Akai S700 defect reparatie

Vanuit mij is er niet veel vordering meer te melden.
Wel heb ik een sysex implementatie document gevonden waarin sysex codes staan vermeld die zijn om samples te dumpen. Dat zie ik dus mogelijkheden, maar ik heb geen goed programma meer om uitgebreid sysex me te kunnen programmeren. (Vroeger had ik logic audio nu cubase).

Mag het sysex document met de wereld gedeeld worden?? En andere documentatie mbt de S700?

De gast in deze yt post werkt ook met een (micro)conputer en de s700.

Laatst gewijzigd:
Bij deze de sysex implementation van de S700.
Ik hoop dat het leesbaar is, de kwaliteit laat nogal te wensen over vind ik..

Attachments

• S700SysexImplementation.pdf
    148 KB · Bekeken: 181
Erg gaaf Matthew! Ik zal eens kijken of ik d'r iets mee kan!

Thanks for sharing at first!

Ik hoop dat het leesbaar is, de kwaliteit laat nogal te wensen over vind ik..

Ik ben het document aan het overtypen tijdens het lezen. Als ik tijd heb zal ik eens wat verzoekjes middels Sysex Librarian op m'n MBPro naar de S700 sturen om te kijken of en wat er terugkomt. Das stap één. Daarna moet de ontvangen data geïnterpreteerd worden en omgezet worden naar audio.

Er wordt twee keer gesproken over de manier waarop de Prophet 2000 dit soort zaken afhandelt... De manual maar eens opzoeken van die bak!

Interessant! Wordt daarmee de Handshake deboeld? Ik heb een prophet 2002. Midi dumps heb ik er nooit mee gemaakt (want er zit een sdcard in). Maar ik heb wel een tool waarmee dat volgens mij kan. Ik meen zelfs dat die tool is gemaakt door en sf-lid. Volgens mij heb ik de manual van de P2002 ook digitaal. Ik heb deze iig op papier.

Sample transfer is according to the standard described in the Prophet 2000 manual. This uses 'System exclusive common' which is...

Verder op pagina 2 gaat om het implementeren van SCI-techniek:
The use of the above enhancement will not prevent the S700 from being completely compatible with the Prophet 2000 sample dump format.
Staat een beetje krom; dubbele ontkenning... Will not prevent, zal niet voorkomen... Krom vertaald uit het Japans??

Over de system handshakes, er zijn er zoals ik het lees drie te weten:
1. ACKS=7FH Acknowledge sample block or header
2. ASD =7DH Abort sample dump.
3. NAKS=7EH Not Acknowledge. (Request retransmission of block).
handleiding:
Code:
SYSTEM COMMON HANDSHAKES (regognised and transmitted by S700)
BYTE#		RANGE		TYPE		DESCRIPTION
0		0F0H		B		System exclusive code.
1		7eh		B		Common non-realtime code.
2		ff		B		Function code:
						1. ACKS=7FH Acknowledge sample block or header
						2. ASD =7DH Abort sample dump.
						3. NAKS=7EH Not Acknowledge. (Request retransmission of block).
3		0F7H		B		End of exclusive.
En die hand shake wordt telkens naar de sampler gestuurd door de computer na ontvangst van een block sample-data over midi. Dit gebeurt dus ruim 200 keer omdat de sample-data in meer dan 200 blokken verstuurd wordt naar de computer toe.

Laatst gewijzigd:
Mooi werk EnzoF,

Dat met die handshakes lijkt me best ingewikkeld om te programmeren.
Al moet ik zeggen dat het me zonder handshakes ook niet makkelijk lijkt:)

lol... Ik denk met je mee.. we zullen zien... eerste stap is het communiceren met de S700 middels Sysex Librarian... Heb je dat draaiende?? of een andere raw-sysex-data transfer programma?? Zoja; zou je eens het volgende naar je S700 willen sturen?
Code:
0F0H, 7EH, 0, 0, 0, 0F7H
en dan de terugkomende midi-berichten uitlezen...

