SMPTE x Ultralite x Ableton Live

MVMNT

Stamgast
Dag forummers. Vlugge vraag waarover ik al even mijn hoofd breek.

Mijn Motu ultralite mk3 heeft de mogelijkheid om te synchroniseren met SMPTE signaal.
De bijgevoegde utility is handig voor het genereren en monitoren van timecode en heeft onder meer een "freewheel" instelling die bepaalt hoe lang de teller blijft lopen wanneer het signaal even scheef loopt.

Is deze instelling ook van toepassing op DAW's waarvoor ik de Ultralite als sync source instel of niet? In Ableton Live vallen namelijk noten weg wanneer het signaal even brakt.
Of spreekt Live de Ultralite waarschijnlijk rechtstreeks aan, los van alle instellingen in de SMPTE utility van Motu?

Het sync signaal komt van audio cassette van mijn Fostex 280. Nu blijkt dat deze net zoals de R8 kan samenwerken met de MTC-1 synchroniser.

Denken jullie dat ik stabielere resultaten kan bekomen met een dedicated synchroniser?

Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is :P

Hallo,

Ik ben geen doorgewinterd SMPTE expert maar misschien heb je wat aan mijn bescheiden input.

Je schrijft dat het SMPTE signaal van jouw Fostex 280 komt en dat die "brakt".
Ik meen in een andere thread gelezen te hebben dat je schreef dat het SMPTE signaal is opgenomoen op één van de Fostex sporen.
Hieruit maak ik op de de Fostex master is en de rest aan deze machine moet slaven.

Als de master "brak" is denk ik dat een dedicated synchroniser dit probleem niet gaat oplossen.
Een dedicated synchroniser kan wel voorzien in een stabiele master of een stabiele omzetting van het ene formaat naar het andere.

Vroeger heb ik een goedkoop omzettertje van midi naar audio gebruikt om mijn computer aan een bandrecorder te slaven.
Dit werkte goed en het gebruikte kastje was een Pocket Sync van Anatek.

Zou het kunnen zijn dat het slaven van de computer aan de bandrecorder erg veel rekenkracht kost en dat de computer hier teveel moeite mee heeft?

Na mijn post nog maar eens op Ebay gezocht en de MTC-1 is voor 70€ totaal onderweg :okdan: dus ik zal het gauw zelf weten :)

Het ding is er tenslotte voor gemaakt dus hopelijk is er een verschil + geen geknoei meer met de clock source van mijn geluidskaart

Bingo!

De MTC-1 is binnen en Ableton Live locked tight en zonder enige skips in tegenstelling tot wanneer ik de Motu als SMPTE reader gebruikte.

Setup is dus:

- MTC-1 aangesloten aan de Fostex 280 met de serial port (= voeding + een vereiste voor de ingebouwde LTC reader is dat de speler op zich aan het spelen is)
- Track 4 met timecode komt binnen in de LTC In ingang van de MTC-1.
- De MTC-1 zet de LTC om in Midi Timecode, dewelke op de midi - in van mijn Motu binnenkomt.

Back