Akai S700 defect reparatie

Na het weekend hoor ik of mijn kennis de Toshiba TMM27128D-25 eprom kan lezen en beschrijven...

Mooi werk allemaal Enzo F.
Ik zal ondertussen eens kijken welke eprom chip types ik nog heb liggen al moet ik zeggen dat het typenummer TMM2712-25 mij niet bekend voor komt.Ik heb allemaal exemplaren met de getallen 62, 128 en 256 in het typenummer.

Verder:
Ik heb toevallig twee stuks S700.
Eén met een typenummer wat begint met 101 en één met een typenummer beginnend met 202.
Misschien kan dat handig zijn om te vergelijken tussen de verschillend OS.
(geen idee of zich zo'n situatie ooit gaat voordoen).

Het gaat om Toshiba TMM27 128 D -25 (smiley maakte het niet goed leesbaar) dus kan kloppen. Hier foto van het 'ding'...
Benieuwd of je verschillende antwoorden op de twee verschillende versies krijgt. Heb je het pruts-panel aan de praat en krijg je reactie van de S700?
image.jpg

hier de vertaling van wat de S700, op het verzoek een sample dump te doen, antwoordt:
Code:
240 126 001 000 000 012 107 063 005 112 127 001 095 127 001 112 127 001 000 247
 A   B   C   D   E   F   G   H   I   J   K   L   M   N   O   P   Q   R   S   T
A: F0  (0F0H) System exclusive code
B: 7E  Common non-realtime identifier
C:  1  Sample dump code
D:  0  Sample number (0-5) correspondeert met het nummer in de display -1
E:  0  Reserved, must be 0
F:  C  Bits per word, S700 sends 12, but can accept 8  - 14.
G: 6B  Sampling Period in mS
H: 3F  Sampling Period in mS
I:  5  Sampling Period in mS
J: 70  Total words in sample
K: 7F  Total words in sample
L:  1  Total words in sample
M: 5F  Loop start point
N: 7F  Loop start point
O:  1  Loop start point
P: 70  Loop end
Q: 7F  Loop end
R:  1  Loop end
S:  0  0=looping 1=alternating (One shot if loop lenght <5)
T: F7  Kom ik in de midi sysex implementatie niet tegen, waarschijnlijk een EOX (end of transmission)

A-F en S worden als bytes verzonden (represents a byte transmitted as a single MIDI byte.)
G+H+I, J+K+L, M+N+O, P+Q+R worden als 21 bit waarden in 3 MIDI bytes (represents a 21 bit value transmitted as three MIDI bytes)

*	CODING OF B TB DB DW
B represents a byte transmitted as a single MIDI byte.

DB represe ts an 8bit parameter in S700’s memory. It is sent as two MIDI bytes:
first byte	0	d6	d5	d4	d3	d2	d1	d0
Second byte	0	0	0	0	0	0	0	d7
Where d9 is the parameter’s least significant bit.
If the second byte is 2 or higher the value will not be copied into S700’s memory and he previous value will remain. It is thus possible to change only selecte parameters.
TB represents a 21 bit value transmitted as three MIDI bytes:
first byte: 	0	d6	d5	d4	d3	d2	d1	d0
second byte:	0	d13	d12	d11	d10	d9	d8	d7
third byte:	0	d20	d19	d18	d17	d16	d15	d14

BW represents a 12 bit value transmitted as two MIDI bytes:
first byte:	0	d11	d10	d9	d8	d7	d6	d5
second byte:	0	d4	d3	d2	d1	d0	0	0
Coding is offset binary, zero is sent as 40H 0

DW represents a 16 bit quantity. It is sent as four MIDI bytes:
first byte	0	d6	d5	d4	d3	d2	d1	d0
second byte	0	0	0	0	0	0	0	d7
third byte	0	d14	d13	d12	d11	d10	d9	d8
fourth byte	0	0	0	0	0	0	0	d15
If both the second and third bytes are 2 or more, the values will not be copied into S700’s memory and the previous values will remain.

Wat me opvalt is dat de S700 geen H aan het einde van elke byte terug stuurt. Of de software die ik gebruik filtert de H weg for some reason. (NEWBEE weetje waarschijnlijk... ik weet niet waarom).

Ik heb waarschijnlijk een versienummer in mijn hoofd gehad dat niet klopt. Ik heb het over versie's 1.5, de versie met sysex-fouten en over versie 2.1, de versie waarin de fouten verholpen zijn. De 2.1 klopt niet. Waarschijnlijk spreken we over versie 1.5 en 1.6. Matthew heeft zijn twee S700's gecheckt en komt twee verschillende rom-versies tegen. De 1.6 ontvang ik komende week van hem voor duplicatie.

