Eurorack naar je audio interface

juliand

Ingeburgerd
Hey mensen,

Binnenkort ga ik beginnen met mijn eerste euro kastje, maar er is nog 1 ding waar ik nog wat meer duidelijkheid over wil hebben. Hoe kan je het best je eurorack opnemen?!?! Ik zat te kijken naar die audio interface van intelijel of die van pittsburgh, maar ik neem aan dat het ook gewoon mogelijk is om hem op te nemen zonder dit soort modules. Dus weet je hoe ik dit het best kan doen, laat het mij weten en ik zal je eeuwig dankbaar zijn!!

Mvg,

Julian

VCA uit > mixer channel > mixer out > soundcard input.

En als je geen mixer gebruikt valt die uit de chain.

Eurorack is over het algemeen wat "heter" dan normale line inputs, maar veel modules kunnen ook line levels uitspugen. Ik gebruik vaak m'n effecten-modules aan het einde van de chain (erbeverb, clouds), en deze hebben input attenuators waarmee je ze op line level kan krijgen. Meeste mixers en vca's hebben ook attenuators, dan kan je ze ook terug draaien tot line level, en direct vanuit daar naar je soundcard

Heel erg bedankt voor de info! Moet goedkomen want ik was al van plan om een clouds te halen :) Heb je toevallig nog een aanrader voor een kabel die ik hiervoor kan gebruiken?

Dit is vast niet hoe het hoort, maar ik prop gewoon een kabel vanaf mijn rack in mijn audio interface (E-mu 1820m). Af en toe gaat het -12db lampje wel aan, maar ik hoor nooit problemen.

via attenuator in vco, filter en mn vca deel, zoals gezegd

sowieso fijn dat je kan/ mag/ moet verzwakken alvorens op te nemen, bij analoog iha geldt : zachter is ook minder ruis ( itt digitaal, daar probeer je zo hoog mogelijk op te nemen , want zachter is minder bits, dus minder nauwkeurig ( alhoewel dat bij de huidige 24 bit ook weer erg meevalt))

via attenuator in vco, filter en mn vca deel, zoals gezegd

sowieso fijn dat je kan/ mag/ moet verzwakken alvorens op te nemen, bij analoog iha geldt : zachter is ook minder ruis ( itt digitaal, daar probeer je zo hoog mogelijk op te nemen , want zachter is minder bits, dus minder nauwkeurig ( alhoewel dat bij de huidige 24 bit ook weer erg meevalt))

Even een aanvulling/correctie:

Digitaal wil je ook zo zacht mogelijk opnemen en sowieso altijd 24 bit, aangezien er eigenlijk geen reden meer is om op 16 bit op te nemen, computers zijn snel zat ;). De kans op ruis is miniem met een signal-to-noise ratio van 144db op 24bit. En zelfs op 16bit heb je noise reductie technieken waardoor je zacht kunt opnemen tegenwoordig. Zacht opnemen geeft je de mogelijkheid op meer dynamiek, headroom, plus minieme kans op clippen. Ook wil je in digitale mixes niet alles naar 0 db mixen bijv, dat is namelijk gewoon zinloos aangezien we digitaal werken. Gainstagen zodat de meters niet boven de -12db of -6db max komen is uitstekend want het geeft gewoonweg meer headroom op de master en dat is wel zo prettig mixen. In die zin verschilt het dus niet erg meer van analoog opnemen.

Back