goede synths in deze prijsklasse

Brooke

Nieuwkomer
Tussen de 500 en 1500 pleurootjes, zijn er echt goede (... wat is goed/belangrijk bij een synth, waar moet ik op letten). Ik zoek een soort funky geluidje (hoeft niet persee teveel dj-snufjes te hebben).. mjah, ik ben niet echt bekend in de synths, dus kan iemand mij hellepun? :confused:

Mijn eerste advies aan jouw is KOOP 2de HANDS:)

Voor het bedrag wat jij noemt kun je een aardige goede synth kopen, ik kan je niet zeggen welke synth jij nouw moet kopen, ieder heeft zo z`n "beste synth" terwijl de ander er soms alleen maar poep uitkrijgt.

Kan je er wel 1 aanraden nl. de Access Virus C (kost 2dehands iets van 1100-E) heeft heel veel mogenlijkheden en zitten al effecten standaart in maar of dat nou jou idealen synth is weet ik niet. Om er achter te komen moet je gewoon naar de winkel gaan en uitproberen, das zobeetje de enigst manier om eruit te komen wat voor jou het beste is.

Het is moeilijk te zeggen voor iemand anders wat een goede synth is. Ik weet wel dat er voor dat bedrag flink wat interessante 2de handsjes te koop zijn. Op 2dehands staat er voor 800€ een EX5R, een MOTIF6 voor 1200€ om maar wat te noemen.

Wat belangrijk is aan synths is ook moeilijk te zeggen. Ga je met een computer sequencen? Zo ja, dan moet je geen aandacht schenken aan arp's en sequencers. Zo niet, zijn deze niet onbelangrijk. Polyfonie en multitimbraliteit kunnen belangrijk zijn ... hoeveel verschillende klanken wil je tegelijkertijd kunnen spelen. Ga je eerder voor de 'echte' synthesemogelijkheden, dan kan het interessanter zijn om naar een Nordlead of zo te gaan kijken, of Waldorf XT.

Wil je eerder de techno-achtige kant op, dan kan het prettig werken zijn met een groovebox à la MCx0x, MPCxxxx of RSxxxx. Bekijk ook eens 2de hands samplers. Deze dalen erg vlug in waarde en er zijn soms er goede deals te doen: Akai S3xxx, of wat te denken van een nieuwe EMU5000 voor 600€.

Je ziet ... er zijn enorm veel verschillende mogelijkheden. Kijk eens rond ... geef je ogen de kost ... en probeer eens om iets te kunnen beluisteren. Als je wel eens een recentie van een toestel wil lezen, dan kan ik je http://www.harmony-central.com/User_Reviews/ aanraden. Je vindt er diverse commentaren van gebruikers in terug (soms wel kritisch bekijken).

Ik hoop dat je hier wat mee kan ...

Succes :okdan:

:doei:

welke synth je zoekt weet ik niet . wil je een seqencer goeie geluiden enorme fx mogelijkheden ? als je trance wil maken is een virus inderdaad een goeie keuze. ben je breed met muziek bezig en wil je van enigma tot hardrock willen maken met 1 synth dan moet je zeker eens kijken naar een Korg Karma . hier zit gewoon alles in zonder een compromie . check even het internet als je er 1 wil moet je me even een p.b. sturen ik weet er nog 1 te koop.

je kunt ook add ons kopen voor de karma zoals een z1 synth board sound expensions

hier onder een paar voorbeeld geluiden uit de karma

het wat hardere drum spul heb ik zelf gemaakt met de karma .

http://members.lycos.nl/mischajacobi/karma.mp3

wie weet is dit wel de synth voor jou ! 2 de hands moet je rekenen op een prijs van 1100 tot 1250 . das een nette prijs zelf kan ik voor je regelen voor 1000 euro dsf prijs !!

Voor dat geld koop je een Clavia Nord. Een leuke synth, kan je erg veel mee en heeft heel erg veel positieve reakties gehad.
Gebruik de zoekfunctie van het synthforum en google maar eens.

Funky geluidje?

Ahhhh nee helemaal duidelijk, je hebt een Waldorf MicroWave XTII nodig!

Ga eens een winkel in en speel is met de synths die daar staan een beetje. Ga bij mensen langs die die dingen hebben.
Zorg dat je weet wat er is en hoe het klinkt. Desnoods ga je met de auto/trein op pad naar muziekwinkels.

Thanx a lot u guys, ik ga ophouden jullie domme vragen te stellen; kga maar es wat winkels afstruinen en me oriënteren.. laterz!

