Distortion op de bassdrum - welke bak?

Alterex

overdreven/overdrive
Hai hai,

Ik zag al een tread hier op het forum over distortion: gabber bassdrums.

Hier kwam niet veel meer uit dan gain oversturen. Als ik aan een gabber bassdrum denk, denk ik aan de flinke drums die ruffneck gebruikte (in the sound of the drum & the bass bijvoorbeeld). Mijn kicks trek ik door cooledit heen -standaard distortion plugin- en ik heb een flinke drum zoals i toen gebruikt werd. Dit wil ik alleen vervangen met hardware. Ben software zat.. Ik doel niet op de paul elstak happy hardcore drums want die haal ik zo uit de drumstation.

Als er pedalen zijn graag wat opties. Ik heb 's een dod pedaal gekocht en dat stelde geen fuck voor. Wat extra fuzz en daar bleef het bij. Een multi 19" fx rack met (voor mij) bruikbare distortion zou ideaal zijn. Echt thuis ben ik niet in de fx units..

Thanx in advance,

Matthijs

Als je wel met gain oversturing op je mengpaneel aan de gang gaat, en wat met de EQ speelt , heb je dan niet het gewenste resultaat ?

Boss DS-1 paralel aan je bass.........aanradertje.......:halleluja

Wat je dus doet is meerdere kanalen doorlussen via bvb de bus. Eventueel nog een Sherman Filterbank er tussen, of wat fx om het nog wat smeriger te maken.

Eigenlijk doe je niks anders dan met cool edit. Bedenk zelf maar welke stappen je neemt, iedere keer dat je distort en/of EQ'd in cooledit moet je een mixerkanaal doorlussen.

oversturen op de mixer wordt het meest gedaan....( doorlussen en eq gebruiken helpt dan ook )...zo maakte Ruffneck z'n kikjes ook vroeger....
het wordt pas echt leuk als je dan verschillende kicks tegelijk overstuurd...

je kunt ook in je sampler de gain digitaal veranderen en zo oversturen....of je signaal door een willekeurige fx bak halen en zo oversturen...

tegenwoordig wordt ook de Sherman filterbank veel gebruikt....

en qua software is Quadrafuzz errug lekker...

( in elk van bovenstaande gevallen geldt dat de gebruikte filters en eq instellingen je kick karakter geven...)

met verschillende va-synths kun je ook vette kicks maken,die hebben vaak distortion als effect ingebouwd...( Virus en Nova )...

persoonlijk gebruik ik meestal de TC Fireworx en de Sherman Filterbank...voorheen meestal een Ensoniq DP/2...

ik gebruik de distortion uit de sp303 (boss) lekker ranzig, maar dat wil je toch?

(gebruik hem als aux (pre fader) send, ken ik meerdere drumpartijen distorten (clap/bass/snare etc)

Lekker driven (80-100%), resonance open en cutoff (bijna) dicht

Origineel geplaatst door dione
oversturen op de mixer wordt het meest gedaan....( doorlussen en eq gebruiken helpt dan ook )...zo maakte Ruffneck z'n kikjes ook vroeger....
het wordt pas echt leuk als je dan verschillende kicks tegelijk overstuurd...

een samplertje erbij speciaal voor je kicks is dan niet zo'n gek idee denk ik, of wel? want zo ben je toch een hoop uitgangen kwijt aan je kick? of pleur je ze allemaal door dezelfde uitgang? bij mij klinkt dan voor geen meter meer

Boss inderdaad altijd goed !! En vroeger had je de B-box "sampling Groove Machine" ... ouwe groovebox software met een knopje distortion aan/uit. That's it....daar kreeg je een lekkere distortion uit. Vervolgens natuurlijk bewerken naar smaak! Of hij nog ergens te vinden is?

