe het recht om privé berichten te sturen dan ook maar van af een bepaald aantal posts. Ik heb me mateloos zitten irriteren aan potentiële kopers hier op sf. Thuis blijven voor niks, afspraken niet nakomen, niet meer reageren. En dat komt allemaal van leden met zo goed als geen posts.

Het fatsoen van leden en de discipline om afspraken na te komen van het koop en verkoop forum is de laatste 2 jaar echt compleet verdwenen. Het lijkt hier nog erger dan op marktplaats.nl.

Van mijn part mag de bezem er eens flink doorheen door inderdaad een limiet te stellen aan post en of priveberichten.

Jammer voor de goede onder de leden en de koopjes die je misschien misloopt, maar die leden krijgen vanzelf toegang tot de marktplaats sectie wanneer ze hun steentje bijdragen aan het forum. Dan is er meteen een soort van sociale controle en nieuwe leden die eenmaal een account hebben opgebouwd zullen minder snel hun naam te kijk gooien.

Natuurlijk is dit geen waterdicht systeem omdat je hier als nog anoniem zit maar ik persoonlijk denk dat deze of soortgelijke maatregelen de kwaliteit van het marktplaats forum ten goede komt.

Volgens mij doen zowel gearslutz als muffwiggler iets met "je mag niet zomaar in de advertentierubriek". Ik vind dat eigenlijk storend, als snap ik de goede bedoelingen. Op gearslutz zit op de advertentierubriek wel een goede moderator, die pro-actief achter adverteerders aanzit als hij er niet zeker over is. Bij een wat zeldzamer object is de eis bijvoorbeeld dat er foto's bijzitten van het apparaat dat aan staat. Dat filtert een hoop van de scammers uit.

Ik vind het allemaal nogal lastig. Ik vind het zelfs al ontzettend rot dit soort informatie publiekelijk te moeten posten omdat er blijkbaar mensen zijn die het nodig vinden om anderen te bedonderen.

Gelukkig valt het aantal meldingen van fraude ontzettend mee en zijn veel meldingen de oorzaak van "enigszins lakse" verkopers. Helaas komt echte fraude sporadisch voor en wellicht is het tijd om nog maar eens te bespreken of we hier extra maatregelen tegen willen treffen. Zoals gezegd hebben alle genoemde maatregelen best wel wat nadelen......het zou eigenlijk gewoon niet nodig moeten zijn maar ja.... :(

Ik ben één van de gedupeerde. Ik was ingegaan op de advertentie van de MOTU828. Prijs was wel goed maar niet ongeloofwaardig laag. Ook de communicatie met de verkoper leek in eerste instantie normaal te verlopen. Ik zou 'm ook op gaan halen (weet dus wel een woonplaats, geen adres helaas). Omdat het niet in de buurt is heb ik zelf voorgesteld om het dan maar via de post te doen (dom, dom dom, dat doe ik dus nooit meer!) Pas toen er geen pakketje verscheen en er niet meer op PB's en directe berichten werd gereageerd begon ik nattigheid te voelen. Ik heb nog gegoogled op de foto's uit de advertentie en op het bankrekeningnummer, maar dat levert niets op.

Heb in middels aangifte gedaan maar de kans dat daar iets mee gedaan wordt acht ik vrij minimaal.

Mocht iemand meelezen die ook door deze persoon gedupeerd is, stuur me even een berichtje. Als we gezamelijk aangifte doen (of in elk geval in onze eigen aangifte de aangifte nummers van elkaar laten opnemen) dan is de kans groter dat de politie iets gaat doen. Ik heb in elk geval een bankrekeningnummer, mogelijke woonplaats en een naam, maar die zal wel niet kloppen. Ben benieuwd of de andere gedupeerde(n) naar hetzelfde bankrekeningnummer (RABO) hebben overgemaakt. Bij de bank zelf kunnen we niets ben ik al achter. Dat zal de politie moeten doen. Email adres is bekend bij forum moderators dus ook dat is eventueel beschikbaar voor de politie. @Acidfever: Hebben jullie ook eventueel nog ip-adressen?

Een idee wat ik van harte kan aan bevelen is van onze vrienden op het KVR forum. Daar hebben ze een feedback forum waar mensen elkaar met naam en toenaam feedback kunnen geven na het kopen verkopen. Het is dan heel makkelijk om even een zoekopdracht in te geven in dat forum onderdeel (in dit geval naam van de gebruiker waarvan je wat wilt kopen) en kijken of deze persoon positieve feedback heeft gehad.

Hebben we deze discussie niet al eerder gehad? Je kunt natuurlijk ook zelf beslissen niks te kopen van mensen met minder dan een x aantal berichten.
Wel supervervelend als het je overkomt natuurlijk.

We hebben inderdaad de optie van een waarderingssysteem al eens besproken: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=187099.

De vraag is wel in hoeverre je dit soort gevallen (mocht er inderdaad sprake zijn van fraude) gaat voorkomen met een dergelijk systeem. Als er geen negatieve feedback over iemand beschikbaar is, weerhoudt dat de koper dan wel van zaken doen met deze persoon?

Back