Vraagje over faders

demian

Ojee
Wat doen faders precies, laten zij echt een audio signaal door of moduleren zij de signaalsterkte van een audio-signaal-pad.
Ik vraag dit omdat ik mij afvraag of de kwaliteit/toestand van mijn faders mede bepalend is voor de kwaliteit van het audio signaal. Gaat om een analoge mixer wel te verstaan. (behringer MX8000)

...ik ben geen expert; maar volgens mij zijn er 2 soorten:

dure mixers: vca principe; dus het signaal wordt niet versterkt, maar afgezwakt. wanneer de fader helemaal open is, dan is het signaal dus eigelijk gewoon orgineel.

de goedkoper mixers werken volgens mij andersom; maar hoe precies, zou ik moeten opzoeken; iemand die wel de klepel weet te hangen? :koffie:

Iemand ?

Ik wil graag weten of de faders van invloed zijn op de kwaliteit van het geluid wat 'er door heen gaat'.

Ik hoor soms kraakjes als het geluid erg dynamische bewegingen maakt, vroeg me af of mijn faders de oorzaak kunnen zijn of iets anders.

dus als iemand mij kan vertellen of het geluid 'door de fader' gaat of 'er langs'.

Origineel geplaatst door dextron
Iemand ?

Ik wil graag weten of de faders van invloed zijn op de kwaliteit van het geluid wat 'er door heen gaat'.

jazeker.

Een fader is in feite een regelbare weerstand.
Dus de kwaliteit van het materiaal ( duurzaamheid ) is erg belangrijk.

in de duredere mixers, en verstax gebruikt het in sommige dj mixers, worden faders van carbon gebruikt.
Dit is duurzaam en beter geleidend dan andere materialen.

dus het heeft weldegelijk invloed.

In de interface van deze maand staat ook een stukje over faders. Hierin staat dat de faders in een goedkoope mixer gewoon een control voltage uitsturen naar een VCA, in dat geval heeft een fader volgens mij geen invloed op het geluid.

De fader controleert de mate waarin het signaal versterkt/verzwakt wordt. De versterker (op amp) keuze is volgens mij VEEL belangrijker dan de fader zelf. Natuurlijk niemand wil een fader hebben die na 2 jaar al niet meer werkt, dus daarvoor is duurzaamheid en kwaliteit wel belangrijk.

Het effekt van een goedkopere fader op het versterkte signaal zelf weet ik niet. Het kan wel zijn dat deze een licht ruis aan het signaal zou toevoegen. Doch dit moet echter zo miniem zijn dat het in keuze van deze fader zwaar verwaarloosbaar moet zijn (ook voor Behringer ;) ).

Tuurlijk heeft een fader invloed! GVD! Het is een van de zwakste schakels in de audio-keten. Net als jack pluggen een zwakke schakel zijn en nog een paar van die dingen...

Wat dacht je van de contact-overgang in de fader? Een bagger fader heeft heel snel last van kraken en kwaliteitsverlies.

Bij een MX8000 zitten de faders in het signaalpad, het audio signaal gaat er dus doorheen, dus ze hebben invloed op de kwaliteit van het geluid. Bij jou kraken ze dus je faders beginnen op te raken.
Blinx moet het stukje in interface nog maar een keer lezen want daar staat iets anders.

Ik had ook een vraag over faders (ik hoop dat dit niet teveel offtopic is). Wat wordt er bedoelt met "Touch sensitive faders" ?

Tim

Ik was ook wel benieuwd waar dat touch-sensitive eigenlijk op slaat en vond dit:

Fader Quality

The high quality automated Penny & Giles faders used in large format consoles cost about $1000 each. They have very smooth and silent audio qualities and are touch sensitive. I mean "really" touch sensitive. The conductive fader knobs are electrically connected to a circuit that detects the change in capacity caused by the touch of a finger. Without moving the fader, an LED will light when the fader is touched.

Part of the cost of the fader is the accuracy of the resistive element that passes audio in an analog console. Digital consoles do not pass audio through the fader, so this element can be removed. No signal actually passes through the fader in a digital console. There is only a motor to move the fader and a resistive ladder that sends the current position of the fader to the automation. The level of the audio is changed in the DSP. It doesn’t really matter whether it is a physical fader or a picture of a fader on a screen.

Small format digital consoles use a different method for touch sensitivity, which allows for very inexpensive faders. The automation continuously looks at the position sent by the fader. If the position of the fader is different than where the automation set the fader, then it must have been moved. Notice I said "moved". The fader must be moved. The automation does not actually sense that the fader was touched. The fader movement sensing is usually set to trigger if the fader was moved two fader increments to avoid false movement indications. This means that if you are going to make a small ride in a vocal track, you must move the fader by two steps (0.4 dB in the sweet spot) before the automation knows about the move. This means that the initial movement will be late (it won’t be detected until you have already been moving the fader for awhile) and the change in level may be larger than you want it to be. I always try to move the fader in a hole between lines of the vocal to get the automations attention so that automation data is being written before the spot that I actually want to ride.

bron: http://www.rogernichols.com/EQ/EQ_2000_04.html

Best wel begrijpelijk dat de grote dure consoles deze faders hebben.. Is wel een dure grap maar voor zeer kleine veranderingen van een digitale fader blijkbaar essentieel dat ie detecteren kan wanneer je met je fikken aan de fader zit (zonder nog te bewegen).

