[tips] Upgraden van je PC october

fuse

Gepokt en gemazeld
Misschien herinnert menigeen zich nu nog dat ik altijd hele lappen tekst poste met tips wat voor nieuw systeem te kopen.
Maar ik doe even lui en ik pak alleen de dingen waarmee je kunt upgraden. De herst is altijd een ietwat onrustige periode en zo rond de HCC beurs (nov/dec) is meestal een dieptepunt te verwachten. Maar dan is het slachtveld om consumenten voor sinterklaas/kerst/oud&nieuw in volle gang.

Moederborden:
Asus N8X (nforce 2 chipset) deluxe is flink gedaald naar +/- 110€ en is een aanrader als je wilt upgraden met een XP2800+

Asus P4P800 of P4PC800 zijn leuke moederborden voor een dikke pentium 4 met hyperthreading. Maar zolang hun nieuwe turbo PIV versie nog niet op de markt komt blijven de prijzen hiervan aan de hoge kant en dalen weinig.

Processoren:
Prijzen dalen weinig. AMD en Intel zijn met een nieuwe generatie bezig en wachten nu gewoon af.

Geheugen:
Prijzen waren al lager dan ooit en dalen nu ook heel weinig. Meestal dat ze rond de herfst zelfs omhoog gaan.
Je kon een paar maanden geleden goedkoper uit en nu is het weer te laat.

Harde schijven:
Je betaald nu 1€ per Gb. Zelfs voor de 200Gb schijven. Dus gooi die ouwe eruit en knal er een nieuwe snellere in. Maxtor is bijv nu heel goedkoop.

DVD schrijvers:
De Nec 1100/1300 dalen gestaag zo rond de 100€ en de lege schijven kosten zo 2 a 3 € afhankelijk van de schrijfsnelheid en merknaam. Handig als backupmedium en als je veel brand heb je hem er zo uitgespaard qua kosten van CD's schrijven.

High-end geluidskaarten en midi controllers:
Deze dalen heel weinig. Alleen de nieuwere modellen beginnen meestal duur en daarna gaat er gestaag weer wat van de prijs af maar nooit zo spectaculair als bij PC hardware. Dan moet je het eerder hebben van aanbiedingen mocht je een koopje willen.

Videokaarten:
Het 3D geweld is leuk en aardig en kost behoorlijk veel (2x zoveel als een processor!) maar voor muziek totaal onnodig. Een dual (of tripple) kaart is dan veel interessanter. De Matrox G550 is zeer interessant. En wil je er 3 TFT's aan hangen dan is een Matrox P750 wat aan de dure kant maar wel stoer. Voor de simpele

En voor de Mac freaks:
De dual G4's zijn nu ongeveer 2/3 van de G5 en kunnen prima mee qua snelheid met je Logic/Cubase. En je hebt nog de mogelijkheid om OS9 te kunnen draaien. Maar als je nog 5K hebt rondslingeren dan kun je met een gemak een deftige G5 scoren.

noted and thanx...

btw..het owrdt tijd dat er een specifeike pc page komt op sf...synthsh s worden pc's en andre som ook wel...nu staat alles door elkaar...

Dat is de pest nou juist.

De PC meuk gaat zo hard dat je nauwlijks nog kan bijbenen wat er nu allemaal weer nieuw is.

en de lege schijven kosten zo 2 a 3 € afhankelijk van de schrijfsnelheid en merknaam.

nouw dat vind ik vrij duur hoor... pas op de computerbeurs dvdr+ 's gekocht aan ongeveer 40 cent/stuk geloof ik - wel per honderd afnemen dan. Dit zijn dan 4 speeds en een onbekend merk (die toch zeer goed zijn, 2de keer dat we die kopen en niks problemen mee gehad, zelfs niet met het copieren van DVD films).

per stuk zullen ze idd wel pak duurder worden en merken gaan ook idd snel rond die prijs lopen.

