Kortsluiting / garantie vraag

nicovv

Stamgast
Recent kocht ik een Soundcraft mixer (type LX7II ) in een gekende Nederlandse onlineshop.
Bij het uit testen en aansluiten van hardware ging er 1 kanaal kapot, waarbij ook wat rook aan te pas kwam...

Na contact met de winkel geven ze (tot mijn verbazing) aan dat dit vermoedelijk komt door het aansluiten van externe apparatuur, en in dat geval niet onder de garantie valt.
Het toestel kan opgestuurd worden naar de hersteldienst, maar er zou sowieso 75€ aangerekend worden ook al wordt niet over gegaan tot herstelling.

Ik heb geen exotische zaken of aansluitingen gekoppeld, maar kan deze (vermoedelijke kortsluiting?) eigenlijk technisch gezien veroorzaakt worden door het aansluiten van een jack kabel?

Dit lijkt me ook geen makkelijke situatie om te bepalen of er al dan niet een fabricagefout plaats vond...
Andere tips of suggesties ook steeds welkom...

Dat lijkt mij onzin want een mixer is juist om andere apparaten op aan te sluiten.
Misschien lag er wel rommel in de mixer en heb je het door de ingang te gebruiken precies op de verkeerde plek geduwd maar dat lijkt mij niet jouw schuld.
Anders stuur je hem terug? Sterkte er mee.

Ja in dat geval zou elke winkel onder de garantie op een mixer kunnen uitkomen, want je sluit er te allen tijde externe apparatuur op aan. Inderdaad zou ik even met Soundcraft contact opnemen.

Ik ben ook wel benieuwd naar welke webshop dit was. Met Bax heb ik zelf alleen maar goede ervaringen wanneer het op retourneren aankomt.

Ik ken een verhaal van iemand die ooit een 220V kabel van een jack-plug voorzag en die in zijn electrische gitaar stak, elementen volledig uitgebrand. In zulke gevallen is het inderdaad een ondeskundige aansluiting. Ook kan ik me voorstellen dat iemand een defekte synthesizer (met 220V op z'n jack output) aansluit en daarmee een mixer beschadigt. Ook dat zal niet onder garantie vallen.

Als dat allemaal niet het geval is, en je inderdaad enkel iets op dit kanaal hebt aangesloten dat werkt volgens de specificities van line-level of microfoon-level, met de juiste aansluiting, de juiste polariteit, de juiste spanningen en de juiste connector. Dan blijft er maar 1 andere conclusie over: de oorzaak zit in de mixer. Eventueel zou een onafhankelijke technicus de oorzaak kunnen onderzoeken en een verklaring afgeven.

Groeten,

Rutger

het verhaal is niet compleet, maar als het om de eerste keer uittesten/aansluiten na aankoop gaat, neem ik aan dat je nog in de bedenkperiode van een aankoop op afstand zat (en hopelijk nog zit).
gewoon weer netjes inpakken en een retournummer aanvragen en terugsturen.

zijn ze nou helemaal besodiemieterd om op afstand al even vast te stellen dat het door externe apparatuur komt. en wie slikt dat?
ik zou daar ook niets laten repareren, maar het gewoon terugsturen binnen bedenkperiode. eventueel met als reden dat het ding kapot is.
gewoon je geld terug en ergens anders kopen.

de winkel hoeft niet per se ruk te zijn, maar degene die zich hier uitspreekt namens de winkel, daar zou ik liever geen zaken mee doen.

Daarom koop ik liever geen chineze zooi, bedankt voor de waarschuwing,
+ ik had al wat meer gelezen over nieuwe soundcraft tafels waarvan kanalen direct kapot gaan na aankoop, ik weet niet meer welke engelstalige site dat was.
Met rook is het wel ernstig, dat gebeurt niet zomaar, zou ik niet eens laten repareren, straks brand je huis af.

Even testen op je oude mengpaneel, of al je apparaten nog goed werken,
uitkijken met aanraken van de kabels als je die winkel serieus neemt,
anders zou je gear ook wel stinken als er 220v op de uitgang staat.

Van voltage tot 15 volt gaan ze niet kapot lijkt mij.

Gewoon PayPal terug boeken en terugsturen die rommel, anders moeten ze hun reactie aanpassen.

Welke shop was het ?, nieuwschierig...

Bij Bax heb ik vaak het idee dat het niveau van de werknemers niet altijd even hoog is. Rommelige correspondentie, spel- en taalfouten in e-mails (niet de nieuwsbrief maar bij de helpdesk), ook bestel ik nooit meer B-stock spullen want mijn ervaringen daarmee zijn echt heel slecht.
Uiteindelijk wordt alles wel weer geregeld en de levering is doorgaans snel..