Rv

Ik vraag me af wat dan het verschil is tussen de weerstand/mechanisme van een dure fader en een goedkopere op het gebied van audio kwaliteit?

Het kraken van faders is toch niet enkel kenmerkend voor een goedkope fader zou ik zo denken? Wel van de hoeveelheid stof en dergelijke. Een krakende fader kun je met de een of andere spray toch terug perfect werkend krijgen tenzij de fader echt versleten/op is.

Die Penny & Gilles lijken mij zo duur omdat ze supergevoelig zijn. Maar is die hun weerstand(mechanisme) zelf dan ook van een superieurdere kwaliteit?

Origineel geplaatst door Toon
Die Penny & Gilles lijken mij zo duur omdat ze supergevoelig zijn. Maar is die hun weerstand(mechanisme) zelf dan ook van een superieurdere kwaliteit?

Het zijn faders voor digitale mixers, dus de audio gaat niet door deze faders.

Origineel geplaatst door Toon
Ik vraag me af wat dan het verschil is tussen de weerstand/mechanisme van een dure fader en een goedkopere op het gebied van audio kwaliteit?

Het kraken van faders is toch niet enkel kenmerkend voor een goedkope fader zou ik zo denken? Wel van de hoeveelheid stof en dergelijke. Een krakende fader kun je met de een of andere spray toch terug perfect werkend krijgen tenzij de fader echt versleten/op is.
Het verschil zit niet in de kwaliteit van de koolstofbanen maar in de kwaliteit van het mechanische deel dat over de koolstofbanen schuift. In dure faders worden dit deel heel nauwkeurig op z'n plaats gehouden, ook als je hard drukt of snel schuift, hierdoor worden de koolstofbanen mechanisch nauwelijks belast waardoor ze veel langer mee gaan. Ik heb slechte ervaring met sprays, het werkt altijd maar even en het probleem komt 2 keer zo snel en 2x erg weer terug.

...en hoe zit het dan met die vca faders? dat is is toch iets voor dure analoge consoles??....

Origineel geplaatst door maxdox
...en hoe zit het dan met die vca faders? dat is is toch iets voor dure analoge consoles??....

klopt..zoals behringer mixers ;)

Ik heb ook een vraagje!

Bij mij op mijn mixer werken alle faders prima daar gaat het niet om, maar bij eentje merk ik een verschil als ik eraan schuif,
Dan lijkt het net of hij ergeens overheen schraapt, hoe harder ik druk hoe meer weerstand je voelt.
Is niet echt erg op het eerste gezicht maar wie kan mij vertellen wat er aan de hand is, ik heb namelijk nu nog gerantie maar over een half jaar niet meer.

Alvast bedankt.

Samen met de andere electronica wordt het geluid van de mixer voor een groot gedeelte ook bepaald door de kwaliteit van de faders (bij non-vca en analoge tafels).

Als je een wisselende weerstand voelt tussen de faders, kan het zijn dat de fader niet goed over de koolstofbaantjes loopt. Ik zou toch contact opnemen met je dealer. Als die fader helemaal niets meer doet krijg je zelden garantie - net als de banden onder een auto - omdat dit wordt toegewezen aan slijtage of verkeerd gebruik (ik spreek uit ervaring, voor mij nooit meer een Mackie), sta je mooi voor schut in de winkel ...

Gebruik NOOIT contactspray. Je krijgt de fader nooit echt goed schoon en droog, waardoor er altijd weer vuil in komt, zodat de faders nog stroever worden en meer gaan kraken. Even voorzichtig met de stofzuiger erover werkt beter.

Hou wel in gedachte dat bij goedkopere mixers de faders sowieso onderling afwijken.

Nee het is er echt 1 , van de 28 die er op zitten.
Ik denk dat hij niet goed over een koolstofbaantje loopt,

Kunnen ze dat bij de dealer gewoon maken?

En wat versta je onder een goedkopen mixer.

Origineel geplaatst door Twiki
Het verschil zit niet in de kwaliteit van de koolstofbanen maar in de kwaliteit van het mechanische deel dat over de koolstofbanen schuift. In dure faders worden dit deel heel nauwkeurig op z'n plaats gehouden, ook als je hard drukt of snel schuift, hierdoor worden de koolstofbanen mechanisch nauwelijks belast waardoor ze veel langer mee gaan. ...

het zit em ook in de elektronica... een fader is vergelijkbaar met een potentiometer, alleen glijdt ie ipv dattie draait. in goede apparaten (bij lange na niet alleen mixers) wordt alle gelijkstroom door de potmeters geblokkeerd door condensatoren. gebeurt dit niet, dan gaat de betreffende potmeter of fader na verloop van tijd vanzelf wel een keer kraken... ik kan me eerlijkgezegd amper voorstellen dat in mixers gelijkstroom door de faders niet gesperd wordt, maar je weet nooit.

Origineel geplaatst door olafmol
klopt..zoals behringer mixers ;)

hahahahahaha.............ik vind je opmerkingen echt heel grappig, vooral die foto met behringer.
Goed gevonden.

Back