Die Bassline van E Samba wat is dat voor soort bass??

ok ik heb het een en ander gelezen in deze thread en na heeel lang weg te zijn geweest, ondergedoken in de studio ben ik vandaag ff achter internet gekropen. De oplossing voor dit soort basjes is idd een walkinbass zoals olav al zei en weet !!!

als je echt op zoek bent naar lekkere bas geluidjes als deze kun je natuurlijk allerlei softsynths en echte synths aflopen en zelf zo'n basje programmeren, the keyword is do it yourselve by trying!!! maar als je centjes over hebt kun je net als wat wij pas hebben gekocht in Mstudio1 de Spectratronic Trilogy Bass module kopen... een software synth/sample player waar echt heeeel vette samples in zitten en mooie basjes mee te spelen zijn!!! moet je alleen wel 3GB aan sample harddisk space op je computer hebben want dat is zo'n beetje de samplelibrary voor deze softsynth/sampleplayer !

zitten bassen in die lijken of ze echte contrabasjes zijn of bijvoorbeeld fenderbassen uit de gitaar e.d. maar ook housedingetjes die zo uit een synth kunnen komen... maargoed. ben erg te spreken over het speeltje
alhoewel de CPU en latacy wel wat beter kan voor me gevoel. maar dat ligt ook weer aan de geluidskaart die ik erbij gebruik !!!

door samplen is het me nog nooit gelukt om zo'n geluidje te maken ! altijd vieze clap of kick uitlopers erdoor !
softsynths en synths kunnen t, je moet alleen wel tweaken.
nogmaals keywords are: TRY TO MAKE SOUNDS YOURSELVE

nou ik duik de studio weer in... wie weet tot over een tijdje :maffia:

Ik weet niet of er een demo is van de Spectrasonics trilogy, maar ik zou eens naar deze bass softsynth kijken. Er zit een grote bibliotheek (volgens mij 3GB) met samples bij en je kunt er nog van alles aan afstellen. Je hebt dan beschikking tot allerlei bas geluiden zoals slap en fretless maar ook synth bassen...

Origineel geplaatst door bobaphat

De truuk van zulke disco/walking basslines is gewoon de 2 noot noot een octaaf hoger te doen dan de eerste.
Je krijgt dan hum ba hum ba hum ba,,, Dingen niet moelijker doen lijken dan het is jazzman,,, daar heeft niemand wat aan.

ja srry, ik heb eigenlijk geen idee over welke bsln het gaat

k dacht dat het ging over walking bslns i p v een specifieke truc die je kan toepassen

een ais majeur toonladder noemen ze dat in vaktermen geloof ik.

of C dorisch voor de miereneukers ;) :biertje:

De truuk van zulke disco/walking basslines is gewoon de 2 noot noot een octaaf hoger te doen dan de eerste.

ahum......dat is niet echt een walking bass hoor......een walking bass kan net zo goed alle kanten op slingeren...jij hebt het meer over wat ik altijd een "disco" basslijn noem, die springt idd over 2 octaven heen en weer......ik kan het niet zo goed met muziektheorie termen omschrijven maar een walking bass klinkt voor mijn gevoel ook echt alsof ie *tussen* de downbeats heen "wandelt" ..maargoed..da's een heeeele andere discussie ;)

Origineel geplaatst door olafmol
ahum......dat is niet echt een walking bass hoor......een walking bass kan net zo goed alle kanten op slingeren...

Ik dacht dat een walking bass juist zoiets was als bij de gitaar solo van Are you gonna my way van Lenny Kravits gebruikt wordt. Of in de solo in Born to be Wild van Steppenwolf.
Geweldige seventies bass begeleiding in die solo.

Last edited by a moderator:
om toch maar ff duidelijk te zijn : dit is dus een walkin' bsln

Attachments

• wkng.mp3
    136,5 KB · Bekeken: 89
Oke dit is dus relaxed he echt tips krijg ik nu maar, ff voor de duidelijkheid tweaken en een sinusje eronder kwakken
is nog niet optimaal duidelijk je moet bedenken dat ik een dildo op dit gebied ben. Niveau: Fruityloops en geen ingewikkelde, soft synths (al kunnen jullie mij daaar mischien ook wat advies over geven wat ik moet kopen/lees downloaden:bekdicht:)

Een paar handige tips over samplers zijn ook handig, in fruity kan je wel wat ouwehoeren met een sampletje, maar ik heb nou niet direct het idee dat het super super uitgebreid is. Mischien een paar concrete namen van soft synths en samplers
zou relaxed zijn, bedankt voor de vele relaxte reacties van nu toe.
Er zit nu echt een enorme anus naast mij hele irritante vent daar moest ik ff melding van maken sorry
nogmaals bedankt voor de reacties en ik hoop dat er nog meer gereageerd wordt.

