dob
Helemaal in m'n (k)nopjes
Een vraag aan de electrotechnische piepels hierzo...
Ik heb een analoge leslie simulator open gemaakt, en nou zitten daar 8 potmeters in die ik vrijelijk kan tweaken
, en ze veranderen ook het geluid, dus die vondst is natuurlijk iemand met bendersneigingen op de speak&spell binden.
Maar nou vroeg ik me af, is het verstandig 's te experimenteren met andere potmeters, nou ik ze toch ga vervangen? B.v. exponentiele/logaritmische ipv lineare? Kun je die zo uitwisselen? Wat is het verschil tussen een exponentiele en een logaritmische? Is het zo dat het qua electronica niet uit maakt zolang de weerstand maar goed is? (dat vermoeden had ik, correct me if I'm wrong!)
Of potmeters met een "groter bereik" erin zetten, zou dat kunnen? Dat ik als het ware verder naar beneden en naar boven zou kunnen draaien? Moet ik dan de weerstand veranderen, of de soort potmeter, of...?
En hoe zit dat eigenlijk, een potmeter heeft een weerstand.... en dan? Aan de knop draaien houd in dat het doorgelaten ampere verandert, of het aantal volt, right?
Ik weet echt veel te weinig van die dingen.
Oftewel wie verkoopt mijn zijn "electronica voor dummies" boekje
Ik zou ook wel willen weten hoe ik kan herleiden met hoeveel volt ik nou zit kloten? Moet dat op een transformator ergens terug te vinden zijn, of wordt dat meten dan?
Ik heb een analoge leslie simulator open gemaakt, en nou zitten daar 8 potmeters in die ik vrijelijk kan tweaken
, en ze veranderen ook het geluid, dus die vondst is natuurlijk iemand met bendersneigingen op de speak&spell binden. Maar nou vroeg ik me af, is het verstandig 's te experimenteren met andere potmeters, nou ik ze toch ga vervangen? B.v. exponentiele/logaritmische ipv lineare? Kun je die zo uitwisselen? Wat is het verschil tussen een exponentiele en een logaritmische? Is het zo dat het qua electronica niet uit maakt zolang de weerstand maar goed is? (dat vermoeden had ik, correct me if I'm wrong!)
Of potmeters met een "groter bereik" erin zetten, zou dat kunnen? Dat ik als het ware verder naar beneden en naar boven zou kunnen draaien? Moet ik dan de weerstand veranderen, of de soort potmeter, of...?
En hoe zit dat eigenlijk, een potmeter heeft een weerstand.... en dan? Aan de knop draaien houd in dat het doorgelaten ampere verandert, of het aantal volt, right?
Ik weet echt veel te weinig van die dingen.
Oftewel wie verkoopt mijn zijn "electronica voor dummies" boekje

Ik zou ook wel willen weten hoe ik kan herleiden met hoeveel volt ik nou zit kloten? Moet dat op een transformator ergens terug te vinden zijn, of wordt dat meten dan?