Hoe actieve monitoren aansluiten op PC?

het kan allebei

Let wel op; als je ze rechtstreeks aansluit moet je volume regelen op je windows mixer. Bij onverwacht gedrag kun je dus je monitoren opblazen :)

Aan de andere kant..

Aan de andere kant..

Aan de andere kant hebben actieve monitors nagenoeg altijd een volumeregeling 'on board'. Daarmee kun je al te oorvernietigende ellende voorkomen.

Ik ben ook een paar monitoren aant sparen, maar ik was ze van plan om ze aan m'n mixer of aan de versterkter te hangen...
Momenteel gaat het signaal vanuit m'n PC naar m'n mengpaneel (DJ-mixer) en van daaruit naar de versterker en dan naar speakers. Maar als ik actieve monitoren haal, dan wordt m'n versterker toch overbodig op niet?

"ja inderdaad"

ik had eerst ook mijn actieve monitoren direct aan de computer hangen, werkt goed hoor maar zoals eerder gezegd, je moet wel oppassen met het volume, een limiter werkt pas na dat ie het harde signaal registreerd.

dus desondanks er een limiter op zit kan je hem nog steeds opblazen. heb ik overigens zelf een keer mee gemaakt dat dat gebeurde. niet bij mezelf gelukkig, maar bij iemand anders.

Ik heb nog een roland UA30 audiointerface, zit een volume knop op, had ik destijds gekocht toen ik nog geen mixer had.\
Kopen.

als je ervoor kiest om het monitoring volume softwarematig in je geluidskaart te regelen, hou er dan rekening mee dat je dan bitdiepte inlevert wanneer je niet op vol volume blaast. Wanneer je 's avonds bijv. op een kwart van het maximum zit om de buren niet te storen, raak je al een bit of 4 kwijt bij de monitoring. Verder krijg je altijd te maken met meer of minder re-dithering fouten bij het terugbrengen van de bitdiepte, wat ook onwenselijk kan zijn.

Ideale oplossing is idd volume regelen op je monitors, en als dat niet mogelijk/wenselijk is, een goede voorversterker ertussen hangen (DJ-mixers staan niet echt bekend om hun haarzuivere geluidskwaliteit bij weergave 24-bits bronnen)

Origineel geplaatst door ernest@303.nu
Ideale oplossing is idd volume regelen op je monitors, en als dat niet mogelijk/wenselijk is, een goede voorversterker ertussen hangen (DJ-mixers staan niet echt bekend om hun haarzuivere geluidskwaliteit bij weergave 24-bits bronnen)

Hm, zoiets had ik al verwacht, maar het aansluiten rechtstreeks op de geluidskaart is ook weer zoiets, want dan heb ik geen speakers meer om m'n mixen op te beluisteren als ik met m'n vinyl aant klooien ben... :S
Maar het is dus beter om de volumeknop van de actieve monitors open te zetten en de geluidskaart dicht of juist andersom?

Origineel geplaatst door ernest@303.nu
Wanneer je 's avonds bijv. op een kwart van het maximum zit om de buren niet te storen, raak je al een bit of 4 kwijt bij de monitoring. Verder krijg je altijd te maken met meer of minder re-dithering fouten bij het terugbrengen van de bitdiepte, wat ook onwenselijk kan zijn.
:confused: kan je dit wat nader toelichten? totaal nieuw voor mij...

Origineel geplaatst door divi
:confused: kan je dit wat nader toelichten? totaal nieuw voor mij...

De output van de meeste soundcards ligt op 24-bit. 'Bits' coderen simpel gezegd voor het 'volume' van een sample (en dat meestal 44.100 keer per seconde).
Als je je monitors nu direct op je soundcard aansluit, zul je de fysieke volumeknop op je monitorspeakers dusdanig in willen stellen, dat je 'lekker hard' geluid hebt als je de soundcard vol op zet.
Maar.... meestal zul je genoegen (moeten) nemen met een fors lagere geluidsdruk in je studio. Met andere woorden: je zet het volume 'op de computer' lager, en de geluidskaart verlaagt het volume (en dus de bitdiepte!) dat naar de D/A-convertors van je geluidskaart gaat.
Bij dat proces gebeuren er dus 2 dingen:

1) het geluid wordt niet meer uitgesmeerd over de volledige 24-bit dynamiek van de D/A-convertors, maar bijvoorbeeld over gemiddeld 21 bits. Het behoeft geen betoog dat er dan per definitie geen nauwkeurige weergave van een 24-bit mix meer mogelijk is.