:doei:

Origineel geplaatst door Backdrop
uhm ik heb net daft punk vermeld (verkeerde nummer welliswaar)

of heet ie nou stop the music en go home 8o)

dat is revoluton 909 ja

ik ben ook in de war

het is niet de basslijn van revolution want dat is zo'n duwend french kiss achtige bass

maar het is wel een daftpunk basslijn .. ik denk ook burning

btw de hihats en shaker komen ook van een daft punk nummer en dat zou revolution 909 kunnen zijn

Origineel geplaatst door MadR

btw de hihats en shaker komen ook van een daft punk nummer en dat zou revolution 909 kunnen zijn

al met al niet een erg origineel nummer dus dat e samba.

Origineel geplaatst door Funkadelic
Niet Origineel maar wel superdope :walker: en daar draaoit het om sample de hele wereld
bij elkaar gooi het allemaal in de mix zolang het maar dope klinkt. Maar goed mensen wat namen
van goeie soft synths? en goeie samplers?? plz ? thnx

wil je dan wel even je signature veranderen in:

"God Made My Samples Funky And Im Glad He Made Them That Way"

:duivels: :engel: }:|

gebbetje tussendoor 8o) :D

Origineel geplaatst door JazzMann
om toch maar ff duidelijk te zijn : dit is dus een walkin' bsln

AAhh COltrane en Monk,,, relaxt themaatje tadaaa da dadaaaa

volgens mij ook in een ais majeur net als die samba bassline,,, ik hoor een f en een g en een dis ndus

Maar een walking bassline is zeg maar een noot op elke tel binnen een bepaalde toonsoort.. ah ok weer wat geleerd. Ik moet toch maar eens wat muziektheorie gaan bestuderen.

TRILOGY VAN SPECTRASONICS,, VOOR DE 10E KEER :)

pro5 heeft ook wel zulke basjes denk ik.

Niet Origineel maar wel superdope :walker: en daar draaoit het om sample de hele wereld
bij elkaar gooi het allemaal in de mix zolang het maar dope klinkt. Maar goed mensen wat namen
van goeie soft synths? en goeie samplers?? plz ? thnx

Oke Nieuwe vraag telkens als ik met een acoustisch bassje bezig gaa klinkt heel loom en treurig terwijl ik juist het upliftende swingende samba gevoel wil mee brengen mijn walking bass maakt het lied dus in plaats van feestelijker alleen maar duisterder.. toonhoogte hoger gooien werkt over het algemeen ook niet. Voordat jullie met moeilijke termen gaan gooien zal ik weer ff melden dat ik een muziek electronische vocabulaire heb van een kind van 6 maanden oud dus ff goed uit leggen wat men bedoeld als men wil :biertje:

:doei: doei!

Oke Nieuwe vraag telkens als ik met een acoustisch bassje bezig gaa klinkt heel loom en treurig terwijl ik juist het upliftende swingende samba gevoel wil mee brengen mijn walking bass maakt het lied dus in plaats van feestelijker alleen maar duisterder.. toonhoogte hoger gooien werkt over het algemeen ook niet. Voordat jullie met moeilijke termen gaan gooien zal ik weer ff melden dat ik een muziek electronische vocabulaire heb van een kind van 6 maanden oud dus ff goed uit leggen wat men bedoeld als men wil :biertje:

ik weet dat je dit eigenlijk niet wilt horen, maar bovenstaande "probleem" heeft alles met speel-techniek te maken....dus flink oefenen, of een bassist uit de plaatselijke muziekschool trekken en opnemen

er is nog een héél goeie truck.. & dat is mee op de maat wat rond wandelen/waggelen. Wat je doet is gewoon op tel 1 & 3 van de maat een stapje verzetten. Doe dit 10 min & je zit er helemaal in.... no joke !
Dit is de manier hoe men op de jazzschool bossa-nova leert spelen

Back