Gisteren was Debob op bezoek bij me en hij attendeerde me o het programmaatje CTRLR http://ctrlr.org/
Daarmee kan je midi panels maken die blijkbaar exporteerbaar zijn als plugin.
Volgens mij is dat allemaal niet makkelijk, maar wie weet te doen.
Ik heb lang gelden veel met de Logic Audio Environment gebouwd. Misschien heb ik nog wat aan die leerervaringen van toen.

Wat ik eerst eens zal proberen:
Gewoon een eerste sysex string in mijn Cubase Arrange Window zetten en een tweede midi spoor op record zetten.
Ik ben benieuwd of in dat tweede spoor een sysex string verschijnt die overeen komt met wat er in het document vermeld wordt.
Als dat het geval is kan ik kijken wat er gebeurt als ik dit laat opvolgend met een handshake.
En als er dan een tweede sysex string verschijnt weten we in ieder geval dat communicatie werkt.

Vervolgens vraag ik me af om hoeveel handshakes het gaat.
Als dit er 100den zijn wordt het wel een flinke klus met de hand handshakes in de Arrange Window te plaatsen.
Maar als het enkele zijn is het de moeite waard om deze handshakes te plaatsen en daarna te kijken of de volledig opgenomen sysex string terug te plaatsen is in de S700 door terug te spoelen en op play te drukken.

Idd, Matthew! Zo zal het moeten gaan maar de interpretatie / formattering / omzetting van de RAW midi sysex data naar iets waarmee we kunnen werken is maar mijns inziens lastig!

Benieuwd naar je resultaten.

Overigens schijnt 'Wave Dumper' van Electronic Cow Software ook iets dergelijks te kunnen. Is ontwikkeld voor Atari...

Je hebt me op een idee gebracht... :) Ik heb alleen nog een HEXADECIMAL conversieprobleem... er komt geen response van de S700.... Hij knippert wel bij verzenden van MIDI sysex info... zie m'n screenshot...

Iemand die me kan wijzen op mijn sysex-interpretatie...? De Sysex-implementatie documentatie zegt dat ik
Code:
0f0h		47h		0		5		65		0		0		0f7h
moet zenden om de System Exclusive Common Reception Enable op de S700 te schakelen... De CTRLR software maakt er totaal andere koek van... Zie midi-monitor...
Code:
[23:12:36:000074]: Dev:[UM-2G Port 1[JUCE]] Time(000000) Size:[     8] [System exclusive] Ch:[--] No:[----] Val:[----] RAW:[240 071 000 005 101 000 000 247]

Screen Shot 2016-08-25 at 22.59.56.jpg

EDIT: Problem solved; nogal wiedes... De S700 geeft niks terug omdat ik alleen vraag een parameter in het systeem aan te passen... daarvoor is geen terugkoppeling ingebakken... :) Weet dus ook niet of ie reageert op mijn 'aanzetten' van de System Exclusive common reception enable... MAAR..... Als ik de volgende code naar de sampler gooi komt er wel een antwoord in de midi monitor:
Code:
[23:23:32:000631]: Dev:[UM-2G Port 1] Time(000000) Size:[    20] [System exclusive] Ch:[--] No:[----] Val:[----] RAW:[240 126 001 000 000 012 107 063 005 112 127 001 095 127 001 112 127 001 000 247]
[23:23:32:000643]: Dev:[UM-2G Port 1] Time(000000) Size:[     4] [System exclusive] Ch:[--] No:[----] Val:[----] RAW:[240 126 127 247]

Laatst gewijzigd:
S700... vet, was m'n eerste sampler...!

Gave filter, en zat daar niet ook dat "alternating" looping op, zodat je eind-loop gaat pingpongen? Totdat release klaar is?
Daar heb ik me altijd enorm mee geamuseerd :P, het gaf vooral bij korte drumsamples leuke resultaten... ach en eigenlijk bij alles wel :W

Die Quickdisks... jemig ja, op zich is dat systeem ok, nooit problemen mee gehad, maar kom er nog maar 's aan.
Ik kreeg er toen met sinterklaas wel 's een paar nieuwe, van m'n ouders.

Jesus, wat ben ik oud :beard:

S700... vet, was m'n eerste sampler...!

