Pcb etsen

Zelf doen? Epson fotopapier, zoutzuur van de bouwmarkt, waterstof peroxide bestellen bij de DA.
Volgens mij zijn er wel handigere layouts.

Het ziet er niet uit als de meest efficiënte layout inderdaad. Ook niet om te etsen (er moet erg veel koper uit). Maar ik heb een belichter en een ets-tank staan, dus roept u maar.

Zelf doen? Epson fotopapier, zoutzuur van de bouwmarkt, waterstof peroxide bestellen bij de DA.

Heb wat opzoekingswerk gedaan en het gaat blijkbaar ook met een strijkijzer en fotopapier (dacht altijd dat je er relatief dure apparatuur voor nodig had), is er een groot verschil in resultaat met de klassieke manier met zo'n lichtbak?

Heb ook een andere layout gezocht: http://www.bionicdimension.de/_drummachine-909-bassdrum.html

@Etaoin, ik ga het eerst zelf eens proberen met de strijkijzer methode, moest dat niet lukken laat ik je iets weten.

Volgens mij verkopen de drogisten geen sterkere varianten van waterstofperoxide meer. Althans ik kom het niet tegen.. :?

Ik heb nu bij de bouwmarkt zoutzuur 10% sterk gekocht en bij de drogist de 3% sterk maar laten staan.

Waneer ik een zoutzuur 10% gebruik en aan een waterstofperoxide 35% sterk kan komen, zit ik dan op het juiste spoor?

Of moet ik dan ook gaan investeren in een 30% sterk zoutzuur?

Alvast bedankt!

Vroeger deden we dat met ijzer3chloride, die gele bolletjes, dacht ik, wordt dat niet meer gebruikt?

Jawel, maar zelf prefereer ik peroxide en zoutzuur. Niet verwarmen, geen nare vlekken, snel.

De 30% peroxide moet je bestellen bij de drogist, zijn flessen van een liter. De zoutzuur zijn kleine flesjes bij de bouwmarkt.

Vroeger deden we dat met ijzer3chloride, die gele bolletjes, dacht ik, wordt dat niet meer gebruikt?

Nee, da's verboden (?) in de normale handel dus erg slecht verkrijgbaar. In de kunstwereld wordt het nog wel verkocht als etsmiddel.

Ik heb inderdaad ook altijd met ijzerchloride geëtst.

HCl/H2O2 lijkt mij ook een beter optie. blijkbaar kan je er ook heel lang mee doen waneer je het goed donker bewaard. Uiteindelijk maak je ook een soort koper chloride achtig goedje ofzo.

Ik lees vooral verschillende dingen waar ik in de war van raak. Sommigen gebruiken 3% peroxide en 30% zoutzuur en hebben een resultaat binnen 3 min. Op circuit online lees ik vooral over 30% peroxide verdunt met water (maar alsnog sterker dan 3%) en 30% zoutzuur

@SRPP misschien kan je ongeveer vertellen hoe je het mengt, of je de waterstof verdunt en of je zoutzuur van 30% sterk gebruikt. 30% stek zoutzuur kan ik alleen maar vinden in 5L of ik moet het online bestellen.

Wat ik lees is dat het ook mogelijk moet zijn met 10% zoutzuur en 3% waterstofperoxide alleen zie ik ook dat bij sommigen dit uren duurde en ook zonder het gewenste resultaat.

Ik gebruik 30% Peroxide, te bestellen in flessen van 1 liter bij de DA drogist. De zoutzuur is volgens mij 10% in flessen van een halve liter te koop bij Praxis, Gamma en Karrrrwei.

De ets oplossing is een bodempje peroxide (20-30ml) en iets van 200ml zoutzuur. Als het niet hard genoeg gaat, meer peroxide, als het te hard gaat minder peroxide. Als het proces ophoudt, meer zoutzuur en peroxide.
Buiten doen, want er ontstaan kwalijke dampen (hoewel ik het bij slecht weer ook wel eens in de schuur heb gedaan, met de deur open). Werkt ook om aluminium te etsen, die reactie verloopt echter heftiger, en daarbij ontstaat meer warmte, waardoor de reactie wel erg heftig kan gaan worden (schuimen/ spetteren), opletten als je frontpanels of pedalen gaat etsen dus (werkt wel heel prima! En kan fraai zijn).

kwalijke dampen, dat is dan weer het voordeel van ijzerpercloride, geeft geen dampen af, wel serieuze vlekken als je ermee morst en het residu is echt iets voor chemisch afval niet dumpen of doorspoelen.

Top bedankt! ik maak me ook wel zorgen om de hitte die er ontstaat. Ik wil inderdaad (eerst) frontpanelen gaan doen dit is echter wel staal. Ik ga maar weer even langs de winkels!

Die hitte valt wel mee hoor, zolang je niet teveel peroxide gebruikt, en alles wat je niet geetst wil hebben afplakt.
Buiten doen he, in een plastic container. Ik heb bij de kringloop zo'n heel setje bakken om foto's te ontwikkelen gekocht, voor weinagh, zaten ook van die grote plastic pincetten bij, da's ook wel eens handig.

Gewoon proberen, je zult even een paar keer nodig hebben voor je het proces goed in de vingers hebt, maar het stelt echt niet zo veel voor.

:D

Metalen pincetten in ontwikkelaar e.d kennelijk ook, want daar waren ze voor bedoeld. :)

Back