Beste midi controllers 2016

Ik heb gisteren de gok gewaagd met de Nektar Panorama P6
Er is een template (en t lijkt me niet zo moeilijk om er zelf 1 te maken) voor Studio One maar Nektar beloofd 'deep integration' en een lijstje andere daws. Na 1 dag kan ik geen enorme review schrijven dus ik laat even mijn eerste ervaring weten:

Ziet er mooi strak uit, degelijke bouw. De toetsen spelen heel erg lekker vind ik, enige minpuntje wat dat betreft is de afwerking aan de voor/zijkant van de toetsen, die zijn nogal scherp en niet gepolijst. De zwarte toetsen zijn een beetje mat ipv glimmend en niet rond afgewerkt zoals de A-500 bijvoorbeeld maar een beetje plat, dit zorgt ervoor dat mijn vingers NIET van de zwarte toetsen afglijden zoals bij de A-500 (kleine handjes). Toch ga ik de P6 ga ruilen. Reden voor ruil: mijn studio is vrij donker, ik vind felle lampen niet prettig. De knoppen en faders van de P6 voelen degelijk aan en er lijkt me niet mis mee, maar alles is zwart op zwart zonder duidelijke indicatie en dat zorgt ervoor dat ik enorm heb zitten turen ernaar, na een uur wist ik al dat dit op ten duur heel irritant zou worden, zelf de joekel van een display kan niet niet goedmaken voor mij.

Ik heb een Nektar LX88 nu als masterkeyboard. Ik vind de keybed vrij sponzig. Prima werkpaard verder, maar als je action-snob bent kan ik me voorstellen dat het tegenvalt.

Ik gebruik nu een Roland a-500 pro (49 keys) en ben daar tevreden mee. De editor is eenvoudig te gebruiken, en knoppen en faders zijn erg prettig. De pads gebruik ik nooit maar zijn voor zover ik weet prima. De keys ben ik geen grote fan van, maar een vriend van mij met dezelfde controller is juist fan van de keys. Ik vind de actie niet prettig en mijn vingers glijden vaak van de zwarte keys af. wat dat betreft houd ik meer van synth stijl keys. Integratie met mijn DAW (Studio One 3) was prima. Al met al kan ik deze controller en andere varianten ervan zeker aanraden.

Ik ben nu in de markt voor een 61 key controller (misschien zelfs 88) en ik hoop dat jullie iets kunnen vertellen over de volgende producten: Arturia Keylab 61, Akai MPK-261 en Nektar Panorama P6.
Wat ik nu heb:
Ik heb de MPK 49 7-8 jaar gebruikt bij repetities/optredens/productie met Live. De software is "basic". Maar de control-mogelijkheden zijn enorm met 3 banken-ieder met 8 faders, 8 knopjes en 8 draaiknopen, en 4 banken voor de 12 pads die ik laad met andere geluiden dan slagwerk. Mijn master keyboard in mijn kleine midi-studio is een oude A-70 (tot 8 zones met Verdi kaart) van Roland--DE BEST. Net zoals jouw A-500 is het meer synth-gevoel maar met polyfonisch aftertouch. Deze kunnen alles aansturen die ik heb.

Wat ik wil:
Het is tussen de Akai MPK261 en de Nektar Panorama P6.
Dus ik ga naar 61 ipv de 49 die ik had met de MPK49. Ook de Novation 61SL MKII (niet de Remote) bekeken maar de AutoMap Server moet tegelijk aanstaan met Live (en dus ook met Max for Live) maar briljante layout--helaas, een van de display's is weg sinds de Remote. Anders perfect want goede service.

Nektar Panorama P6:
Ik heb onlangs de Nektar Panorama P6 uitgeprobeerd. Zeer veel control mogelijkheden, prachtige display met hoogwaardige integratie van de soft-synths en de DAW Live. Zeer unieke design--je moet er wel van houden. Hij is schuin ontworpen--beter display lezen. Ook 4 zones, dus 4 synth's in een!! MAAR geen Arpeggiator dus of mijn MAMM Map1 laten nakijken of Live's Arpeggio Midi effect gebruiken--apart instellen met een Korg Nano, b.v. dat de arp altijd klaar staat.
Het zijn meer piano keys dan synth keys. Een echte dichte toets--maar 14 cm en niet 14,7 zoals een piano. Voor aftertouch een beetje vreemd. Ik vond de zwarte toetsen geen probleem zoals andere mensen in forums zeiden. Dit is geen nieuwe keyboard (2012?) maar van een nieuwe synth-bedrijf in Zuid-Californië.
I love it! Maar......

MPK261 van Akai (nieuw)
Hetzelfde basis software als de vorige serie. Weinig info, dus weinig feedback. De nieuwe Advance (nieuwste model van Akai) heeft een uitstekend display met veel info, maar geen faders en minder knoppen dan de MPK249. Daarom viel hij af in het begin van mijn zoektocht. Langere toetsen dan mijn 49; op de 49 zijn ze slechts 13 cm! Echte synth toetsen. Zeer veel control mogelijkheden. Mooie Arp. Ook split--dus 2 keyboards.

Back