Audiofiles toekomstbestendig opslaan?

binaural

Ouwe rot
Hoi!

Wegens plotselinge en onverwachte interesse in een aantal oudere tracks moest ik terug de archieven in. En dat viel niet mee. Cd's waren kapot, audio was opgeslagen in APE compressie en als klap op de vuurpijl moest ik een dat recorder lenen om oude masters weer boven water te toveren. Het is redelijk gelukt, op een track na, maar het bracht me wel tot de vraag hoe nu verder. Ik begin maar eens met alle dats opnemen...

Mijn vraag: hoe sla ik toekomst bestendig maar ook handig mijn audio files op? Het zijn een stuk of twintig cd's aan audio. Wav lijkt me een formaat dat over twintig jaar ook nog werkt, maar compact is anders. Flac zou lossless moeten zijn, is compact, kan je direct afspelen, handig dus. Wel moet ik dan per file bekijken naar bitrate van het origineel (van een 16 bit file 24 bit flac maken is zonde als je later weer terug moet ditheren). En, werkt flac straks nog?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën/oplossingen.

+1.

Kies voor het simpelste (losless en open) formaat, kies geen hele exotische media om het op te zetten en voor het (minstens) dubbel uit.

Houd er rekening mee dat de situatie met fysieke media over pak 'em beet 10 jaar er weer heel anders zou kunnen uitzien en dat je tegen die tijd je archief misschien eens over moet zetten op iets anders, maar that's it.

Opslag kost bijna niks meer tegenwoordig, dus ik zou niet een paar 100MB proberen te besparen door het te converteren naar een ander formaat als het al in WAV is.

En mocht je echt huiverig zijn, voor 5 euro per maand kun je onbeperkt off-site back-uppen met Crashplan. (Ik heb er zelf 6.4TB staan, met name videobestanden) Backup is incrementeel, dus meerdere versies die je terug kunt halen.
1 Back-up is geen back-up, en al helemaal niet op een externe HDD. Je kunt natuurlijk ook andere 'cloud-diensten' gebruiken.

Precies, ik heb hier lokaal alle data minstens drie keer, en daarnaast dus disaster recovery in geval van bijvoorbeeld brand of inbraak. Ik heb het te vaak meegemaakt dat men bij mij komt met een HDD met de vraag of ik hun data kan redden. Dat kun je gewoon voorkomen.
Daarnaast is WAV-PCM een format wat ik de komende jaren nog niet zie verdwijnen, daar kan weinig misgaan.

beter dan wav is ook een backup versie in aiff, daar kun je tag informatie in kwijt

Dit is een lastigere vraag dan doet vermoeden denk ik.
Ooit heb ik een interviw met Steve Albini gelezen waar dit onderwerp ook in werd aangesneden.
Hij koos ervoor alles op 2" analoge tape te bewaren.
Leuk, dat hij dat kan, maar natuurlijk onhaalbaar voor de meesten.

Opslaan op HD's is op zich prima totdat de betreffende HD's zo verouderd zijn dat aansluitingen niet meer te gebruiken zijn.
ATA, SATA, firewire, SCSI, USB en allerhande andere formaten hebben volgens mij geen lifespan gehad waarmee je met goed fatsoen een zooi files op de boekenplank kan leggen voor "later".

Mijn strategie nu is:
Alles op een NAS + computer zetten en elke keer als ik een nieuwe computer of NAS koop zet ik alles over.
Ik bewaar mijn oudere computers en NAS net zo lang tot ik drie computers heb staan (1 in gebruik en 2 oude/afgeschreven exemplaren). Koop ik een 4e exemplaar, dan pas gooi ik de eerste weg.

Op dit moment is een USB device wat aan de USB mass storage standaard voldoet een redelijk veilige keuze. USB 1.x draait al 18 jaar mee ondertussen (1998 ) en het ziet er niet naar uit dat het heel snel gaat verdwijnen.

2" analoge tape valt op een gegeven moment ook uit elkaar en daar loop je ook het risico dat je magnetisch je data kwijtraakt. :D

Maar een goede strategie is inderdaad om elke x jaar bij aanschaf van nieuwe apparatuur je backups te controleren en eventueel over te zetten.

Een harde schijf die NIET 24/7 draait en op een goeie plek ligt is een goed begin maar zorg er wel voor dat je back-up-to-date blijft. Vroeger schreven ze / we veel data voor back-ups weg op magnetische data tape middels tape streamers...

Lossless is een goeie, AIFF en WAV.

Zorg er voor dat je projecten / files in goeie mappenstructuur zit. Zelf begin ik alles met jaar/maand/dag gevolgd door opdrachtgever/projectnaam. Mocht je dan de projectnaam zijn vergeten, plaats je het op je eigen tijdlijntje in je hoofd dan kom je snel genoeg achter de omliggende projecten die je toen deed, vind je het makkelijk terug, en het sorteert lekker makkelijk.

Een harde schijf die NIET 24/7 draait en op een goeie plek ligt is een goed begin maar zorg er wel voor dat je back-up-to-date blijft. Vroeger schreven ze / we veel data voor back-ups weg op magnetische data tape middels tape streamers...

Lossless is een goeie, AIFF en WAV.

Zorg er voor dat je projecten / files in goeie mappenstructuur zit. Zelf begin ik alles met jaar/maand/dag gevolgd door opdrachtgever/projectnaam. Mocht je dan de projectnaam zijn vergeten, plaats je het op je eigen tijdlijntje in je hoofd dan kom je snel genoeg achter de omliggende projecten die je toen deed, vind je het makkelijk terug, en het sorteert lekker makkelijk.

Harddisks houden ook niet echt van vaak uit/aan gezet te worden. Een keer meegemaakt dat een server werd uitgezet en de hele oude RAID array daarna niet meer deed opspinnen :(

WAV zal voorlopig nog wel leesbaar zijn. Metadata is dan wat lastiger. AIFF is mogelijk ook niet heel breed ondersteund en toekomst vast.

Om de 10 jaar je spullen lossless converteren misschien, met behoud van metadata?

Hier een NAS en diverse externe HDDs. Ik wil daarnaast nog naar de Amazon oplossing kijken, dit is geen 60 dollar per jaar, onbeperkt. Alleen Cloud zou ik ook nooit doen.

Als bepaalde gegevens je heel dierbaar zijn, kun je een HDD neerleggen bij je ouders/broer/zus. In mijn geval is die reistijd > 2 hr, dus ik heb 3 schijven bij een bank liggen.

De regel voor backups is 3-2-1.

3 backups op 2 verschillende apparaten, en 1 op een andere locatie. USB sticks zijn niet echt geweldig als backup maar je moet sowieso niet verwachten dat je 1 keer iets opslaat en dan voor altijd goed zit. Voor backups heb je een plan nodig; elke week een maken (en automatisch als het even kan, dan hoef je er ook niet meer bij na te denken). Wel testen - je hebt niks aan het idee van veiligheid. Zo kon mijn NAS van 2TB niet omgaan met een externe schijf van 3TB. Niet leuk als je denkt dat je helemaal veilig zit. Nu is het dus een scriptje dat met robocopy alles overzet.

Back