Kwaliteit batterijen

Mike Philco

Ehmmm,...
Heey Allemaal,

Ik wil graag even een onderwerp aansnijden waarmee ik de afgelopen jaren af en toe mee te maken heb gehad.
Het gaat hierbij om het vervangen van de geheugenbatterij in synths.
In alle gevallen gaat het hier om het vervangen van een 2032 die in een houdertje zit.
Veel doe-het-zelfers kopen schijnbaar hun batterijen bij de Zeeman of Wibra.
Dan heb je een kaartje met 6 tot 10 batterijen voor één Euro.
Mensen; doe dat niet. Deze batterijen zijn van bijzonder slechte kwaliteit.
Soms zitten ze al "beschimmeld" in de verpakking.
Deze batterijen kunnen ernstige schade toebrengen aan je apparatuur.
Het levert soms een vergelijkbare schade op als de batterij-"lekkage" in de Polysix.

Één goede batterij kost al snel een Euro of drie.
Laat je niet verleiden door de interessante prijs want dat blijkt achteraf soms een enorme tegenvaller.
De Blokker verkoopt overigens wel goede batterijen. Meestal twee in één verpakking voor iets van 7 Euro.
Die batterijen gaan wel goed.

Greetz,

Een bezorgde synthesizer techneut :okdan:

Ik heb pas een stukje gelezen dat de batterijen van het Kruidvat de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Voor aan de binnenkant van synths gebruik ik liever A+ batterijen zoals Duracell Procell (808 303 606 101)
Zelfde geld voor de knopcel batterijen van Duracell.

Kruidvat gebruik ik vooral in mijn gameboys, pocketoperators en gitaarpendalen

Heel belangrijk is dat een batterij na een behoorlijk aantal jaren nog steeds schoon is aan de buitenkant.
De goedkope merken van Wibra en Zeeman gaan na relatief korte tijd al "beschimmelen". (soms al binnen drie maanden)
Daar komt bij dat ze vaak maar erg kort meegaan. Zijn ze binnen een jaar al weer aan vervanging toe.
Al met al een slechte keus.

Zowiezo: Als een batterij er vies uitziet doe je er verstandig aan deze direct te vervangen ook als is hij nog niet leeg.

Laatst gewijzigd:
Met mijn kleine speaker op batterijen heb ik gemerkt dat duracell ECHT veel langer mee
gaat dan alle andere merken die ik heb geprobeerd (ook varta etc).
Echter heb ik al behoorlijk wat Duracell batterijen ergens uit moeten halen en weggooien
door schimmel of zelfs roest of wat het dan ook is wat er op de uiteinden komt te zitten.
Denk hierbij aan spullen die in een wat vochtigere omgeving liggen, zoals hoofdlampjes in mijn bus, maar ook een vliegenzapper die in de meterkast hangt.

Je doet jezelf een plezier door eenmaal per jaar in je digitale agenda een herinnering te zetten dat je even de batterijen in je gear checkt als je er makkelijk bij kan. Ook A+ batterijen kunnen in slechte omstandigheden gaan lekken.

De knoopcellen zijn jammer genoeg vaak wat lastiger te checken...

Niemand de keuringsdienst van waarden aflevering gezien over batterijen?
Er staat één batterij fabriek in Duitsland die zo'n beetje alle merken fabriceert. Koop dus batterijen uit Duitsland van een willekeurig merk en je zit goed.
De prijsverschillen kunnen enorm zijn tussen die merken uit dezelfde fabriek..

Niemand de keuringsdienst van waarden aflevering gezien over batterijen?
Er staat één batterij fabriek in Duitsland die zo'n beetje alle merken fabriceert. Koop dus batterijen uit Duitsland van een willekeurig merk en je zit goed.
De prijsverschillen kunnen enorm zijn tussen die merken uit dezelfde fabriek..

Die had ik ook gezien, Duracell of Lidl, het grootse verschil is de prijs, en ze zijn bijna allemaal even slecht of goed...

Kan het niet zo snel vinden, IKEA's zijn ok.. http://www.ikea.com/nl/nl/about_ikea/newsitem/ikea_batterijen_beste_koop

Ja, ik maakte net mijn ESQm open om te zien waar de batterij zit maar dat ding zit vast gesoldeerd. :( Echt balen. Want ik moet dus het hele board eruit halen om bij de soldeerpunten te komen.

Zijn hier houdertjes voor zodat ik de batterij er ik kan klikken zodat ik in de toekomst niet weer alles eruit moet halen?

Ik had bij de action kerstverlichting gekocht voor 1€,, omdat er een batterijhouder aan zat voor 2 batterijen. De verlichting eraf geknipt en 2 oplaadbare batterijen erin gestopt. Bakje met een stukje tape netjes in de mpc60 geplakt (ruimte zat) en het bakje met wat mooie kabeltjes vast gesoldeerd op de plek waar normaal de geheugen batterij zat. Enige wat er is is dat er 0,6V minder spanning op staat, een oplaad batt is dacht ik 1,2V, maar gelukkig werkt dit als een trein. En mochten ze af of opgeraken dan trek ik met gemak de motorkap los en is dit simpel te vervangen. Voor mij werkt dit top. Vond t altijd zo'n gepriegel met die ronde vaste batterijen, printe weer los etcetc..
Wellicht is een ander hiermee ook geholpen.

Mvg
Danny

Heeft iemand een idee of antwoord op mijn vraag over de batterij van de esq-1?

Het gaat dus om deze batterij:
Panasonic BR-2/3AE5SPN
http://www.digikey.com/products/en/battery-products/batteries-non-rechargeable-primary/90?k=P226

Bij digikey wordt het een beetje een duur grapje met 30+ dollar aan verzendkosten.
Bij Mouser staat dat ie niet in EU/NL geleverd wordt? (http://nl.mouser.com/ProductDetail/Panasonic-Battery/BR-2-3AE5SPN/?qs=QuKtCJqbFLrUDtCmt79qaQ==)

En verder kan ik hem nergens vinden?
Weet een van jullie een tip/lead?

Back