2) Verder zal afhankelijk van het algoritme in de chip van je geluidskaart iets met de 'verdwenen' bits moeten gebeuren (want 24-bit -> 21-bit betekent 3 bits die buiten de boot vallen). Die kunnen gewoon 'weggegooid' worden, wat betekend dat er informatie verloren gaat. Dit uit zich in een meer 'grainy' geluid bij zachte passages en minder sprankeling bij dynamische, hoge frekwenties. Een andere mogelijkheid is dat er in de DSP-chip van je soundcard gebruik gemaakt wordt van 'dithering', waarbij die bits op een slimme manier 'meeliften' op onhoorbare ruis, die door het algoritme aan het signaal toegevoegd wordt. Hoe goed dit ook kan klinken, ook hierbij vind er verandering aan het signaal plaats, en bovendien kan het effect van de dithering lichtelijk in de war geschopt worden, wanneer je een reeds geditherde mix beluisterd. (voor meer informatie over dithering: zoek op dit forum! :) )

Verder heb je het effect dat D/A chips met name voor de 'laagste' bits soms iets minder nauwkeurig zijn. Wanneer je de dynamiek terugbrengt, zullen die laagste bits relatief een groter deel van het geluid gaan coderen, waardoor dit effect sterker gaat spelen.

Opmerkingen: de genoemde effecten zijn bij 24-bit geluidskaarten erg klein, doch bij kritisch a/b-en van een goede 24-bit opname wel hoorbaar. Met een 16-bit geluidskaart zijn deze effecten veel drastischer en zonder meer hoorbaar.

Verder weet ik niet of er ook geluidskaarten zijn die een softwarematig regelbare voorversterker op de uitgang hebben (volumeregeling ná de D/A convertor), in dat geval zullen genoemde effecten niet optreden (maar mogelijk wel andere!).
De kaarten waarmee ik zelf ervaring heb regelen allemaal het volume vóór de D/A-stage

Kijk, weet ik meteen weer wat dithering is :)
Goed verhaal, het is voor mij in ieder geval helder, maar nu rest dus mijn vraag nog:

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Maar het is dus beter om de volumeknop van de actieve monitors open te zetten en de geluidskaart dicht of juist andersom?

Lijkt mij het beste dat dus de geluidskaart vol open staat zodat alle bits gebruikt worden en dat de actieve monitors (wat) zachter staan... Right?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door BigDplayboy
Lijkt mij het beste dat dus de geluidskaart vol open staat zodat alle bits gebruikt worden en dat de actieve monitors (wat) zachter staan... Right? [/B]

jep!

Maar uit praktische overwegingen (moeilijk bereikbare (of zoals in mijn geval: géén) volumeregelaar op monitors bijvoorbeeld) kun je besluiten toch de volumes op je soundcard te regelen. Nu mijn losse voorversterker kapot is doe ik het tijdelijk op die manier voor 1 van mijn actieve monitor-paren.

Effe wat leven in deze topic brengen :)

Effe wat leven in deze topic brengen :)

Dit is de aansluiting van oa Alesis MkII monitoren en KRK (toch?)

Als je deze actieve speakers dus rechstreeks wilt aansluiten op je geluidskaart, hoe en waar moet dat in passen dan??

Zie hier Delta 1010LT waar de speakers in moeten!

Graag iemand een reply deze topic is inmiddels verouderd :)

fysieke volumeknop op je monitorspeakers

:confused:

edit: ow wacht , is dat na de gitaarverterker en voor de pedaal? of moet een monitor niet meer zuiver klinken? een versterker, een weerstand, allemaal kleuring waardoor je niet weet wat je nu juist mixt en mastert dacht ik zo. maar ik kan fout zijn. fysieke volumeknop? of bedoel je zo'n overcoole mixing knobs? (das dan weer enorm duur als oplossing maar ga je gang he)

Dit is de aansluiting van oa Alesis MkII monitoren en KRK (toch?)

Dit is gewoon een XLR Female naar Jack kabel. Het is afhankelijk van de (monitor) uitgangen van je geluidskaart / mixer wat voor kabel je nodig hebt.

Om je alesis monitoren (jack input) aan te sluiten op de 1010 (heeft alleen tulp uitgangen) zul je dus 2 Jack naar tulp kabels nodig hebben.

Als je deze actieve speakers dus rechstreeks wilt aansluiten op je geluidskaart, hoe en waar moet dat in passen dan??

Zie hier Delta 1010LT waar de speakers in moeten!

Graag iemand een reply deze topic is inmiddels verouderd :)
Speakers gaan niet ergens IN! (is een beetje miereneuken, hoor) Een uitgang (van je geluidskaart / mixer) gaat speakers IN! (Dit effe voor de juiste begripsvorming)

Dit is gewoon een XLR Female naar Jack kabel. Het is afhankelijk van de (monitor) uitgangen van je geluidskaart / mixer wat voor kabel je nodig hebt.

Om je alesis monitoren (jack input) aan te sluiten op de 1010 (heeft alleen tulp uitgangen) zul je dus 2 Jack naar tulp kabels nodig hebben.

Speakers gaan niet ergens IN! (is een beetje miereneuken, hoor) Een uitgang (van je geluidskaart / mixer) gaat speakers IN! (Dit effe voor de juiste begripsvorming)

even mierenneuken terug: je ka beter een kabel gebruiken die balanced blijft

:luv: the mieranukka

Back