EDIT: ik denk dat ik fout ben met de prijs, maar ZEKER onder de euro per stuk... ik zoek het wel ff op en laat het nog wel weten

ok.. was dus 90 cent - sorry:kont:

toevoeging:

de aopen mobo's zijn ook erg goed(intel dan)
ax4spe bijv.
of
ax4cmaxII

Ik heb best vrij veel problemen met de p4p800 icm corsair geheugen.. dit moederplankje vereist specifiek merk/ type geheugen.. en dat was dus niet deze..

Ik heb een budget van ongeveer 400 euro.

Ik heb al een kast, geluidskaart, schijf, brander, cd-rom, netwerkkaart en grafische kaart die zo mee kunnen naar het volgende systeem.

Ik wilde eigenlijk altijd een AMD hebben, omdat me die goedkoper leken. Alleen ben ik er nu achter dat ik dus ook mee moet rekenen:

- Een nieuwe, krachtigere en stille voeding]
- Een stille CPU fan

Buiten de

- Nieuwe CPU
- Nieuw geheugen
- Nieuw moederbord

Ik kom er echt niet meer uit nu. Zijn P4's zuiniger, waardoor ik met een lichtere voeding af kan zodat deze makkelijker stil is, en het zelfde voor de fans? Of kun je door het prijsverschil desondanks toch voor een AMD gaan met de wat duurdere koeler en voeding? Of maakt het eigenlijk niet uit qua eisen een P4 of AMD???

Sjesus wat doen jullie allemaal moeilijk zeg.

Als je nu geen mid class Athlon XP koopt ben je een sukkel. Beste prijs/prestatie verhouding op dit moment. En dan met een Asus A7N8X Deluxe moederbord en fatsoenlijk geheugen wat er bij past. Als je wilt overclocken PC3200 maar PC2700 is meer dan genoeg, als het maar 1Gb is. Iedereen die hier heeft is hier over te spreken en dat spreekt al voor zich. Dat je Intel fan bent is allemaal leuk en aardig daar moet je meer voor betalen. Ook al hebben ze de prijzen met 35% naar beneden geknikkerd. AMD is meegegaan en nog steeds stukken goedkoper.

De highends vind ik te duur en de 64 bitters al helemaal. En zie daar maar eens drivers voor te vinden die goed werken met je geluidskaart. De Athlon 64 doet het naar verhouding erg goed dat wel, maar als je dat risico wilt lopen zou ik zegen koop je lam.

En ik bedoel, als je 50 euro op je moederbord wilt bezuinigen OK, maar is dit al dat gekloot waard?
Net zoiets al een nieuwe Akai kopen. Daar is de kans op bugs elke keer heel erg groot en duurt het pas een jaar eer het opgelost is. Dan weet je dus daar moet je voor oppassen.

En als je meer performance wilt koop je er een PCI kaart van het een of ander bij en daarmee basta.

AMD 2400+ was ik 100 euro voor kwijt en 85 euro voor m'n moederbord(kan én ddr én sdram aan waardoor ik niet gelijk ook nog eens nieuw geheugen moest aanschaffen)
een voeding is max 40 euro dan heb je een 350watt dat is meer dan voldoende en wat betreft het feit dat een pentium zuiniger is? geen idee,maakt het wat uit?zal misschien een paar mili ampere's minder trekken hooguit lijkt me...
goed voor 400 euro heb jij je pc geupgrade,en die onzin van mensen die persee het snelste willen kopen wat er op dat moment bestaat,en daar weet ik hoeveel centen voor neertellen,laat je nakijken over 2 mnd istie prijs al weer zo gezakt dat je je afvraagt waarom je ze niet later hebt gekocht....
en met een 2400+ kom je echt wel een heel eind hoor!!! heb mijn limiet nog niet gehaald in ieder geval...

fuse, ga je weer elke maand een onderzoek uitvoeren....

waar baseer jij alles op? ik ben namelijk op zoek een prijsoverzicht van midicontrollers....

