Hulp / advies Reason Essentials afschuwelijk resultaat opname...

Freelander

Ouwe rot
Beste mensen,

Ik ben sinds dit weekend overgestapt naar 100% digitale opname... ja, het moest er eens van komen.
Ik heb een Focusrite Scarlett 2i4 (versie II) gekocht samen met Reason Essentials 9.

Nu vraag ik niet om "had je niet beter adviezen" :) maar zit te springen om jullie hulp en advies !

Nu komt er een goed geluid uit (bij bestaande opnames, audiobestanden of direct van YT of soundcloud) Ook als ik bestaande audiobestanden importeer in Reason klinkt het perfect maar als ik iets opneem is het geluid niet om aan te horen. Het lijkt alsof er een bit crusher noisy effect is toegevoegd.

Bij programma Reason niet actief:
Dat irritante geluid krijg ik niet ook niet als ik een synth rechtstreeks op input 1 en de input/playback (op de Focusrite: DIRECT MONITOR – rotary “blend” control letting you set your monitor mix as a balance of the input signal(s) and the DAW playback) omhoog draai (waardoor ik geluid hoor)

Maar als Reason wel actief is (met een audio track) en ik draai dan aan de direct monitor knop (om zelf mee te luisteren) komt dat bit crushing effect. En is dan ook hoorbaar in de opname...Ook al zet ik de direct monitor helemaal naar links (en ik hoor niks) blijft het crushing effect in de opname

Heb een kort stukje opgenomen...en let op; het klinkt afschuwelijk ! Héél graag jullie advies :)

Bekijk bijlage Reason Essentials test.wav

Oh ja maak het niet te moeilijk, ben digibeet en heb de eerste TV nog meegemaakt...

Nog iets anders bijzonders...

Zodra ik de Arturia Beatstep pro inplug in m'n PC (USB) komt er een krijsende harde toon door mijn monitorspeakers. Dit is onafhankelijk van Reason, dus alleen via de Focusrite.
Ook bij Monitor volume geheel naar links, dus staat daar los van ?

USB Focusrite eruit trekken lost het probleem op... tja

Interne geluidskaart geeft hetzelfde resultaat... sluiten we wellicht hiermee iets uit ?

Het gekke is dat alles verbazingwekkend goed klinkt, de via Reason geimporteerde (audio) maar ook de audiobestanden op de PC of YT of net het NOS journaal...klinkt perfect

maar zodra de opname start... heeft ook wel wat weg van overmodulatie, kan alleen de extra noise die de beatstep veroorzaakt (ook) niet plaatsen :?

Ik heb zelf niets gedaan en alles overgelaten aan het installatieprogramma. Zou ook niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
Feit is dat het geluid afschuwelijk blijft klinken.. niet bij live spelen (via de focusrite en niet via mijn eigen monitorspeakers) want dan klinkt het zoals het hoort. Dus alleen bij afpelen van een gemaakte opname.

Wel is het zo dat als ik gewoon live speel via de focusrite en ik draai aan de "input/playback" knop krijg ik hetzelfde crushing geluid als bij het afspelen van een opname...

Vervolgens heb ik dus tijdens de opname deze input/playback in elke positie gezet, maar dat maak geen verschil met het opnameresultaat.

:?

Zit je geen feedbackloop te maken van je output of zo?

Die versie is toch geen demo die opnames verpest om je te overtuigen de betaal versie te kopen. Of he moet die misschien nog unlocken?

Start eens een opname van een nieuw kanaal met niks. Kijk of je herrie krijgt?
Ik ken die daw niet zelf.
Wat heb je ingesteld om op te nemen? Enkel dat kanaal, of de master, ennkijk eens of je monitoring van dat kanaal af aan of anders kiezen verschil maakt.
In ableton heb ik soms feedbak, daarom denk ik daaraan.

Het lijkt wel een clocking error. Staat je samplerate wel gelijk, en staat de clock source goed?
Heb nog geen midi aangesloten, werk alleen met audio in (vanaf mengpaneel) en hardware synths

Start eens een opname van een nieuw kanaal met niks. Kijk of je herrie krijgt?
Ik ken die daw niet zelf.
Wat heb je ingesteld om op te nemen? Enkel dat kanaal, of de master, ennkijk eens of je monitoring van dat kanaal af aan of anders kiezen verschil maakt.
In ableton heb ik soms feedbak, daarom denk ik daaraan.

Goeie tip ! zojuist gedaan en dat afgrijselijke geluid komt alleen als ik speel... speel ik niet of las ik een pauze in dan hoor ik niets vreemds. Zodra ik weer begin te spelen kom het er weer.

Dus dat lijkt dan op een soort van "overmodulatie/ oversturing" terwijl ik "groen" opneem, dus eigenlijk wel zacht...

Kijk eens of je niet zowel in de scarlett mix software de synth naar de output stuurt en tegelijk de synth via de daw ook nog eens naar de output stuurt, dat geeft soms wel wat jij beschrijft

Heb nog geen midi aangesloten, werk alleen met audio in (vanaf mengpaneel) en hardware synths

midi? dat heeft daar niets mee te maken. puur je audio instellingen van je interface en programma, het kan zijn dat ze verschillende instellingen hebben. Normaal wordt dit wel correct doorgegeven.

Maar het is natuurlijk niet gezegd dat dat precies het probleem is..

midi? dat heeft daar niets mee te maken. puur je audio instellingen van je interface en programma, het kan zijn dat ze verschillende instellingen hebben. Normaal wordt dit wel correct doorgegeven.

Maar het is natuurlijk niet gezegd dat dat precies het probleem is..

OK, en hoe check ik dat ? en is dat uberhaubt door een digibeet als ik te doen...

Kijk eens of je niet zowel in de scarlett mix software de synth naar de output stuurt en tegelijk de synth via de daw ook nog eens naar de output stuurt, dat geeft soms wel wat jij beschrijft

Lijkt mij wel een kans... vooral omdat stille passages geen problemen geven..

maar hoe kan ik dat controleren ?

Misschien overbodige vraagjes maar je hebt toch
1) de meest recente drivers gedownload en geinstalleerd?
2) de meest recente firmware gedownload en geinstalleerd?
Beide vind je hier.

3) Na het installeren van 1&2, je PC gereboot zonder geluidskaart geconnecteerd
4) En indien alles ok is na het booten de geluidskaart pas inpluggen
5) De Focusrite ingesteld als default Windows I/O?
Start > Control Panel > Hardware and Sound > Sound > Manage Audio Devices
Check dat "Default Playback" en "Recording" op ‘Scarlett 2i4" staan.
6) Binnen Reason de "Focusrite Scarlett ASIO" driver geselecteerd is (waarschijnlijk preferences>audio>driver ofzo)
7) Kan je eventueel de buffers van je driver eens verhogen (waarschijnlijk zelfde plaats als (6))?

Thanks r5, ik ga vanavond alles stapsgewijs volgen. 1 en 2 heb ik gedaan, echter v.a. 3 heb ik een andere volgorde aangehouden.
Is het daarom verstandig om alles eraf te gooien en vervolgens conform je "lijstje" opnieuw te installeren ?

Meestal zeggen ze dat je installers eerst moet draaien voordat het toestel er aan hangt.
Dan is de kans kleiner dat er geen file locks zijn waardoor niet alle files weggeschreven kunnen worden bij de installatie. Of worden misschien verkeerde drivers al per ongeluk geassigneerd aan je hardware.
Best eerst driver en dan hardware. Zodra je de hardware dan inplugt zou hij automatisch de juiste associatie tussen beide moeten vinden. Het kost geen geld en is het proberen waard...

Back