Het probleem in zo'n discussie is, denk ik, dat de termen "mannen" en "vrouwen" generaliserend zijn. Maar ze zijn ontstaan omdat er onderscheid op te merken valt. Het is intelligentie eigen om dat onderscheid op te merken en het te gebruiken. Doe voor de grap 's een intelligentie test, het is voor een erg groot deel vaak een test op visueel onderscheidingsvermogen.
Interesse in techniek (knopjes) is waarschijnlijk deels aangeboren en wordt ook deels aangewakkert door de westerse opvoeding. Jongens krijgen auto's en worden als ze ermee spelen door de trotse vader geprezen... en meisjes krijgen poppen etc. en worden door moeders in sociale rollenspelletjes betrokken, je wordt gewoon die kant op gestuurd.
Het is de bekende nurture/nature discussie in de psychologie. Maar hoe de verhouding ligt... is erg moeilijk te bepalen.
Ik denk dat de typishe geslachtsafhankelijke opvoedingen die we nu kennen erg te maken hebben met onze genetische erfenis en onze culturele achtergronden. Evolutionair gezien zitten we net achter de periode waarin we nog achter de buffels aan renden als mannen. Ik wist niet dat ik deze uitdrukking ooit zou gebruiken maarruhm... "mind you!"
Feit is dat mannen over het algemeen b.v. een aangeboren voorsprong hebben in driedimensionaal inzicht.
En dat is ook helemaal niet gek omdat onze oude leefomstandigheden daarop geselecteerd hebben. Mannen zonder ruimtelijk inzicht, krachtig lichaam, doorzettingsvermogen etc. gooiden steenvast de speer met te weinig kracht naast de buffel en gaven het te vroeg op en diens familie stierf af want had niks te eten.
Zo werkt de natuurlijke selectie. De genen in mannen die ruimtelijk inzicht, kracht en doorzettingsvermogen stimuleerden hebben het beter gedaan in het verleden en hebben het beste overleeft. Zo ook voor de genen die vrouwen zorgzaam, sociaal, en emotioneel intelligent maken.
En vrouwen/mannen selecteren nog steeds op die bepaalde eigenschappen van de andere sexe, dat is ook weer deels genetisch bepaald, dus die zijn er ook nog lang niet uit. Het zit gewoon heel diep.
Waarna je ook kan concluderen: als we onze cultuur en instelling veranderen en dat selectieproces wordt meer toegespitst op deze tijd kan het nog HEEL erg veranderen. Maar daarvoor zitten we te vroeg nog achter de buffelperiode. Denk ik dan.
ff terugkomend op de discussie; mijns inziens ZIJN er dus weldegelijk verschillen, daar valt gewoon echt niet tegenop te boksen. Ik heb een tijdje psychologie gedaan en ik weet ook dat er zat onderzoeken zijn die dat beamen. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat vrouwen niet achter een synth ofzo mogen kruipen. Ze zullen alleen minder snel ermee in contact komen, erin gestimuleerd worden of er zelf interesse in tonen. Vrouwen zullen vanwege culturele druk, opvoeding en genetische eigenschappen eerder een "echt instrument" leren. En in een bandje gaan spelen, dat meer sociale interactie inhoud dan een homestudio bouwen. Mannen die niet gestimuleerd zijn het sociale op te zoeken en wel om met techniek bezig te zijn zullen eerder synths gaan verzamelen.
Sorrie maar ik vind dat echt ontzettend logisch. Ik juich het toe, een vrouw achter de synths, maar ik vind het niet gek dat er maar weinig zijn. En ik moet je eerlijk zeggen: ik heb liever een zorgzame vrouw dan eentje die de hele dag in haar eigen muziekhok zit en die ik nooit zie. Ook ik doe aan die genen en culturele selecties mee.
Ik denk ook dat als ik kinderen krijg ik eerder met mijn zoontje de studio in loop om hem te laten slijmen over het toetsebord dan dat ik dat zal doen met mijn dochtertje.
And the saga continues.