goede effektenbak voor mijn techno producties?

Mensch-Maschine

:mekanikal:
hey mensen - elke keer verbaas ik me over hoe slecht hier de search functie is - maar goed ik zal effe on topic blijven.

Ik maak mijn beats met mijn mpc beest - maar ook al heb ik een eb 16 board - vind ik mijn beats toch aan de matte kant. Bovendien heb ik een nord lead 2,waar geen effekten op zitten - de standaard sounds van NL2 zijn prima - maar op den duur wil je toch meer - een vagere sounds. Als arme sloeber student los ik dat nu op door mijn sounds op de te nemen naar cubase en in cubase verder bewerken - maar ik vind dat heel omslachtig en tijdrovend - het is erg vermoeiend om elk synth soundje in de computer te jagen om vervolgens te moeten bewerken om vervolgens weer de sampler in te laden.

Ik ben echt niet thuis in de effekten - en wil software vermijden. Alleen hrdware is een optie. Ik heb ook een zeer beperkt budget - wil zo weinig mogelijk geld uitgeven dus - het bakkie kan daarom ook prima 2e hands zijn.

Hebben jullie daarom wat advies over hardware effekten waar je geluid uit de nord lead en mpc doorheen kan jagen en flinke effecten mee kan maken? Ik heb in de threads hieronder wat gelezen over de Sherman Filterbank, ook een tijdje gedacht aan de MFC uitbreiding van AKAI, maar daarmee kan ik geen nord lead sounds bewerken, of wel? -
iemand andere ideen??

Behringer virtualizer ofzo is erg goedkoop, multi-effekt bak, wat lastig te editten, maar wel reverb, delay, chorus enzo. Goeie optie is ook tweedehandse stompboxjes, oftewel gitaareffekt-pedaaltjes, nieuw ook wel te betalen. Daar zweer ikzelf bij, een goeie fuzz, een chorus of flanger, etc, voordeel= je kunt ze ook in serie zetten!

hoe is je setup?... heb je een mengpaneel met auxilaries?... dan idd het advies hierboven (hoewel behringer niet mijn keus zou zijn)... kijk eens uit naar een boss se50/70.. zijn tweedehands niet giga-goedkoop, maar dat is niet voor niks, zijn gewoon goedklinkende all-round bakkies...
er staat op marktplaats trouwens een sony hrmp5 te koop voor 170 euro... klinkt wat helderder dan de boss (maar wat minder "body") en er zitten echt de wildste effekten in.... zware aanrader!

- hmm mengpaneel - ik heb een Spirit Folio 6/2 mixertje

mijn setup is simpel: Mpc2000XL en een Nord Lead 2 (keys) - beiden wil ik enhancen met vette effekten
Bji nader inzien gaat het me ook vooral om de nord lead omdat ik de sounds heel beperkt vindt. Ik weet dat het maar net een kwestie van tweaken is maar - ik merk dat ik er meer uit zou kunnen halen door effekten te gebruiken.

Ik werk sinds kort met de Lexicon MPX-550 en die bevalt uitstekend! :okdan:
Goede galm, delay's, flangers en noem maar op voor de schappelijke prijs van 369 euro's bij Feedback Utrecht.
Alle parameter-instellingen zijn via MIDI vast te leggen/tweaken en editen via het apparaat zelf gaat ook prima.

Het is géén filterbak zoals een Sherman maar wel een apparaat dat écht iets toevoegt aan je geluid. Met de delay's en flangers en dergelijke kun je je geluiden ook prima vervreemden.

kzou voor een multifx gaan..bv de Boss SE70 (niet de SE50), of de opvolger daarvan de VF1 ...... of anders wat goedkoper die Zzoom multifx bakjes......... nog mooier, een 2e hands ensoniq DP/4 of DP/2

Ehmmm.... hoezo slechte zoekfunctie?
Valt toch wel mee? Of ben je stiekem toch wel veeleisend of zo?

