Problemen met aansluiten

Jethro K.

Nieuwkomer
Hoi allemaal, hier, :D

Ik ben nog nieuw in 'synthesizerland' en heb een vraag over het aansluiten van 2 synths ( een Microkorg XL+ en een Microkorg) op één paar speakers zonder dat de apparaten elkaar overnemen en dus allebei hetzelfde programma hebben. Van alles geprobeerd maar zonder succes want ze blijven allebei elkaars programma overnemen..:? :(
Hoe krijg ik voor elkaar dat beide synths op één paar speakers individueel hun eigen programma kunnen behouden?? Moet ik speciale boxen hebben met meerdere aansluitmogelijkheden, of speciale bekabeling, of een splitter ofzo? Iemand raad?
Alvast bedankt :)

Hallo, welkom op Synthforum !

Voor zover ik je begrijp heb je een mixer/ mengpaneel nodig.
En weet je het verschil tussen midi en audio ?
Want ook dat kan soms verwarrend zijn voor beginnende ( tenminste, naar aanleiding van je vraag ga ik er van uit dat je geen doorgewinterde studio pro bent :) ) gearjockeys.

Ik begrijp niet zo geod wat je bedoelt met ' elkaars programma overnemen " ..

Kun je dat eens anders verwoorden ?

Je wilt beide synthesizers tegelijk kunnen afspelen over 2 speakers, begrijp ik? Dan zou je ze beiden op inputs van een mengpaneel moeten aansluiten, de speakers sluit je dan aan op de output van de mixer.

Hoi,
allemaal bedankt voor jullie reacties. ( Jammer dat dit forum uitgerekend gaat stoppen na 15 jaar , zoals ik net gelezen heb, balen!)
man-T. Met 'elkaars programma overnemen' bedoelde ik dat bv de ene synth dezelfde geluiden overneemt als die van de andere (en vice- versa) als de aansluiting op de speakers via een van de twee synths loopt. Midi en audio zijn me ook niet echt duidelijk, ik ben echt nog een beginner....

Hoi,
allemaal bedankt voor jullie reacties. ( Jammer dat dit forum uitgerekend gaat stoppen na 15 jaar , zoals ik net gelezen heb, balen!)
man-T. Met 'elkaars programma overnemen' bedoelde ik dat bv de ene synth dezelfde geluiden overneemt als die van de andere (en vice- versa) als de aansluiting op de speakers via een van de twee synths loopt. Midi en audio zijn me ook niet echt duidelijk, ik ben echt nog een beginner....

Ja, jammer dat het forum nu stopt. Ben je eindelijk aan het goede adres, trekken ze de stekker eruit! Balen!
:D

@Jethro K.:
Jij bent wel een gevalletje van onduidelijkheid.
De ene synth kan de geluiden van de andere niet overnemen zoals jij het uitdrukt.
Wel kan, als via MIDI verbonden, de ene synth z'n preset nummer mee laten lopen met de andere andere synth als je een ander preset drukt.
MIDI is geen geluidssignaal en heeft dus niks met de luissprekers te maken.

Wat is het nou en hoe heb je in en uitgangen van de apparatuur met elkaar verbonden?

Heb ik ook gehad, kan me voorstellen dat dat vervelend is, zeker voor een beginner
In vaktermen noemen we dat dominatiespel dessen synthesizers ( met duitse tongval )
De oplossing is relatief simpel:

Het beste is inschakeling van een zgn duivelsuitdrijver
Dat is een klein kastje , rood bij voorkeur, met bovenop twee licht gebogen wokkelvormige aanhangsels
Als je daar luidsprekend je hart aan toe vertrouwd, komt alles goed
Anders pb me even !
Nu excuseer , ik moet nog even terug naar de lopende 1 april discussie bij een ander topic

Back