samplers "wat je er in stopt komt er niet meer uit"

Oke, de samplers die ik zelf gehad heb of nog heb :)

1. Commodore 64 MSSIAH cartridge, 6-bitter en 36kb sampleruimte :)
2. Commodore Amiga sampler
3. Roland S330
4. MPC2000

M'n Yamaha D1500 delay kan ook een soort sampling doen dmv de 'Hold' functie, geeft een lekker gritty delayerig samplegebeuren.. :)

Ik zie allemaal Commodore en Amiga shit voorbij komen.
Is dat allemaal zo leuk dan?
Zelf heb ik nooit zo'n unit gehad...

Vind het vooral erg tijdrovend vaak, niet omslachtig als je van de workflow houdt.

Resultaten kunnen soms verrassend leuk zijn Als je kan transposen iets heel hoog gepitched opnemen en op je laagste octaaf afspelen oid, of andersom. :)

Het is vooral iets wat ik 5-8 jaar geleden had en toen mee experimenteerde, geen idee of zo'n sampler voor de amiga nog makkelijk te krijgen is..zelfde voor de c64. Die haalde ik 8 jaar terug dozenvol tegelijk op, gratis

Dat is voor mij juist het toffe aan samplers. Het resamplen, transposen, crossfadeloops, filters en modulatie eroverheen. Er komt altijd iets uit wat ik totaal niet had verwacht en wat erg tof uit kan pakken.

Heb nu een steady setup (geen amiga of commodore) waarbij ik dit echt tot in het goede kan uitvoeren. Laatste muziekjes zijn ook echt allemaal tof!! Heerlijk zo
Dat tijdrovende maakt me ook echt niks uit. Bouw elk ding van scratch, 1 avond zitten op de drums en de dag erop doe ik de sample of vice versa.
Helemaal gemotiveerd om shit te maken. Lang niet meer gehad! :)

Heeft iemand de Korg SDD-2000 wel eens gebruikt voor sampling? M'n grote held Marley Marl heeft daar historie mee geschreven..

Ik zie allemaal Commodore en Amiga shit voorbij komen.
Is dat allemaal zo leuk dan?
Zelf heb ik nooit zo'n unit gehad...

jaaaa, met een versie van octamed op je amiga had je gewoon een 4 channel 8 bit sampling workstation (en nog 16 of meer midi kanalen ook nog) heerlijke crunchy sound, heeft zoveel muziekstijlen beinvloed (en zelfs daarvan aan de voet gestaan) in de jaren 90

Heeft iemand de Korg SDD-2000 wel eens gebruikt voor sampling? M'n grote held Marley Marl heeft daar historie mee geschreven.

ah vet wist helemaal niet dat die dingen zo werden gebruikt

coole mini doc (ah wel akai renaissance infomercial ;) ) erover:

Geen top10 maar wel een top 6.

1. Tape DIGI sample via Commodore Datasette
2. TechnoTurboSound Amiga + ProTracker
3. Korg KAOSS Pad 2
4. Akai X7000 (R.I.P.)
4. Ensoniq EPS16+
5. Ensoniq ASR10 (M.I.A.)
6. Kurzweil K2000 + sampleoptie

Wrm vind je die k2000 vet? Alles wat ik erin stopte kwam er dun uit voor mijn gevoel. Maar misschien deed ik iets verkeerd?! Heb hem nog steeds namelijk.

Wrm vind je die k2000 vet? Alles wat ik erin stopte kwam er dun uit voor mijn gevoel. Maar misschien deed ik iets verkeerd?! Heb hem nog steeds namelijk.

De Kurzweil klinkt zo 'clean' wat mij betreft. Kan inderdaad dan wat dun klinken. 't is wat mij betreft wel de saaiste en lastigste in mijn rijtje. Daar waar ik het complete menu van de Eps16+ en ASR20 bijna blind kan bedienen zo verdwaald raak ik in die K2000. Teveel gedoe.

Oke, de samplers die ik zelf gehad heb of nog heb :)

1. Commodore 64 MSSIAH cartridge, 6-bitter en 36kb sampleruimte :)
2. Commodore Amiga sampler
3. Roland S330
4. MPC2000

M'n Yamaha D1500 delay kan ook een soort sampling doen dmv de 'Hold' functie, geeft een lekker gritty delayerig samplegebeuren.. :)

met de MSSIAH kun je niet sampelen toch? Toch eens wat samples voeren dmv Digi Tape en de Commodore 1530 datasette als ik wat tijd heb. Dat zal lekker klinken...

Heeft iemand de Korg SDD-2000 wel eens gebruikt voor sampling? M'n grote held Marley Marl heeft daar historie mee geschreven..

Is jarenlang mijn mijn enige sampler geweest. Lekker knallen met dat ding op 12 bits (tot 1092 milliseconden) of 8 bits (tot 4368 ms). Heerlijke delay ook. Samen met een TR-707 gekocht in 1986, die laatste gebruikte als sequencer, voordat een jaar later er een Atari en en DX27S bij kwam. Blij dat ik 'm uiteindelijk nooit verkocht heb!

Mijn top 5 lijstje van (gewenste) verkleuring met de samplers waar ik ervaring mee heb:

1. OP-1 (op lage tape snelheid)
2. Amiga
3. W30
4. S760 & ESI-400
5. Octatrack

Is jarenlang mijn mijn enige sampler geweest. Lekker knallen met dat ding op 12 bits (tot 1092 milliseconden) of 8 bits (tot 4368 ms). Heerlijke delay ook. Samen met een TR-707 gekocht in 1986, die laatste gebruikte als sequencer, voordat een jaar later er een Atari en en DX27S bij kwam. Blij dat ik 'm uiteindelijk nooit verkocht heb!

Cool :okdan:

Werd z'n samplefuntie toendertijd ook zo aangeprezen? Zal wel meer voor de delay nodig zijn geweest? Ik vind het altijd leuk te lezen hoe apparaten worden 'misbruikt', dat vind ik echt creativiteit: iets ombuigen naar wat JIJ er mee wil bereiken. En dat anderen het daarna overnemen en het tekenend wordt voor een heel genre...

wat is die sequencer mode precies op de SDD2000? Kan je dan met een MIDI keyboard een soort pitchshifter/harmonizer effect aansturen?

Nogal simpele functie. De gesamplede frase wordt eindeloos herhaald. Kan wel getransponeerd worden met MIDI keyboard maar de afspeelduur wordt dan wel korter of langer afhankelijk van de gespeelde MIDI noot. Voor als het echt eind Jaren 80 moet klinken!

Jawel, via midi sysex! :okdan:

Dat is toch ouderwets sampledumping via midi? Ik heb een SD-kaartlezer aan de Commodore hangen dus zou zo ook samples kunnen laden. Gaat denk ik ook een stuk sneller.

Maaruh:
Ik zit net ff te kijken en in het bestandsmenu van de Wave-player kan ik voor IMPORT kiezen en dan voor SDR kiezen. Zou ik zo realtime kunnen sampelen? Zo ja, wat ik heb dan nodig?

attachment.php

Maar om eerlijk te zeggen heb ik nog nooit naar de Wave-player van de MSSIAH omgekeken. Meestal blijft het bij wat gekloot met de bassline en monosynth.

Attachments

• SXMsSIAH.jpg
    SXMsSIAH.jpg
    244,2 KB · Bekeken: 225
Back