Drumgeluiden keyboard veranderen via MIDI-sequencer

Artificial Soul

Stamgast
Ik heb de vraag al een keer eerder gesteld, maar ik ga toch nog een andere poging wagen onder een nieuw topic en andere verwoording, zodat mijn vraag hopelijk wat duidelijk is en jullie misschien weten hoe ik dit moet aanpakken.

Ik heb een Roland RD700sx stagepiano. Behalve piano heeft dit instrument nog heel veel andere geluiden inclusief wat drumkits. Er zijn 5 SX drumkits aanwezig en 9 GM2 drumkits. De GM2-drumgeluiden kan ik via Cakewalk Sonar individueel aanpassen. Als ik bijvoorbeeld een bepaalde snare naar beneden wil pitchen maar dat bij de overige sounds in dezelfde kit niet wil, is dat mogelijk:

k1aqli.jpg

Ik kan elke drumsound in een kit naar wens aanpassen: stereopositie, pitch, volume, reverb.

Dit lukt niet bij de SX drumkits en dat is jammer, want deze sounds zijn kwalitatief beter.

Wat typisch is, is dat ik via de RD700sx zelf de drumgeluiden naar beneden kan pitchen via coarse tune, maar wanneer ik dat bij de GM2-drumkits probeer, blijft de pitch ongewijzigd.

Ik heb het vermoeden dat hetgeen wat ik graag wil mogelijk is, maar dat ik daarvoor NRPN-waarden nodig heb die ik niet ken. Ik kwam pas geleden de volgende tekst tegen op internet. Die hoort bij de RD700gx. Maar aangezien zowel RD700gx en de RD700sx dezelfde drumkits hebben die ook zijn opgeslagen onder dezelfde MSB, LSB en program number, zou het goed mogelijk kunnen zijn dat het ook van toepassing is bij de RD700sx.

11brhn8.jpg

Ik snap deze tekst niet helemaal. Maar is iemand die hieruit zou kunnen afleiden welke NRPN-waarden ik zou moeten gebruiken? Mijn dank is groot! :halleluja

Ik zie geen "coarse tune" regeling in die NRPN-tabel staan maar...
Je dient volgende drie controllers direct na elkaar met hun waarden te verzenden, op hetzelfde midi-kanaal als je drumkits met noten aanstuurt :
Bvb. voor Vibrato Delay :
controller 99 met MSB waarde 01Hexadecimaal = 1 decimaal (gewoon omrekenen met rekenmachientje)
controller 98 met LSB waarde 0AHexadecimaal = 10 decimaal (gewoon omrekenen met rekenmachientje)
controller 6 (data entry) met een waarde mmH => EH t.e.m. 72H dus 14 t.e.m. 114 (gewoon omrekenen met rekenmachientje).

[EDIT]
Oh ja, toch wel voor individuele drumklanken :
controller 99 met MSB waarde (1AH) 24 decimaal
controller 98 met LSB waarde (rrH) dus rrH wordt voor elke noot een andere waarde (zoek uit welke nootnummer de snare is)
controller 6 (data entry) met een waarde 0 t.e.m. 127
[/EDIT]

Laatst gewijzigd:
Thanks!

Coarse Tune is de naam van een functie op mijn stagepiano. Het is in de meeste gevallen hetzelfde als Transpose, maar bij de SX drumkits worden de geluiden omhoog of naar beneden gepitched. Bij de GM2-drumkits doet Coarse Tune helemaal niks. Met Coarse Tune op mijn stagepiano bereik je hetzelfde effect als met Drum Instrument Pitch Coarse, alleen worden dan alle drumgeluiden omhoog of naar beneden gepitched.

Vibrato rate, Cut-off, Resonance, decay, etc kan ik met veel MIDI sequencers zoals Logic aansturen via control change messages. Bij Cakewalk Sonar moet ik dat via NRPN commando's doen, maar het gemak is dan wel dat ik geen aparte waarden hoef in te voeren. Hetzelfde geldt voor Drum Instrument Pitch Coarse, Drum Instrument Panpot, etc. Maar dat is dan alleen van toepassing op de GM2-drumkits en niet op de SX Drumkits. Vandaar mijn vraag.

De SX Drumkits zijn opgeslagen in de bank MSB 86, LSB 64. Stel dat ik de tamboerijn-sample wil pitchen; die is dan opgeslagen onder toets 54.

Ik moet nu nog genoeg andere dingen doen, maar ik ga hiermee binnenkort aan de slag. :)

... De SX Drumkits zijn opgeslagen in de bank MSB 86, LSB 64. Stel dat ik de tamboerijn-sample wil pitchen; die is dan opgeslagen onder toets 54.
Met de gratis Midi Tool die ik heb gemaakt kan je (op windows) deze functies goed uitproberen.
Er zijn zelfs een aantal voorbeelden bij die de werking voor zo'n drumvoice-changes goed weergeven.
Dat het zou werken is enkel afhankelijk van de mogelijkheden van je instrument (is die tabel daarvoor geschikt of niet, dat is de vraag.)

Thanks again!

Ik heb afgelopen dagen mijn Windows weer 's opgeschoond. (Ik heb Windows geinstalleerd op mijn iMac met Bootcamp. Ik stel vervolgens die hele Windows-installatie af en maak daarna een kopie van de hele partitie met Winclone, zodat in geval van problemen ik het systeem kan terugbrengen naar de staat toen ik de clone had gemaakt.) Van de gelegenheid had ik ook gebruik gemaakt om een nieuwere versie van Sonar te installeren (van 8.5 naar X1). Het heeft een andere interface, dus ik moet er nog achterkomen hoe ik ermee om moet gaan.

controller 99 met MSB waarde (1AH) 24 decimaal
controller 98 met LSB waarde (rrH) dus rrH wordt voor elke noot een andere waarde (zoek uit welke nootnummer de snare is)
controller 6 (data entry) met een waarde 0 t.e.m. 127
Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze tekst niet begrijp. ;{ Ik weet echt helemaal niks af van MIDI-programmeren, maar ik dit geval heb ik het dus nodig. Als je een keer een voorbeeldrekensom wilt maken, heel graag! :P

Stel dat ik de tamboerijn-klank een octaaf naar beneden wil samplen. Als ik het goed begrijp, moet je bij NRPN-waarden de 128 verschillende waarden nog 's een keer vermenigvuldigen met 128. De originele drum pitch coarse is 64 * 128 = 8192. Met deze waarde verandert er niks aan de sample. Bij 52 * 128 = 6656 klinkt de sample 12 halve tonen = een octaaf lagen: de sample wordt met halve snelheid weergegeven.

De nootnummer is 54. De SX Drumkits zijn opgeslagen in de bank MSB 86, LSB 64. Ik heb trouwens je software gedownload. :)

Back