Probleem met Hammond Leslie 2101 MkII

Vince1975

Nieuwkomer
Goedendag,

ik ben in bezit van een Hammond Leslie 2101 MkII monitor. Dit is een compacte lesie box die is aangesloten op mij Hammond XK-1 synth-orgel.

Wanneer ik deze bespeel merk ik dat de partijen in het middenklavier veel harder klinken dan de partijen die ik hoog speel. Het contrast is echt te groot. Vooral met optredens is dit een probleem. Uiteraard heb ik naar oplossingen gezocht, maar deze in mijn jardware nog niet kunnen vinden. De synth heb ik zelfs weer naar fabrieksinstellingen gezet, maar dat was het ook niet.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt en of er een oplossing voor is?

Ik hoop op één of meerdere reacties.

Groet,
Vincent.

Misschien kan je toelichten hoe je het hebt aangesloten, van de XK-1 richting de monitor ? (mooi ding trouwens, kende 'm nog niet)

Het ideale is uiteraard het compacte van de speaker. Maar ik sluit deze aan met een 8-pins leslie kabel. Het is overigens een Hammond XK-1c.

Vraagje, heb je al eens gewoon de koptelefoon uitgang geprobeerd? Om de connectie met de Leslie uit te sluiten?

En als je zegt "harder klinken", hoor je dan letterlijk het volume afnemen naar hoger register of kan 't bijv. de percussie zijn die afneemt in hoog register? Ofwel, hoor je ook klank karakter verandering of puur volume
Wat gebeurt er bijv. met 1 toonweel, zonder percussie, zonder harmonics, zonder leslie en evt. zonder volume pedaal?

Als dit het niet is.. misschien heb je het effect dubbel op? Een leslie van je Hammond orgel + de leslie speaker < mss dat dan geluid wegvalt? lijkt me ook vreemd klinken een gesimuleerde leslie door een echte leslie.. denk dat er fase problemen komen o.i.d

inderdaad dubbele leslie kan het probleem veroorzaken, vaak is de "bypassknop" op de orgels geen echte bypass maar een soort stilzetten van de rotor
daarnaast :is het niet gewoon dat de lesliespeaker de hoge tonen eruit filtert ( zoals dat hoort bij een leslie )en gezien z'n beperkte grootte de lage te weinig weergeeft?
ik zou er om te beginnen een grafische eq tussen hangen en/of de drawbarsinstrellingen aanpassen.

hij is toch niet kapot of zo?
heb je er al eens gewoon een cd doorheen laten spelen en geluisterd of die wel evenwichtiger wordt weergegeven ?

Het effect is niet dubbelop. Wanneer ik de leslie via de 8-pins kabel aansluit wordt de hammond leslie simulator automatisch uitgesloten.

De rotor is ook niet kapot, maar het contrast bij sommige standaard geluiden vind ik net wat te groot helaas.

Er zijn wat instelling van de cross over. Die kunnen invloed op het midden bereik hebben,

Of anders: (knip en plak........)
To return to the Factory Default settings.
Press and Hold the red MEMORY Button.
Continue to hold the MEMORY Button , and turn the Leslie 2101 Power “ON”
"In" is displayed in LED during the processing time.
The factory default settings have now been restored

Back