Crumar Bit one met vreemd probleem

Mike Philco

Ehmmm,...
Hi Allemaal,

Ik heb hier een Crumar Bit one staan met een vreemd probleem.
Er was door iemand flink in huis gehouden aangaande de batterij.
Heeft de originele batterij vervangen door een batterij die de nodige schade aanricht.
Heel vervelend allemaal.

Apparaat werkt nu weer helemaal goed maar start af en toe van uit het niets opnieuw op.
Ik heb het CPU-board gerecapped.
Leuk detail: Één van de originele condensatoren zat verkeerd om gemonteerd.
Dat dat al die jaren goed is gegaan.
Helaas heeft dat het probleem niet verholpen.
Soms gaat het een uur goed, Soms gaat het elke minuut fout.
Ik heb al diverse metingen verricht maat het is niet helemaal logisch wat er aan de hand is.
Voeding is ook al gerecapped.

Iemand een suggestie?

Heb je het signaal op de resetpin al gechecked? De pcb traces naar de resetpin nagelopen? En de elco in het resetcircuit vervangen?
De resetpin is nr. 9

Hi,

Mike, ik weet dat je een pro bent dus dit zal je zeker al gedaan hebben: connectors en printbanen controleren.
De Crumars hangen soms van ellende aan elkaar.
Overigens gaat de BitOne alle kanten op als de factory presets er niet in zitten, of echt goed geprogrammeerde patches. Het is aan te raden eerst de factory patches te laden via tape, sysex kent hij helaas niet. Ik weet dat het voodoo lijkt maar na een factory dump / load is dat ding meestal goed.
Weet je ook dat je de geheugenbatterij andersom moet plaatsen?
Ik heboverigens de originele service manual op papier en patches...op cassette.
Je weet waar mijn huis woont dus je mag altijd langs komen:D

O ja, corrosie is ook een enorme boosdoener. Ik denk wel eens dat ze op de productielijn van Crumar alle connectors eerst hebben afgelebberd of als een spijker die je zometeen met de hamer ergens in ramt in hun mond hadden. Werkelijk elke connector kan gecorrodeerd zijn, zeker de geheugenbatterij en de jacks maar dus ook de connectors.

Als je de mogelijkheid hebt om verschillende signalen een tijdje te monitoren kun je het probleem misschien vinden. Ik zou dan zeggen de cpu power supply, reset pin, eventuele communicatie met uart als die er is. En ik bedacht me nog... Het probleem kan ook best binnen in de cpu zitten. Ik heb zo ooit een wispelturige dac in een ensoniq gezien. Werkte een paar uur, dan ineens niet meer, dan weer wel. 4000 series cmos chips staan daar ook om bekend, in oude batches.

Succes! Uiteindelijk kom je er vast achter. Leuk om te weten wat het dan was.

Groeten, Rutger

Back