Gewoon terugsturen

Gewoon terugsturen

Lees dit even: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Iets aansluiten op een mixer valt onder normaal gebruik. Het is de eerste 6 maanden na aankoop dan ook aan de verkoper om te bewijzen dat een defect jouw schuld zou zijn. Dat weten ze zelf ook dondersgoed; ze proberen er gewoon mee weg te komen. Ik zou nog eens contact met ze opnemen en ze erop wijzen wat de wet zegt. Waarschijnlijk mag je hem dan gewoon ineens terugsturen. Doen ze dan nog moeilijk dan kun je de de koopovereenkomst ontbinden. Dat kan nu ook al, lijkt me. Daarover staat ook uitleg op die link hierboven.

Er is ook nog een andere optie; online aankopen kun je binnen 14 dagen altijd terugsturen. Zie https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand

had je niet per ongeluk fantoomvoeding ingeschakeld op dat kanaal? techneuten moeten me maar verbeteren als het niet zo is maar volgens mij is dat best linke soep als het aangesloten apparaat daar geen weg mee kan.

Daarom koop ik liever geen chineze zooi, bedankt voor de waarschuwing,
+ ik had al wat meer gelezen over nieuwe soundcraft tafels waarvan kanalen direct kapot gaan na aankoop

De soundcraft lx7 en lx7II tafels lopen al even wat jaartjes mee, heb er zelf ook ooit een gehad, het zijn echt wel hele leuke fijne tafels en er gaan zeker niet meteen wat kanaaltjes van kapot. Misschien heb je het over die lullige kleine soundcraft tafeltjes die ook voor behringer of phonic door kunnen gaan maar de lx7 was toch wel een heel iets serieuzere tafel.

Denk dat de topicstarter of gewoon hele dikke vette pech heeft met een maandag ochtend model of misschien zelf heeft lopen knooien, in geval van het eerste zou ik dit ook niet pikken en gewoon werk van maken en inderdaad soundcraft zelf aanschrijven zodat je in elk geval je verhaal wat beter kunt onderbouwen bij deze verkoper die je afscheept.

Succes

had je niet per ongeluk fantoomvoeding ingeschakeld op dat kanaal? techneuten moeten me maar verbeteren als het niet zo is maar volgens mij is dat best linke soep als het aangesloten apparaat daar geen weg mee kan.

fantoom voeding kan schadelijk zijn voor apparatuur wat je er in plugt, voor de mixer zelf dacht ik niet (verbeter me als ik het verkeerd heb). In elk geval heeft de lx7 alleen fantoom voeding op de xlr mic inputs en daar hang je geen line niveau spullen aan, de line inputs komt geen voeding op.

Mijn mckie rookte ook na enkele weken een kanaal op. Bax heeft t hersteld binnen garantie.
Bleek een kanaal dat niet eens signaal kreeg dat sneuvelde. Was wel aangesloten, maar lege patchbay.

Bedankt voor de reacties.
Ik heb het zelfde apparaat nadien zonder problemen aangesloten op een ander kanaal, dus lijkt me wel uitgesloten dat het aan de apparatuur zou liggen.
(Phantom was zeker ook niet ingedrukt)

Voor de nieuwsgierigen, het was licht-geluid.nl , was de eerste en laatste keer dat ik daar iets kocht...
Herroepingsrecht is net iets te laat vrees ik (kan maar tot 14dagen).
Paypal proberen terugkrijgen is nog een optie.

Maar goed, ik begin alvast met in de tegenaanval te gaan... :)

Hi Nicovv,
Ik kan me niet voorstellen dat het komt omdat jij iets fout zou hebben gedaan.
Als jij gewoon je synths en rand-apparatuur hebt aangesloten dan zou er niets stuk mogen gaan.
Het kan altijd voorkomen dat er een nieuw apparaat binnen korte tijd stuk gaat omdat er simpelweg een onderdeel is gebruikt dat onder de norm zit.
Komt niet vaak voor maar het gebeurt toch zo nu en dan.
De verkopende partij moet zich gewoon gedragen zoals het hoort.
Er zijn altijd mensen/bedrijven die onder bepaalde zaken proberen uit te komen middels overredingskracht de klant in het ongelijk te stellen.
Gewoon terug gaan en opkomen voor je recht zou ik zeggen.

