SMPTE Sync met cassette - beste kwaliteit?

MVMNT

Stamgast
Dag allen, deze week kwam ik tot de conclusie dat mijn Motu Ultralite SMPTE kan genereren en interpreteren & Ableton adh daarvan kan syncen. Ik kocht hem tweedehands dus had geen idee :P

Als ik via de ene output SMPTE laat genereren en die simpelweg doorverbind naar de ingang waarmee gelezen wordt, synced Ableton Live rock-solid. Vervolgens nam ik de sync code op op cassette met een 4-track (Yamaha MT-50). Wanneer ik dat sync signaal wil gebruiken, lijkt het niet proper genoeg. Als het signaal even hapert, mist Ableton Live een noot en lopen mijn drum bakken niet meer in de maat.

De Motu SMPTE console heeft een instelbare "Freewheel" waarde: het aantal seconden dat de teller blijft lopen bij het wegvallen van het signaal & om het weer op te pikken. Die instellingen blijken weinig te helpen.

Hebben jullie tips om een zo proper mogelijk sync signaal van cassette te bekomen? Bepaalde merken/types cassettes of 4-tracks die proper klinken?

En ja ik wil er mee werken voor mijn lo-fi eindwerk op school :geslaagd:

"Brings back memories" van mijn beginjaren.:D

Als ik mij nog goed herrinner, verloor ik synchronisatie vaak door in het midden van een song te stoppen en weer starten, of te snel deze handelingen verrichten.
Bij het starten vanaf het begin ging het meestal wel goed, al had ik het truckje gevonden om, aan het begin, altijd een paar lege maten te plaatsen (om evt. slipping op te vangen).

Als het signaal hapert, betekent het dat het cassettebandje niet 100% is en/of jouw koppen vervuild.

Voor een goede SMPTE signaal op cassette zijn de volgende dingen van belang:
1. Een goed cassettebandje (zonder drop outs = nieuw?).
2. Koppen van de cassetteplayer schoonmaken en DEGMAGNETISEREN.
3. Het SMPTE signaal op een geschikte level (niet te hard en niet te zacht) opnemen; experimenteren.

Succes met jouw eindwerk :)

Dus het zou best te doen moeten zijn met cassettes? (ipv betere reel to reel kwaliteit)

Ik heb nog een aantal nieuwe cassettes - Maxell UR Type 1/Normal 120μs. Is dat betere of slechtere kwaliteit dan de in de handleiding aangeraden 70μs Type 2?

Ik zou eens goed naar het volume van het smpte signaal op cassette kijken. Als dat erg zacht is kan dat wel eens voor problemen zorgen.

En ik zou met nieuwe tapes werken. Op Ebay (.de) kun je nog heel veel gesealde NOS (new old stock) cassettebandjes kopen van prima kwaliteit. Koop dan zo nieuw mogelijke modellen en altijd CrO2 Type II. Geen normal, geen FeCr en geen metal!

Ik heb zelf een XRI XR300 synchronizer en daarmee ben ik min sync vroeger nooit kwijtgeraakt. 2 jaar geleden nog eens gebruikt en werkte perfect.

"Brings back memories" van mijn beginjaren.:D

Als ik mij nog goed herrinner, verloor ik synchronisatie vaak door in het midden van een song te stoppen en weer starten, of te snel deze handelingen verrichten.
Bij het starten vanaf het begin ging het meestal wel goed, al had ik het truckje gevonden om, aan het begin, altijd een paar lege maten te plaatsen (om evt. slipping op te vangen).

Dan was het geen smpte maar een ander synchronisatie format. Waarschijnlijk MTC. Die werk inderdaad alleen vanaf het startpunt van de sync. SMPTE werkt ook midden in een song perfect. Stoppen, stukje terugspoelen, start, geen probleem, altijd in sync!

Ligt het nou aan mij of begrijp ik de hele setup niet? MOTU + PC met Ableton + Drumbakken (MIDI? Sync 24?). Waar heb je die cassettebandjes en SMPTE dan voor nodig?
En kun je dat SMPTE signal niet op een telefoon of ander digital recordertje opnemen/afspelen?

Dan was het geen smpte maar een ander synchronisatie format. Waarschijnlijk MTC. Die werk inderdaad alleen vanaf het startpunt van de sync. SMPTE werkt ook midden in een song perfect. Stoppen, stukje terugspoelen, start, geen probleem, altijd in sync!

Nu je het zegt....:o:
Na 35 jaar blijkt mijn "memory" ook even uit sync :D

Maak ook de aandrukrol(llen)schoon en de capstanasjes weke tegen de rollen duwen,verder kunnen je rubberen snaren aan vervanging toe zijn.
Metaltapes zij het best maar duur,ik zou voor Maxell XLII of TDK SA cassettes gaan,beide Cro2 types,goede kwaliteit.

Ligt het nou aan mij of begrijp ik de hele setup niet? MOTU + PC met Ableton + Drumbakken (MIDI? Sync 24?). Waar heb je die cassettebandjes en SMPTE dan voor nodig?
En kun je dat SMPTE signal niet op een telefoon of ander digital recordertje opnemen/afspelen?

Ik wil ook sporen vanaf tape laten meespelen & analoog mixen met alle digitale zooi :)
Soms zijn dat willekeurige loops (bv synth pads), maar voor concrete nummers dienen die uiteraard gesynchroniseerd te lopen met Ableton. Vandaar de nood aan sync.

Wat betreft het volume: de ingangen van de Motu hebben ook gain regeling op zich en ik denk dat die gebeurt voordat het signaal bij de SMPTE utility komt. Daar heb ik al verschillende standen mee geprobeerd en weinig verschil.

Soms gebeurt een drop-out na 2 minuten, soms speelt het hele nummer zonder problemen door & soms gebeurt het na 10 seconden. Ik zal alvast eens investeren in nieuwe chrome tapes. Merci voor de tips tot nu toe!

Intussen van het idee afgestapt. Zelfs met type 2 cassettes en een onderhoudsbeurt van mijn nieuwe aanwinst, Fostex 280, loopt het af en toe nog mis. Verder wel een vet ding 8~

Merci voor de tips toch allemaal! :slotje:

Back