Heb je interesse in een versie 1.6 rom voor de Akai S700 sampler, laat het me dan weten, dan druk ik er één extra.

Verder draait met behulp van 'buurman' Acidman de Atari 1040 STf hier. Echt dankbaar daarvoor, Acidman! Ook heb ik de software die op de site van Florian Anwander staat ook draaiende en ben al instaat geweest om samples te editen op de Atari....
Wat ik nu ga doen is de sysex data die tussen Atari en S700 heen en weer gaat afvangen en deze in een CTRLR panel bouwen. Grootste uitdaging wordt het interpreteren van de midi-packages zodat het audio wordt.
attachment.php

attachment.php

Attachments

• image1.jpg
    image1.jpg
    30,1 KB · Bekeken: 156
  • image2.jpg
    image2.jpg
    57,7 KB · Bekeken: 156
image.jpg

De kopie van de Eprom van Matthew draait! Ze zijn makkelijk te dupliceren! We gebruiken dubbele formaat eproms... Goedkoper! We maken er een stuk of 8.

Nu kan het o tekkelen van sample dump / receive / send / save gaan beginnen. De 1987 software voor Atari is open source gemaakt!

Forza S700

De eproms voor met de romversie 1.6 zijn gearriveerd. Geïnstalleerd en al, werkt goed! Heb nog twee stuks te koop, iemand interesse voor een update?? Alleen voor mensen met een serienummer 101xx-xxxxx. Het kan zijn dat S700's met dat serienummer een dealer-update hebben gehad in de late eighties waardoor er al een 1.6 rom in zit. Dit zie je als je je S700 openschroeft. De eprom op het pcb'tje dat boven op de grotere pcb geplaatst is, degene die met wat connectoren verbonden is, daarop zitten een aantal eproms. De Eprom met de stikker S700 en v1.X (5 fo 6 op de plek van de X) is je romversie.

Nogmaals; ik heb er nog twee. Iemand interesse?

Over de nieuw bakken eproms; het zijn eproms met de dubbele grote. Ze zijn dubbel beschreven, dit heeft geen effect op het functioneren. De S700 zal de dubbele adressen niet aanspreken dus deze code zal niet worden aangeroepen. Verder voeg ik een zipje toe met de twee roms. Deze zou je zelf in een eprom kunnen blazen. De originele eprom is een Toshiba TMM 27 128 D - 25, dit kan ook een goedkopere zijn die dus het dubbele aantal adressen heeft. De zip-file heeft een enkele (128) en een dubbele (256) rom.
Bekijk bijlage AkaiS700_v1.6_rom.zip

Ik heb inmiddels een kopie OS eprom in mijn S700 zitten en die werkt prima naar behoren.
Tof werk Enzo!

nu kom ik toch weer op het verhaal dat er toch een 2.1 versie rom moet zijn. Ik doe mijn best deze gebakken te krijgen; als dat zover is stuur ik je deze toe! lees HIER en HIER...

Iemand een 2.1 versie ROM van de S700?

Lekker bezig mannen! heb een werkende S700 met versie 1.2 inclusief de ASK70 upgrade.
Zal ook eens rond vragen in mijn kennis kring voor versie 2.1

Lekker bezig mannen! heb een werkende S700 met versie 1.2 inclusief de ASK70 upgrade.
Zal ook eens rond vragen in mijn kennis kring voor versie 2.1

Als je het niet lukt heb ik de 1.6 rom op een eprom gebakken liggen, stuur ik je tegen kostenvergoeding zo toe!

Let me know!

Over het ontwikkelen van de CTRLR.org panel; dit zit in de pijplijn maar ik heb even stevig moeten opruimen vanwege logistieke redenen waardoor ik alle werkende systemen even los heb moeten koppelen. Er gloort hoop aan de najaarshorizon...

De logistieke reden voor opruimen is dusdanig noodzakelijk (verhuizing) dat ik aangesloten of werkend heb op dit moment. Na de verhuizing zal ik er vol vertrouwen tegenaan gaan.

Die quickdisk drive kan ik voor je herstellen. Het is geen brakke shit! Het zijn erg betrouwbare drives en er zijn zat quick disks in de wereld. Ik heb hier 4 samplers met quickdisk drives, ik heb ze allemaal gefikst en ook voor vele andere gebruikers.

Een fix duurt ongeveer 2 uur en een snaar moet vervangen.

Ik ben de enige in Nederland met een werkende calibratie truuk, en tot nu toe zijn alle quickdisk drives weer tot leven gekomen! :-) En ze werken allemaal zo stabiel als toen ze nieuw waren.

Er komt een einde aan de verhuizingen en we plannen eind maart op de definitieve plek in 074 te zitten. Dan wil ik het project om sample transfer via midi naar een CTRLR panel en vice versa uit te zoeken.

Back