Nieuwe ruimte: akoustiek aanpakken

SlaveoftheWave

Ouwe rot
Onlangs ben k verhuisd engaan we ook nog wat verbouwen, in de kamer die er bij komt mag ik mijn studio neerzetten :) De bouw is inmiddels begonnen, dus nu ook tijd om langzaam eens na te gaan denken over de luisterpositie, bass trapping en breedband absorbers.

ik heb een plaatje bijgevoegd van het zijaanzicht. tussen de blauwe stippen is het 6m en de breedte van de kamer is uiteindelijk 2,80m ongeveer.

De luisterpositie is waarschijnlijk het beste aan de schuine kant van de kamer met de speakers de andere kant op gericht uiteraard :P

Bass traps nemen veel ruimte in beslag en ik had het volgende idee: de basstraps deels in het plafond verwerken met doek er voor, en in de onderste punt van de kamer. rood gemarkeerd op de tekening.
(ook een cloud boven deluisterpositie kan wel prima in het plafond verwerkt worden)

Wat vinden jullie van bovenstaande ideeen en willen jullie hierover meedenken?

PS ik ga rockwool 221 gebruiken

Attachments

• studio.jpg
    studio.jpg
    157,6 KB · Bekeken: 211
Het hele plafond bedekken met rockwool is zeker een goed besluit, op dat punt.
Maar, zoals het er nu uit ziet, is de schuine zijde niet vanzelfsprekend de beste positie voor speaker plaatsing; als je de rechte achtermuur niet gaat behandelen, zul je dáárvan de meeste problemen ondervinden.

Daarentegen, met speakerplaatsing (dicht) tegen de rechte muur kun je de "frequency cancellation behind speaker" redelijk controleren en, met een beetje geluk, zal de schuine achterkant meer naar de vloer reflecteren dan naar de luisterpositie.
Een rechte muur achter de luisterpositie zal, onbehandeld, altijd voor staande golven zorgen, met de beruchte dips en pieken op de luisterplek als gevolg.

Maar, wat de beste uitgangspositie is voor plaatsing weet je pas echt zeker met wat akoestische metingen.
Het hangt namelijk af van veel factoren; backported speakers of niet, groote luisterdriehoek en dus exacte zitpositie en daarmee de afstand tot de schuine muur, etc.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

Succes.

Zoals Jompo reeds aangeeft, eerst metingen doen om de beste luisterpositie te bepalen. Aan de hand daarvan kun je verder werken om zo een 'optimale' mogelijk sweet spot te creeren [voortreffelijk wordt het natuurlijk nooit]

Weg uit de Lindenholt ? Ik kan wel eens dingen voor je meten als je zo ver bent..

Ik woon inmiddels in Nimma Oost, heb nog een kelder van 6x4m2 die ik ooit tot studio ga omtoveren :)

dat is iets waar ik aan kan beginnen opeen later stadium

maar het idee van de basstraps die niet de hoeken van de kamer zelf in nemen, is dat wat?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar bassen resoneren met name in hoeken. Ik zou eerst de beste luisterpositie bepalen en aan de hand daarvan absorbers plaatsen.

Je kan met REW 'live' een Pinknoise toon afspelen en daarbij een lopende grafiek openen. Aan de hand van die grafiek kan je de beste monitor/luisterplek bepalen, door met je desk en monitoren te schuiven tot aan de plek waar de grafiek het lineairst is. Het kan lastig zijn, vooral met een zware desk en monitoren, maar het gaat sneller dan elke keer verschuiven en een meting doen. Sommige plaatsen de monitoren op een rijdend voorwerp, zodat ze niet de hele bende heen en weer hoeven te slepen:P

Zorg er ook voor dat je monitoren niet precies in het midden van de kamer staan qua hoogte. Dat kan namelijk ook voor problemen zorgen. Er schijnt daarnaast ook een soort rule te zijn, wat je met een korrel zout mag nemen. Oftewel de 38% rule betreft de luisterpositie ten opzichte van de muur waartegen je aan kijkt. Stel dat de kamer 3 meter lang is van de muur waartegen je aankijkt t/m waar die eindigd achter je. Dan reken je 38% van 3 meter = 1,14 meter. Dus op 1,14 meter zouden je oren moeten zijn vanaf de muur waartegen je aankijkt.

studio-monitor-placement-stereo.jpg

Ik kan nog wel ff doorgaan, ma voor nu is t wel ff genoeg geloof ik:P

Note: Door met alleen de monitoren te schuiven kun je al veel bereiken!

P.S. Is je studio puur control room, of ga je er ook opnemen?

Dat zijn nuttige tips :okdan:

Opnemen met microfoon eaf en toe, maar voornamelijk sytnhs en drumcomputers via mn mixer mn pc in

Voor vocal opnames zou je een draagbare vocal booth kunnen gebruiken. Ze zijn niet moeilijk te maken. Er zijn genoeg diy voorbeelden te vinden op Google.

pvb.jpg

De speakerplaatsing bij de rechte muur links - een pui met een deur naar het balkon- is lastig omdat de deur die je in de tekening ziet dan niet goed open kan en tegelijkertijd is het dan ingewikkeld om de eerste reflectiepunten aan te pakken.

In de hoeken tegen de linker muur plaats ik corner traps. En kan voor de ramen/deur recht achter mij ook een diffuser/absorber plaatsen (evt op wielen, of hangend zodat het verplaatsbaar is en ik bij ramen of balkon kan indien nodig.

De afstand tussen de blauwe punten op de tekening is zon 5,5m trouwens

Back