[electronica] potmeters, hoe werken die nou?

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Een vraag aan de electrotechnische piepels hierzo...

Ik heb een analoge leslie simulator open gemaakt, en nou zitten daar 8 potmeters in die ik vrijelijk kan tweaken :), en ze veranderen ook het geluid, dus die vondst is natuurlijk iemand met bendersneigingen op de speak&spell binden.

Maar nou vroeg ik me af, is het verstandig 's te experimenteren met andere potmeters, nou ik ze toch ga vervangen? B.v. exponentiele/logaritmische ipv lineare? Kun je die zo uitwisselen? Wat is het verschil tussen een exponentiele en een logaritmische? Is het zo dat het qua electronica niet uit maakt zolang de weerstand maar goed is? (dat vermoeden had ik, correct me if I'm wrong!)
Of potmeters met een "groter bereik" erin zetten, zou dat kunnen? Dat ik als het ware verder naar beneden en naar boven zou kunnen draaien? Moet ik dan de weerstand veranderen, of de soort potmeter, of...?
En hoe zit dat eigenlijk, een potmeter heeft een weerstand.... en dan? Aan de knop draaien houd in dat het doorgelaten ampere verandert, of het aantal volt, right?
Ik weet echt veel te weinig van die dingen.
Oftewel wie verkoopt mijn zijn "electronica voor dummies" boekje :)

Ik zou ook wel willen weten hoe ik kan herleiden met hoeveel volt ik nou zit kloten? Moet dat op een transformator ergens terug te vinden zijn, of wordt dat meten dan?

Volgens mij is een potmeter een variabele weerstand, maar ik kan er naast zitten.

een potmeter is een variabele weerstand, ja. dus soms is ie alleen een weerstand, als twee van de drie poten aangesloten zitten, en soms varieert ie een stroompje tussen een stuk circuit of terug naar de aarde, als alle drie de poten aangesloten zitten. Heb persoonlijk vrij weinig ongelukken gehad bij het klooien met pots, of zoals jij denk ik bedoelt, trimpots, van die kleine instel-weerstand dingesen, maar soms zit zo'n weerstand er niet voor niets, en kan je de stroom te hoog laten worden bij vermindering van de weerstand, en dan is het huilen geblazen (staart weemoedig naar dood lijk van vintage 1980 speak&spell, die zonder folietoetsen weetjewel)
Dus, toch een beetje oppassen.

Een potmeter is inderdaad een variabele weerstand.

Lineair VS logaritmisch:

Een lineaire potmeter heeft (in grafiekvorm) een rechte stijgende lijn. de verhoging van de weerstand verloopt evenredig aan het opendraaien van de potmeter.
In het logaritmische geval verloopt deze grafiek steeds stijler. Als een vliegtuig dat in een steeds stijlere bocht omhoog getrokken wordt.
Hoe verder je opendraait, hoe meer de weerstand zal stijgen.

Het aantal volts blijft gelijk over de weerstand.
U= I*R <---> I = U/R

Dus als je de weerstand varieert van 100 ohm naar duizend bij een spanning van 12 volt krijg je de volgende stroom:
12V / 100 ohm = 120 mA (milli ampere)
12V / 1000 ohm = 12 mA (milli ampere)

(U=spanning in volts, I=stroom in amperes en R = weerstand in ohms.)

Meten kun je over een component, met de meter in gelijkspannings modus.

-C-

okee, thnx!

[off topic]

Speaking (&spelling) of which;
ik heb er een besteld in Engeland bij retrogamer... voor 10 GBP! Zal wel deze week aankomen.
Die vent weet niet wat het waard kan zijn. Ik zag laatst iemand de speak&spell aanbieden voor 150 euro!! (niet dat die hem zal verkopen denk ik, maar toch)

Op internet staan netjes de aanwijzingen van onze bend-guru
(http://www.anti-theory.com/soundart/circuitbend/incantor_schemes/)
En die ga ik volgen ook... een classic bend!
Als ik de glitch, loop en pitch maar heb vind ik het ook best, ik ga er toch niet meer op vinden, ga ik ook geen moeite meer voor doen. Dat is ook alles wat ik wil hebben, en dat stop ik lekker in de sampler.
Ik bedoel de spanning van het vernieuwende is eraf, als er met 1 apparaat al zo veel geexperimenteerd is geworden.
Of als het circuit is doorgebrand ;)

Ik las sowieso dat de Engelse een Engels accent kan hebben?! Ben benieuwd :)

[/off topic]

Ik heb 'm ook ja, die speak&spell, van ebay... daar wordt je goed gestoord van, van die bends... vooral die glitch...
aaaargh!
zal eens een Mp3'tje posten om de ellende te delen.
er is trouwens ook ergens een simulator te downloaden...

Origineel geplaatst door Imipolex
er is trouwens ook ergens een simulator te downloaden...

Nothing beats the real thing.

Kheb gisteren een nieuwe draaiknop op de bovenkant gezet die de effectrange in de EQ regelt van de chorus/phaser. Of hij moduleert het hoge in de hihats, of het midden, of beide, of alleen het middengebied. Het doet ook iets met rauwer maken van de sound; in totale modulatie is de sound ook rauwer. Of zoiets :)
En die knop heb ik serieel gekoppeld aan een lichtgevoelige weerstand. Wel een leuk klein modje geworden!!

Back