Akai Advance. Waar zijn de fans?

DungBeatle

Ouwe rot
Hoi,

Ik sta op punt van zo'n Advance te kopen. Maar ben wat zenuwachtig.. de specs zien er heel sterk uit, maar ik vind heel weinig erg enthousiaste reports van eigenaars (alleen van reviewers die betaald zijn om bijna altijd enthousiast over te komen..).

Zijn er dan toch problemen? Is die VIP software niet stabiel? Zijn de toetsen niet OK?

Dank je!

DB

Is het NKS format van Native Instruments niet interessanter dan VIP van Akai?

Ik vind dat presets bladeren via producent/categorie op mn Maschine iig erg handig...

Ik weet niet hoe populair VIP van Akai is. Over hun hardware is men volgens mij niet zo enthousiast. Gare cheapo analoge drumcomputers, gare pads van de MPC1000, buggy mpc5000 OS, het uitmelken van de MPC naam, crappy OS van die mini mpx samplers..

Ik heb meer vertrouwen in Native Instruments..

Laatst gewijzigd:
Die NI keyboards kunnen idd iets gelijkaardigs doen.. maar hebben toch dat (groot) kleuren LCD niet. Ik weet niet hoe verschillend de globale ervaring is tussen de twee merken.

Mijn eerste prioriteit is eigenlijk rotsvaste compatibiliteit met Arturia V Collection 4. Heb op dat gebied voor de Akai geen zo'n gerust gevoel. NI schijnt meer software updates te produceren dan Akai. (En vermits ik ook een Arturia Origin heb, waarvan de software updates een fiasco werd, ben ik hiervoor wel extra gevoelig geworden).

Een tweedehands Maschine MKI proberen, is dat niks kan je altijd nog de Akai proberen.

Over hun hardware is men volgens mij niet zo enthousiast. Gare cheapo analoge drumcomputers, gare pads van de MPC1000, buggy mpc5000 OS, het uitmelken van de MPC naam, crappy OS van die mini mpx samplers..

Ik heb meer vertrouwen in Native Instruments..

Heb zelf eigenlijk een andere ervaring, had de mpc1000 black en de mpc5000, geen problemen mee gehad, bugs in de mpc5000 heb ik niet mee gemaakt, ik ben pas ingestapt in os2.0 en dat ding werkt perfect.

Die NI keyboards kunnen idd iets gelijkaardigs doen.. maar hebben toch dat (groot) kleuren LCD niet. Ik weet niet hoe verschillend de globale ervaring is tussen de twee merken.

Mijn eerste prioriteit is eigenlijk rotsvaste compatibiliteit met Arturia V Collection 4. Heb op dat gebied voor de Akai geen zo'n gerust gevoel. NI schijnt meer software updates te produceren dan Akai. (En vermits ik ook een Arturia Origin heb, waarvan de software updates een fiasco werd, ben ik hiervoor wel extra gevoelig geworden).

Wat ik zo snel zie is dat die NI keyboards 'Lightguide' hebben... van die kleurenleds boven de toetsen. Ik ga er van uit dat dat handig is.. Voor splits, of om bepaalde sounds te herkennen ahv een categorie.. Akai heeft dat niet.

Aan de andere kant, dit is wat ik lees over de kwaliteit van de hardware: 'Have the s 61. very cheap and bad keys, the black keys are way too hard for pressing. With my logic pro x, the arps are not sync, only with a delay. And so on... For me is this product not useable.'

Nahja, succes met keuze maken..

En wat Cornerman zegt... NI Maschine (met v2 software) kan ook presets browsen, je pre-mapped controls bedienen... En dan heb je een sequencer en goede drumpads er bij

Laatst gewijzigd:
Heb ondertussen de Advance al enkele dagen.. "the jury is still out".

Nog altijd geen externe MIDI klok aan de praat gekregen.. heel teleurgesteld dat men niet heel gemakkelijk favourite patches via kbd kan aanduiden (zoals in Arturia Origin). Had toch een fluit van een cent geweest om zo'n feature in te bouwen..

De door Akai gemap-de parameters zijn ook zelden duidelijk. Het is alsof ze niet geprobeerd hebben om enige standaard benamingen te gebruiken. Heel spijtig.

In kort: dat ze maar snel een update uitbrengen voor zowel de VIP software als de firmware.. :-S

Nog een kleine update.. de (marketing) theorie van de meest essentiële plug-in parameters te kunnen controleren via de pots van het keyboard.. klopt niet. Akai support legt uit dat de parameter labels die getoond worden op het scherm *niet* door Akai gekozen zijn, maar wel door de plug-ins zelf. Dit betekent dat er nul komma nul standaard parameter namen zijn voor bvb Filter Resonance, OSC Fine Tune, of Attack. In de praktijk zie je zelfs heel veel parameter namen die totaal niet te interpreteren vallen, of zelfs herhaalde namen (zelfde naam voor verschillende pots).

De huidige stand van zaken is dat de Advance dus helemaal niet werkt zoals de marketing laat uitschijnen: zolang die parameter namen in het schermpje niet heel gemakkelijk te interpreteren zijn, is de realiteit meer een kwestie van draaien en luisteren naar wat er (soms) veranderd in het geluid. Hoogst frustrerend dus.

Laatste stukje info over de Advance dat ik hier zal posten: de VIP software, die cruciaal is voor heel het Advance concept, kan zichzelf NIET synchroniseren met externe MIDI Clocks. Dwz dat alle plug-ins dat VIP host, weeral NIET gesychroniseerd kunnen worden met een master clock. Dus voor alle patches in plug-ins die gebruik maken van ingebouwde arpeggio's of sequences, of zelfs clock-synched LFO e.d. effecten.. forget it. Doesn't work.

Ten laatste, terwijl Akai support OK is, is het de grote vraag of ze de VIP software nog gaan upgraden om bovenstaande op te lossen.

In the mean time: Akai.. once bitten, twice shy.

Back