Succes hè ♪

Origineel geplaatst door Nightstorm
een samplertje erbij speciaal voor je kicks is dan niet zo'n gek idee denk ik, of wel? want zo ben je toch een hoop uitgangen kwijt aan je kick? of pleur je ze allemaal door dezelfde uitgang? bij mij klinkt dan voor geen meter meer

Het is natuurlijk wel een kwestie van proberen en proberen en proberen...tot je er flauw van wordt of tot je die ene vette kick vind...ikzelf heb een paar honderd kick-samples die ik op verschillende manieren combineer/overstuur/eq/filter/resample....

maar je moet zowiezo 1 of meerdere aparte uitgangen voor je kicks hebben.....

voorbeeld : de kick uit 'liquid super d' is een sample die gemaakt is van twee verschillende kicks die door een DP/2 zijn gehaald,toen geresampled...die sample is vervolgens gefilterd in m'n sampler en via twee kanalen op m'n mixer uitgemixed; 1 via de TC Fireworx en 1 via de Sherman Filterbank...toen weer samen door de Compounder en voila...:D

Het is natuurlijk wel een kwestie van proberen en proberen en proberen...tot je er flauw van wordt of tot je die ene vette kick vind...ikzelf heb een paar honderd kick-samples die ik op verschillende manieren combineer/overstuur/eq/filter/resample....

maar je moet zowiezo 1 of meerdere aparte uitgangen voor je kicks hebben.....

voorbeeld : de kick uit 'liquid super d' is een sample die gemaakt is van twee verschillende kicks die door een DP/2 zijn gehaald,toen geresampled...die sample is vervolgens gefilterd in m'n sampler en via twee kanalen op m'n mixer uitgemixed; 1 via de TC Fireworx en 1 via de Sherman Filterbank...toen weer samen door de Compounder en voila...:D
hehe toe maar :) kicks zijn bij mij een beetje de zwakste schakel maar ik doe 't ook veel simpeler, één simpele kick op 3 kanalen van een apart mixertje en oversturen/eq'en/filteren maar en dan door me composer om de ruis eruit te halen...zo hou ik nog 7 uitgangen op me sampler over voor andere geluiden..op zich kan t best lekker klinken, maar 't blijven toch een beetje simpelmanskicks

een maat van me verkoopt z'n ensoniq asr-x met 2 uitgangen, die is eigenlijk ideaal voor kicks door z'n vette effectenbak en resample-functie, maar ik vind 350 euro eigenlijk wel een beetje veel ervoor...toch heb ik wel errug veel zin om die bak 's tussen mijn apparaatjes neer te zetten :D

uhm....je hebt een E-mu staan ? ik heb altijd een esi-32 gebruikt....als je daar geen vette kicks mee kunt maken,kun je het beter opgeven...;)

in de E-Mu samplers kun je met Gain change je kicks in de sampler al oversturen...en je hebt een hele zooi filters tot je beschikking,waaronder het zeeer goed bruikbare sweep filter ( waarmee je midsweep op een mixer imiteert )
probeer 's een kick met extreme instellingen op het sweep-filter ( 90% met filter tussen 400 en 1000 )...

hehe.... ik moet natuurlijk ook ff reageren:)

Ik haal 9 van de 10 de kick rechtsstreeks uit me 909 want dan blijft de dynamiek het beste.....
En dan naar div. filter eq....enz
En een appart fx module voor me kick(die gebruik ik vaak voor minder overstuurde kicks)

Maar ja het sleutelwoord is toch zelf kutten.....
suc6

uhm....je hebt een E-mu staan ? ik heb altijd een esi-32 gebruikt....als je daar geen vette kicks mee kunt maken,kun je het beter opgeven...;)

in de E-Mu samplers kun je met Gain change je kicks in de sampler al oversturen...en je hebt een hele zooi filters tot je beschikking,waaronder het zeeer goed bruikbare sweep filter ( waarmee je midsweep op een mixer imiteert )
probeer 's een kick met extreme instellingen op het sweep-filter ( 90% met filter tussen 400 en 1000 )...
weet ik :) is ook best leuk dat midsweepfilter maar ik vind 't toch vaak een beetje teveel van hetzelfde, bent er snel op uitgekeken...en 2 uitgangen van me huidige sampler opofferen voor me kick vind ik ook een beetje zonde, aangezien ik me sampler ook voor alle andere drums gebruik

dus met zo'n ensoniq heb je dan 2 aparte uitgangen, kick-dedicated, lekker wazige effecten en resample-functie :) errug aantrekkelijk :D

maarja, met een apart effectenbakkie met leuke effectjes kan ik ook wel een eind komen denk ik
en gewoon ff wat meer moeite erin steken :)