Gave filter, en zat daar niet ook dat "alternating" looping op, zodat je eind-loop gaat pingpongen? Totdat release klaar is?
Daar heb ik me altijd enorm mee geamuseerd :P, het gaf vooral bij korte drumsamples leuke resultaten... ach en eigenlijk bij alles wel :W

Die Quickdisks... jemig ja, op zich is dat systeem ok, nooit problemen mee gehad, maar kom er nog maar 's aan.
Ik kreeg er toen met sinterklaas wel 's een paar nieuwe, van m'n ouders.

Jesus, wat ben ik oud :beard:

kwam een post van je HIER tegen... heb je nog info over jouw idee? Ik loop ook tegen problemen aan... zoals je ziet, ik krijg wel data terug van de sampler als ik er specifieke sysex naartoe verstuur...

Het laten slagen van de midi-dump van gegevens uit de S700 zal wat moeilijk zijn vanuit mijn sampler... Ik heb een eerste versie MET sysex bugs. Met een vervanging van de ROM naar versie 2.1 zal het opgelost kunnen worden. Lees HIER....

dus ik zoek iemand met een S700 met het serienummer 202xx-xxxxx of hoger... Kan je je rom uitlezen en dupliceren??

Hela,

Ik ben nog niet toegekomen aan experimenteren met de sysex kennis.
Maar ik heb net wel even gekeken naar het serienummer van mijn s700.
En dat is: 20245-01898
Dus dat betekent dat er een eprom in zit met OS 2.1?

Helaas heb ik niet de apparatuur om eproms uit te lezen en te schrijven.
Ik heb evt. nog wel een aantal )lege' eproms liggen die gebruikt kunnen worden.
En ik ben bereid de eprom uit mijn S700 te trekken om ter beschikking te stellen voor het maken van een kopie.

Ik zit nu een tijdje te pielen, maar dit wordt in de kiem gesmoord:

CTRLR krijg ik niet geinstalleerd op mijn computer.
( error opening file for writing: C:/program files/ctrlr-win32.exe )

[EDIT]
Dit probleem is opgelost. Ik las dat het programma moest worden geinstalleerd met "administrator rechten" in Windows.

En de sysex strings zoals beschreven in de chart kan ik niet direct in cubase invoeren.
volgens mij omdat er bytes beschreven staan met drie karakters. Ik kan er nooit meer dan 2 invoeren.

Herken jij iets van deze problemen Enzo F?

Laatst gewijzigd:
Ik zal mijn panel gepruts in CTRLR even op t forum knallen kan je daar mee prutsen! Ik wil de respons sysex die ik terug krijg van de S700 ook even vertalen naar hex en dat weer met het implementatie document interpreteren!

Super, je reactie op de eprom, ik ga eens kijken hoe dit te organiseren is.

Ik werk niet met Cubase dus weet ik niet hoe dat daarin geregeld is.
hoe ik tot het nu staande ben gekomen:
1. heb 4 buttons op een panel gezet
2. geef aan bij midi in het rechter 'eigenschappen' deel van de interface van de ontwikkelomgeving van CTRLR dat je sysex wilt versturen. (ik doe het met een enkele message per knop (op dit moment)).
3. vul in bij de "midiMessageSysExFormula" de HEX, bits (te vinden in het midi sysex implrementation-doc), spatiegescheiden. Ik weet niet of ik dit goed doe, dit is door trail & error tot stand gekomen.
4. vervolgens sample ik even een 909 snare in de S700 zodat er ook sample data aanwezig die te versturen is.
5. open MIDI Monitor in de CTRLR app en zet alles aan onder 'View'.
6. zorg voor bi-directionele connectie met de sampler.
7. zet je MIDI in-device en MIDI out-device goed in CTRLR
8. druk op een knop op het panel en kijk naar de respons in de MIDI Monitor.

In post #33 staat het resultaat dat ik terugkrijg van de S700. Benieuwd hoe het antwoord uit jouw sampler eruit ziet.

hieronder het panel, zit geen verdere functionaliteit (nog) in dan alleen het verzenden van wat sysex naar de sampler. LET OP: ik heb aan de bestandsnaam de extensie .zip toegevoegd. Dit is alleen een toevoeging, haal de .zip van de bestandsnaam af en open het met CTRLR app. Je kan het dus NIET unzippen.
Bekijk bijlage S700-testCTRLR_v001 copy.panel.zip

Back