mooier maken van je geluid...

n_da_costa

Nieuwkomer
Hey,

IK gebruik reason om mijn muziek mee te maken maar nu valt me op dat als ik een nummer heb afgemaakt dat het nog zo'n computer-achtig geluid heeft. Alsof er alleen maar standaard geluiden worden gebruikt. Nou heeft een vriend van mij geadviseerd om voor de verschillende kanalen van de redrum bijv. een reverb te gebruiken, om je geluid wat mooier te maken. Maar omdat ik het lastig vind om zelf op deze manier een numme raf te mixen vraag ik me af hoe jullie het aanpakken?

N.

ervaring is de sleutel!

T mixen vereist voor elke nieuwe track weer een nieuwe aanpak, dus vrij moeilijk om daar echt handige tips in te geven. Als je van standaard sound af wil, is het misschien wel een idee om zelf samples te trekken en gebruiken?

Je bent al goed op weg als je hoort dat er iets net niet goed genoeg is.

Als je gaat vergelijken, dan weet je waar je met je totaalsound naartoe moet, doe dat dan ook in die richting. Analyse maken van andere nummers is hier een hulpmiddel, maar je eigen sound die je in je hoofd hebt van je artwork, das nog het allerbelangrijkste om te onderzoeken.
Bij mij klonk het vroeger allemaal ofwel goed ofwel slecht en een paar gradaties ertussen, nu hoor ik dat iedere opname en mastering anders is, iedere plaat, andere frequenties geaccentueerd.

Er zijn er die beweren dat je met hardware betere resultaten kan bekomen,(ik geloof dat ook) maar ik hoor dan ook weer dat er zijn die alleen met fruityloops, platen uitbrengen, dus dat zegt genoeg.
Ikzelf werk met een digitale mengtafel, ik moet zeggen het is een wonder om mee te werken, maar de sound van een analoge tafel die ik nu in andere opnames herken, of denk te herkennen (!) die mis ik ook soms.

(!) er zijn zoveel truukjes, niet alle truukjes worden geopenbaart. Met stukjes bij beetjes leer je hier en daar wel bij. Maar leer je eigen truukjes aan jezelf door creatief te zijn en weeral uniek te klinken, dat net weer anders zijn kan soms tot verbluffende resultaten leiden. Laat je vooral niet van de wijs brengen en kneed de boel gewoon naar je hand.Er zijn gewoon zelfs te-veel mogelijkheden, zeker in de wereld van de software toestanden.

Ervaring is een must, maar dat krijg je alleen door veel te doen. Dat leer je op geen enkele audio-pro-engineer school.
Al kan die soms wel als basis dienen. (ik heb er alvast geen school gelopen, een keuze die je zelf maakt)

:geslaagd:

Re: mooier maken van je geluid...

Origineel geplaatst door n_da_costa
Hey,

IK gebruik reason om mijn muziek mee te maken maar nu valt me op dat als ik een nummer heb afgemaakt dat het nog zo'n computer-achtig geluid heeft. Alsof er alleen maar standaard geluiden worden gebruikt. Nou heeft een vriend van mij geadviseerd om voor de verschillende kanalen van de redrum bijv. een reverb te gebruiken, om je geluid wat mooier te maken. Maar omdat ik het lastig vind om zelf op deze manier een numme raf te mixen vraag ik me af hoe jullie het aanpakken?

N.

effecten kunnen wel een boel doen voor je mix.... maar de basis moet toch in je gebruikte geluiden zitten..... dus ga goed aan de slag met het maken van patches voor de reason synths en eigen samples voor de redrum en samplers...... het kost tijd, reken maar op 1 jaar ofzo, maar dan zul je ook horen dat het er echt op begint te lijken...... pas als je basis-sounds goed zijn kan je ook met effecten gaan werken om de boel nog beter te laten klinken

Back