Je kan ook een MAM warp 9 proberen, dat is een filter unit + distrortion. Zelf gooi ik mijn kick ook wel door mijn MAM MB33, dat klinkt ook lekker

Gewoon een el cheapo Behringer of Zoom FXje dedicated voor de kick? Niks speciaals toch?

Origineel geplaatst door Catscan

Maar ja het sleutelwoord is toch zelf kutten.....

dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen......:D

voorbeeld : de kick uit 'liquid super d' is een sample die gemaakt is van twee verschillende kicks die door een DP/2 zijn gehaald,toen geresampled...die sample is vervolgens gefilterd in m'n sampler en via twee kanalen op m'n mixer uitgemixed; 1 via de TC Fireworx en 1 via de Sherman Filterbank...toen weer samen door de Compounder en voila...:D [/B]

Ahum, lekker muzikaal..................

Ieder zijn meug natuurlijk, maar haalt dit alle creativiteit/muzikaliteit niet weg? Als ik muziek maak duw ik hooguit op rec van mijn vdat recorder en daar maak ik dan cd`s of mp3 van.

Het is misschien makkelijk om goede channelstrips/finalizers te hebben. Dan hoef je niet zo moeilijk te doen over de kicks.

Mijn tactiek;

1a. gewoon uit de machinedrum trekken en

1b. met channeldynamics afregelen op de mixer

2. brute sample in reasons redrum klappen en zie 1b

3. Lekker 3x compressen (vaste routering in de septic studios voor alles, 1x op de input, 1 x op de subout/busoutput en nog eens een keertje met de optimaster multiband compressen/expanden/limiten (-6db) en als toefje SOFTCLIP (5dB)) en gaon poa!

Origineel geplaatst door Septic
Ahum, lekker muzikaal..................

Ieder zijn meug natuurlijk, maar haalt dit alle creativiteit/muzikaliteit niet weg? Als ik muziek maak duw ik hooguit op rec van mijn vdat recorder en daar maak ik dan cd`s of mp3 van.

Het is misschien makkelijk om goede channelstrips/finalizers te hebben. Dan hoef je niet zo moeilijk te doen over de kicks.

Mijn tactiek;

1a. gewoon uit de machinedrum trekken en

1b. met channeldynamics afregelen op de mixer

2. brute sample in reasons redrum klappen en zie 1b

3. Lekker 3x compressen (vaste routering in de septic studios voor alles, 1x op de input, 1 x op de subout/busoutput en nog eens een keertje met de optimaster multiband compressen/expanden/limiten (-6db) en als toefje SOFTCLIP (5dB)) en gaon poa!

dus je doet ongeveer hetzelfde,maar dan in de PC....:o:

hoezo haalt het alle creativiteit/muzikaliteit weg ? dat is juist creatief bezig zijn teneinde een origineel muzikaal eindresultaat te behalen.....
de kick is het belangrijkste bestanddeel van een hardcore-track,dus daar moet je ook veel aandacht aan besteden....

dus je doet ongeveer hetzelfde,maar dan in de PC....:o:

hoezo haalt het alle creativiteit/muzikaliteit weg ? dat is juist creatief bezig zijn teneinde een origineel muzikaal eindresultaat te behalen.....
de kick is het belangrijkste bestanddeel van een hardcore-track,dus daar moet je ook veel aandacht aan besteden....
maak jij de kick vaak ook als eerste als je gaat beginnen met een track?

Back