:biertje:

bij de funk denk ik ofwel aan een mooie subtractive synth..... check vooral es de Alesis Ion.... of een FM bak...... een DX200 met een controller erbij kan ook hele funky shit doen

Origineel geplaatst door Brooke
mjah, ik ben niet echt bekend in de synths, dus kan iemand mij hellepun? :confused:

Misschien dat je je best eerst vertrouwd maakt met synths in het algemeen. Lijkt me niet onverstandig om eens te kijken welke 'soorten' er precies bestaan (analoog, virtueel analoog, workstation, modulair,...) en wat daarvan de mogelijkheden zijn.

Voor verklaringen of uitleg van termen kan je uiteraard hier op het forum terecht.
Loop eens binnen bij de muziekhandel bij jou in de buurt en probeer wat toestellen uit.

Na wat 'research' zal je je waarschijnlijk een beter beeld kunnen vormen van wat je precies zoekt.

In jouw prijsklasse (en ook daarbuiten) kan je natuurlijk heel goede instrumenten vinden (tweedehands en ook nieuw). Eigenlijk bestaan er geen 'slechte', wel instrumenten die minder goed aansluiten bij je werkwijze of die je moeilijker hanteerbaar vindt.
Zo kan je bv een va-synth, een sampler, een compleet workstation,... kopen, allemaal in jouw prijsklasse. Echter, met verschillende functies. Je kan best voor jezelf bepalen welke functies je denkt te gaan gebruiken en vervolgens kijken welke toestellen aan jouw criteria voldoen.
En natuurlijk ook de instrumenten zelf beluisteren.

Waarom ga je niet eerst effe lekker met softsynths kloten,,,, gewoon presets downloaden van het internet en een beetje kijken wat parameters doen met het geluid. Je weet dan vanzelf wel welke synthese het best bij je muziek past.

Of anders:
Koop een juno60,,,, lekker goedkoop tegenwoordig en het is een hele basic synth die heel leerzaam is om mee te klooien, en hij is altijd bruikbaar

De leercurve is nogal steil, maar een nieuwe MOTIF 6 van Yamaha (niet de ES), kost tegenwoordig nog maar 1600€ nieuw ... en daar kan je eeeeerrrrrrrgggggggg veel mee. Zeker een aanrader, of je nu house, techno, new age, rock, jazz, ... speelt.

Geen ouwe motif kopen, nieuwe, wat je voor dat beetje geld meer krijgt.

O Ja en danny, geen aandacht schenken aan sequence, oke, maar wel aan apr, Kan af en toe leuke creaties opleveren
waarbij je zelf nooit had gedacht dat een bepaald melodietje ook zo kon.
Echt goed af en toe, maar doelbewust arp. gebruiken kan maar ik persoonlijk doe het liever met de secuence, maar ja
als je een soort arp.. leuk vindt maar je wil hem aanpassen tot in de puntjes kun je die ook weer via midi out in je secuencer stoppen en schilt het je weer wat werk. Maar oke, Ik zou ook niet een synth kopen voor de arp. want is eigenlijk niet nodig, maar is meer een leuk extraatje.

Ps: Virus C is oké!

Origineel geplaatst door Roel_en_Sam
Geen ouwe motif kopen, nieuwe, wat je voor dat beetje geld meer krijgt.

O Ja en danny, geen aandacht schenken aan sequence, oke, maar wel aan apr, Kan af en toe leuke creaties opleveren
waarbij je zelf nooit had gedacht dat een bepaald melodietje ook zo kon.
Echt goed af en toe, maar doelbewust arp. gebruiken kan maar ik persoonlijk doe het liever met de secuence, maar ja
als je een soort arp.. leuk vindt maar je wil hem aanpassen tot in de puntjes kun je die ook weer via midi out in je secuencer stoppen en schilt het je weer wat werk. Maar oke, Ik zou ook niet een synth kopen voor de arp. want is eigenlijk niet nodig, maar is meer een leuk extraatje.

Ps: Virus C is oké!

Een arp kan inderdaad een heerlijke bron van inspiratie zijn, zoals ik overlaatst bij een Waldorf Q+ heb mogen ervaren. Ik mis het wel moet ik toegeven ... maar ik bedoelde in m'n oorpsronkelijk antwoord dat de meeste softwaresequencers ook arp's bezitten ... en dan moet je synth er geen hebben ;)

Hey Brooke,

Probeer misschien eens de Synthfinder op http://www.vintagesynth.org/

Weet je eenmaal wat je wil, check dan nog eens op http://sonicstate.com en http://www.harmonycentral.com, waarschijnlijk vind je der nogal veel user reviews over de bakken die je interesseren.

Niet al te betrouwbare bronnen misschien, want ze spreken elkaar vaak tegen, maar ze tonen je al een aardig overzicht van hetgeen er zoal beschikbaar is.

Nog een bedenking: als je nog niet veel van synths kent, is het misschien niet zo verstandig om meteen een al te dure te kopen. Een overvloed aan parameters kan je al snel een angstaanval bezorgen.

Back