Arturia Minibrute reparatie hulp?

McBrewer

Nieuwkomer
Hallo,

Mijn Minibrute werkt niet helemaal naar behoren. Ik kan namelijk niet meer de Ultrasaw Rate bepalen. (Zie: https://www.youtube.com/watch?v=2sNye-EHUxk).

Nu is het me het niet echt waard om het te laten repareren, maar misschien dat iemand me een beetje een duwtje in de goede richting kan geven wat betreft het repareren van de functie. Is het mogelijk om zelf vast te stellen waar het problem precies zit, of heb ik hier bijvoorbeeld allemaal apparatuur voor nodig?

Ik heb verder niet echt megaveel technische kennis (ik kan best solderen en ik weet dat water en electronica niet zo goed samen gaan), maar het lijkt me wel tof om het zelf te repareren als dat mogelijk is.

Alle hulp/advies is welkom:)

Alvast bedankt!

Net je filmpje gekeken. Je hebt dus wel een fixed rate alleen de rate is niet instelbaar klopt dit? De amount knop laat wel horen dat er een verschil is tussen 0 en een hogere waarde?

Ja, ik heb m open en (misschien iets te) oppervlakkig connecties en dergelijke bekeken. Zal vanavond of morgen nog even goed alles na lopen.
En inderdaad, het ultrasaw geluid is er wel, dus als ik de ultrasaw amount open draai hoor je deze subtiel iets toevoegen, maar kan niet de rate aanpassen met rate knop. Betekent dat dan dat de ultrasaw wel gegenereerd wordt?

Er zitten twee LFO's in, één met fix rate en één met instelbare rate . Beide maken een extra saw. Potmeter is hoofdverdachte of de soldering van de 1uf C11.

Ik heb nog even gekeken en van de buitenkant zie ik niks wat niet goed verbonden lijkt te zijn of iets dergelijks. Heb nog twee foto's bijgevoegd van de c11 en potmeter. Deze zou ik wellicht kunnen proberen te vervangen. Enig idee wat voor soort potmeter het is? Uit de diagrammen begrijp ik dat het een 1m logarithmic potmeter is, maar ik zou niet zo goed weten waar ik deze zou kunnen kopen.

Attachments

• Minibr1.jpg
    Minibr1.jpg
    45,7 KB · Bekeken: 136
  • Minibr2.jpg
    Minibr2.jpg
    89,9 KB · Bekeken: 139
Een scoop zou wel handig zijn om op pt65 en ground te kijken of daar een driehoek staat en of je de snelheid kan wijzigen. Met een volt meter lukt het evt ook wel, of anders met een Ledje en een 1k weerstand.

Ik zou pennen van de potmeter even doorsolderen. Het is lastig te zien op zo een kleine foto maar mogelijk is een van die solderingen niet goed. Heb je een betere versie van de tweede foto?

Zijn deze duidelijker?

Attachments

• Minibr4.jpg
    Minibr4.jpg
    93,5 KB · Bekeken: 136
  • Minibr3.jpg
    Minibr3.jpg
    119,3 KB · Bekeken: 142
Het blijft lastig om goed te zien van een foto. Best kan je het met een loep bestuderen. het ontwerp van de LFO's is heel standaard. je kunt de potmeter evt nog bypassen door bij de potmeter de spoortjes die naar R59 R62 met elkaar door te verbinden dan weet je of de potmeter stuk is.

Zonder scoop is het lastig en moet je maar overwegen op het te laten repareren.

ALs je geen scope of multimeter hebt kan je het er op wagen om gewoon de potmeter te vervangen natuurlijk. Is buiten de garantie zowiezo goedkoper dan de kosten voor opsturen en de bijkomende onderzoekskosten.
Zal de potmeter eerst wel nog goed doorsolderen en dan proberen.

Replacement parts :
Rotary potentiometers: the best substitutes are those from the PTV112 series by Bourns (available at Mouser, Digikeys, farnell...). Is inderdaad 1 Meg log

voor dat je de potmeter vervangt....

de potmeter kun je bypassen door twee pennen van de potmeter door te verbinden op de potmeter het gaat om de pennen die verbonden zijn met R59 en R62. De LFO draait dan op full speed, zet de potmeter ook maar eerst op full speed.

Oké top, bedankt! Ik ga dat van het weekend even proberen om te kijken of het aan de potmeter ligt.
En bedankt voor replacement parts info;)

Back