Origineel geplaatst door Croaton
fuse, ga je weer elke maand een onderzoek uitvoeren....

waar baseer jij alles op? ik ben namelijk op zoek een prijsoverzicht van midicontrollers....

Hehe, tsja. Gewoon veel bijhouden qua prijzen en goed onthouden wat die onderdelen nou in de praktijk doen.
Het is eigenlijk een automatisme geworden. En ook door de specs en al het marketinggeblaat heen kunnen prikken is wel handig.

Maar als je zelf een prijsoverzicht wilt maken ga je gang.
Gewoon allemaal opzoeken en kijken wat de mogelijkheden zijn.

Origineel geplaatst door fuse
Hehe, tsja. Gewoon veel bijhouden qua prijzen en goed onthouden wat die onderdelen nou in de praktijk doen.
Het is eigenlijk een automatisme geworden. En ook door de specs en al het marketinggeblaat heen kunnen prikken is wel handig.

Maar als je zelf een prijsoverzicht wilt maken ga je gang.
Gewoon allemaal opzoeken en kijken wat de mogelijkheden zijn.

nee ik wil geen prijsoverzicht maken, ik ben op zoek naar een prijsoverzicht van controllers. ik kan er zo 1,2,3 geen vinden. dus een overzicht met verscheidene types en verscheidene prijzen

Ruim een jaar geleden ging mijn moederbord stuk, de rest werkte nog prima.
Met het oog op uitbreiding heb ik toen gekozen op een asus p4b, heb vorige maand kunnen upgraden naar een P4 2.4 ghz (€ 168,00 excl. btw, duur processortje maar AMD meuk hoef ik nooit meer, mede door eigen ervaring en op aanraden van bevriende ervaren computerexperts). Voor games ga je voor AMD, voor muziek voor Intel is mijn richtlijn.

Als je gaat upgraden met nieuwe onderdelen, vooral moederbord, neem er eentje waarvan je zeker weet dat je er over 1,5 nog een nieuwe upgrade op los kan laten. Dan betaal je nu maar € 70 meer, ipv. een totaal nieuw mobo in de nabije toekomst.

Het lijkt mij ook beter om bv. twee pc's te hebben staan die wat minder kunnen, en goedkoper zijn om te repareren, dan één abnormaal dure waarmee je grote tijdsproblemen krijgt mocht die uitvallen. Ik kan gelukkig alles zelf samenstellen.
Zelf heb ik hier:
P4 2.4 ghz 256 mb ram (muziek, soundediting)
P3 800 Mhz 512 mb ram (inet+reserve muziek)
P2 333 Mhz 96 mb ram (fasttracker 2 + reserve inet, binnenkort verder uitbreiden)

Losse onderdelen via marktplaats of iets dergelijks kopen is ook altijd een goeie oplossing is mijn ervaring.
Zelfs daar bieden ze bijna nieuwe systemen al te koop aan tegen 2/3e nieuwprijs.

Ik ga zeer binnenkort waarschijnlijk het volgende bestellen:

2 x 256MB PC3200 DDR SDRAM
AMD Athlon XP 2600+ (1917Mhz, 333FSB, Barton)
Asus A7N8X-X, nForce2 400 (Sound)
Molex Copper Radial Fin Cooler, 4200RPM, 31.5dBA
Nexus NX-3500 - 350 watt

Voor 412,60 bij Gistron en Silent PC Shop op dit moment inclusief verzendkosten btw enz.

Het geheugen is gewoon no name shit. Nog iets aan toe te voegen/verbeteren?

Maar daar 2x512 van joh. Veel makkelijker.

En een andere koeler. Gewoon een SLK-800 met een 80mm fan met variabale snelheid van Enermax of Thermaltake oid. De cpu voorzien van een heel dun laagje AS3 voordat je die SLK er op schroeft. Superkoel en superstil.

ik wil sites

ik wil sites

kan iemand links posten over waar ik info kan vinden voor het samenstellen van muziek pc's???wat past/werkt met wat???

Back