Zoom maakt ook budgetvriendelijke multi FX bakkies. Lexicon ook, en niet alleen galm.
Voor 300 euri moet je zoiets wel kunnen scoren. En tweedehands scheelt he. :)

wat ik me afvraag - kan ik in zo'n bak als bijv de netgoenoeme Lexicon of Zoom meerdere hardware tegelijkertijd aansturen? - kan ik de settings opslaan?

misschien is het een hele andere issue - maar is er niet een apparaat die meerdere dingen tegelijkertijd in zich heeft.
Ik zal voor proffesionelere producties vroeg of laat een harddisk recorder moeten kopen (ik haat alles doen op software) -
hebben hardisk recorders ook effekten in zicht? Dan kan ik maar beter 2 vliegen in een klap slaan en een harddisk recorder kopen als ik het later toch met doen. Een HD recorder kan je toch ook als een Mixer gebruiken? Op de site van AKAI heb ik bij de zoeken naar info over de dps 12 niets kunnen vinden over onboard efx, of ik heb niet goed gelezen..) - iemand die me daar mee kan helpen?

DP4(+) heeft meerdere ingangen.
Maar anders is een digitale mixer wat?
Een 01v met 2FX onboard en compressie heb je tweedehands voor 600 euri. Qua prijs kan daar weinig tegenop, qua geluidskwaliteit wel. Maar voor velen is dit wel goed genoeg.

Origineel geplaatst door fuse
DP4(+) heeft meerdere ingangen.
Maar anders is een digitale mixer wat?
Een 01v met 2FX onboard en compressie heb je tweedehands voor 600 euri. Qua prijs kan daar weinig tegenop, qua geluidskwaliteit wel. Maar voor velen is dit wel goed genoeg.

Wat? wat bedoel je?
wat is een DP4?
wat is 01v ?

sorry - ben niet helemaal into het jargon hier

Origineel geplaatst door Mensch-Maschine
Wat? wat bedoel je?
wat is een DP4?
wat is 01v ?

sorry - ben niet helemaal into het jargon hier

als je een mixer hebt kan je met de send-uitgang in principe meerdere kanalen hetzelfde effect geven.... maar dat is nog steeds maar 1 effect..... een ensoniq DP/4 heeft eigenlijk 4 effect-units ingebakken die je in allerlei manieren kan schakelen...... dus ook als 4 losse effect-bakken... een DP/2 heeft er 2.... kweetnie hoeveel die dingen tegenwoordig kosten..

ok - ik heb een paar machines waar ik naar op zoek kan

- Sony hr mp5
- Lexicon MXP series
- Sherman Filterbank
- Boss SE 70
- Ensoniq DP 4

dat lijkt me een prima rijtje om mee te beginnen - iemand die mijn vraag over hd recorders kan beantworden of een machine aan dit rijtje toe kan voegen?

Sony voor dat geld?

Hij maakt de SE70 in en ik heb beide mogen strelen. Echt waar die SE70 is wel overgewaardeerd maar die Sony zwaar ondergewaardeerd.

Als een van jullie hem niet koopt.......... dan ben ik nog steeds te blut. :(

Niemand heeft nog de digitech studioquad v2 genoemd. Naar mijn mening ook een erg leuke effectenbak. Je kan hem gebruiken als 4 in 4 out effectenbak met op elk kanaal een ander effect, maar ook als 1 in/out met 4 effecten op een kanaal! Geen supergoeie effecten als lexicon en ensoniq, maar (voor mij) goed genoeg en lekker flexibel.

Nou, dan ga ik me toch ook maar ff in de discussie mengen...

Heb onlangs een Roland DEP-5 gescoord voor 100 euro. Een oudje, dat wel, maar voor techno volgens mij bijzonder geschikt. Bijvoorbeeld een tweede effectbak. Parameters zijn realtime met controlknobs te wijzigen, en met het gecombineerde delay-chorus effect kun je hele weirde en aparte FX toevoegen aan je sound. En een maximale delaytijd van 2000ms (!) terwijl de meeste maar tot 1000ms gaan.

Maar die andere suggesties zijn zeker ook de moeite waard:

Ensoniq DP4 (volgens mij moeilijk te vinden 2de hands)
Boss SE70 (met vocoder effect!)
Digitech Studioquad (mooi ding)
Alesis Midiverb IV of de Quadraverb II (zeer veel parameters en routingmogelijkheden)

ook heel vet en mooie prijs.... TC m300 ... kost 200 euro nieuw.... alleen is het gewoon een enkele processor....dus geen 4 individuele processors ala DP/4 zeg maar

M300 is een multi effect, je kan 2 effecten tegelijk gebruiken, parallel of serieel. Ik heb een M300 en een DP4. hihi :)

Back