Succes. Ik hoop op een vlotte en succesvolle afloop.

Laatst gewijzigd:
Voor de nieuwsgierigen, het was licht-geluid.nl , was de eerste en laatste keer dat ik daar iets kocht...

was dat J&H Shop licht en geluid ?

daarover zijn minder goede, maar toch ook goede ervaringen bekend.

ik denk dat dit soort zaken een ander publiek bedienen en een andere mentaliteit hebben dan de doorsnee winkel als Bax of Feedback (o nee die bestaat niet meer.)

zelf zou ik nooit bij een dergelijk verhuur/verkoop bedrijf iets kopen. heb ik 1 keer gedaan en kwam toen thuis met een synthesizer waar geen drol van klopte. dat werd toen overigens wel vlot en netjes opgelost, maar deze mensen zitten gewoon anders in het werk. en als je pech hebt, kom je bij een bedrijf terecht dat voor bepaalde groepen klanten goede service levert en aan andere groepen klanten maling heeft.

in ieder geval terugsturen die hap en als je inderdaad met paypal hebt betaald, klacht indienen. niet dat het apparaat kapot ging, maar dat het defect was. (dat is namelijk waarschijnlijk ook zo. op het moment van de rook ging het niet kapot, maar er was een defect dat aan het licht kwam en de rook en andere symptomen veroorzaakte toen jij een stekker inplugde.

ook gelet op hun belachelijke eerste reactie (zeker deze diagnose op afstand benoemen) zou paypal je moeten steunen in het terugsturen van het ding tegen creditering van de aankoopsom.

ah, we gaan er natuurlijk van uit dat het weer om Bax ging :D

Maakt verder niet uit welke winkel het is, hun argument is natuurlijk idioot en je moet er wel echt werk van maken.

ah, we gaan er natuurlijk van uit dat het weer om Bax ging :D

:) ja Bax heeft het al snel gedaan hier.

zelf heb ik niet zo heel veel, maar toch echt alleen maar zeer goede ervaringen met Bax, of het nu om (snel) leveren gaat, terugsturen zonder gedoe (+ vlotte afhandeling), reacties op vragen, echt alleen maar goed.

Ik weet niet wanneer je de melding hebt gemaakt bij de webshop, maar als de eerste mail over dit probleem binnen de 14 dagen herroepingsrecht naar hun is verstuurd kan je hun als nog gewoon verplichten het artikel retour te nemen.(zoek het gewoon hogerop en overleg dit probleem met iemand van het management en niet met 1 of andere verkoop of helpdeskmedewerker)

Als consument is het sowieso handig voor jezelf om gewoon van je herroepingsrecht gebruik te maken en zonder opgaaf van rede het artikel retour te sturen. Ik weet dat dit niet netjes lijkt, maar veel winkels naaien hun klanten waar ze bij staan(branche maakt niets uit doen kledingwinkels of slagers ook, mag het een onsje meer zijn?). Je moet gewoon keihard zijn en voor je eigen belang kiezen en vooral niet altijd te netjes willen zijn. Ik was vroeger ook zo, altijd alles netjes bespreken en er vervolgens maar weer achter komen dat je wederom bent genaaid. Als je weet hoeveel b-stock spullen er als nieuw worden verzonden door winkeliers word je vanzelf wakker!

Commercieel ingestelde verkopers denken ALLEEN aan hun bonus en liggen er niet wakker van als ze weer eens iemand met een kapot artikel laten zitten of een b-stock als nieuw hebben verkocht, het streelt eerder hun ego zodat ze weer wat te melden hebben op de wekelijkse borrels

Als je er niet uit kan komen met die winkel laat het hier dan ook even weten? Ik(en ik denk meerdere mensen hier) ben in ieder geval bereid om hun facebook lam te leggen met vervelende vragen over deze kwestie, ik gok dat het dan snel word opgelost!

Ik heb zelf hele positieve ervaringen met https://www.i4-muzique.nl/ echt een top winkel! Nog nooit gezeik gehad met retour sturen en je word altijd keurig geholpen!

Als je weet hoeveel b-stock spullen er als nieuw worden verzonden door winkeliers word je vanzelf wakker!

Dat gezegd zijnde heb ik 1 keer in mijn leven een B-stock (als dusdanig geadverteerd) artikel gekocht, en dat ding was in alle opzichten (incl verpakking) splinternieuw en heeft nooit problemen gegeven. Dus zo kan het ook. Ik verdenk de winkel er nog van dat het écht nieuw was, en als B-stock werd verkocht. :-)

Back