Spanningsregelaar tussen stroomnet en gear

demian

Ojee
Ik heb het idee dat ons stroomnet wat spullen opblaast hier bij tijd en wijle.

Iemand een goede suggestie wat ik tussen mijn gear en het net kan plaatsen?

Bijna al mijn 555 driven lfo's hebben hier de geest gegeven, en meer gevoelig spul wat het voor gezien heeft gehouden in de loop der jaren.

misschien is een overspanningen beveiliging een optie?

"De overspanningsbeveiliger voorkomt dat extreme pieken in het stroomnetwerk uw apparatuur beschadigen"

Waar woon je dan? In NL is dit bijna nie in te denken. Misschien heb je wel een ouwe analoge bak die spanning lekt op de aarde. Als je dan geen geaard stopcontact hebt, dan kan die rest spanning weg vloeien over je massa van zowat alles als je pecht hebt.

Ik heb geen geaarde stopcontacten behalve dan in de keuken en de schuur.
Maar ik heb er al jaren last van dat er chips kapot gaan op zolder, ook voordat hier allerlei ouwe spullen stonden.

Had ook een nordlead 3 ooit die alleen met een UPS er tussen normaal kon functioneren.

? Nieuwe draden (+aarde) naar de zolder laten trekken ?

Tja, ik weet niet of dat dat kan zonder dat er vloeren of plafonds open moeten, dan haak ik af.
Kan ik niet de centrale verwarmig als aarde gebruiken?

Of een draad naar buiten toe trekken naar beneden en via een pen met de grond verbinden?

Via de bestaande leidingen
Trekken ze er met een soort veer doorheen
Aarde aan verwarming is gevaarlijk

Ik zou ook wat nieuwe draden (laten) trekken naar de studio.
En als je dan toch bezig bent: maak dan een aparte groep in de meter kast voor de studio.
Dan kan je daar een gevoelige zekering/automaat voor gebruiken en heb je kans dat deze eerder uitslaat bij storinkjes dan je synthesizers kapot gaan.
Of dit alles gaat oplossen weet ik uiteraard niet zeker.
Maar het laten trekken van een set nieuwe draden en het laten aanleggen van een extra goep zullen geen on-overzienbare onkosten opleveren denk ik.

Meten is Weten..gissen is missen
Ik zou je bekabeling even (laten) doormeten en ups kan je zeker helpen tegen spanningspieken maar voor de juiste oplossing moet je eerst weten wat het probleem is.
Er kan ook een potentiaalverschil tussen je aardegroepen zitten o.i.d of een apparaat wat stroom lekt.
Je kunt ook een 1: 1 trafo tussen je lichtnet en je studio plaatsen als je potentiaal tussen je aardgroepen hebt.Maar in een modern huis zou dat niet nodig moeten zijn.

Ik heb geen geaarde stopcontacten behalve dan in de keuken en de schuur.

Ik denk niet dat het hier om een modern huis gaat...
Als er een te groot stroomverlies is valt de aardlekschakelaar uit (300mA).

Kom zo regelmatig huizen tegen met enkel een geaard stopcontact in de keuken...
Volg even de aardingsdraad. Zo kwam ik in een huis uit in de zinken dakgoot en in een ander huis op de nagel in de muur die een spiegel vasthield... :stupid.
Van aarding gesproken :dubbel:.

Cheers,
Exo. :mega:

Haha, da's wel erg ja.. :D

Mijn huis is van '78 en heb een ouderwetse stoppenkast.

Maar ik denk niet dat ik dat allemaal ga laten vervangen ivm verhuisplannen binnen een jaar.

Maar dan kan ik zeker ook geen aarde laten aansluiten als ik die stoppenkast laat zitten?

Je kan een aparte aardingspin buiten slaan, passeren langs een aardingsonderbreker en die aarding dan naar boven trekken naar het stopcontact waaraan jouw materiaal is verbonden.
Beter zou uiteraard zijn de hele woning overal aarding te voorzien (verlichting en stopcontacten) komende van de aardingsonderbreker maar dat is idd. niet evident bij oudere woningen.
Gelukkig zitten de draden meestal in buisjes en kan je meestal een aardingsdraad erbij in trekken.
Zit de kabel vast in de muur gemetseld, dan staat je nog wat werk te wachten.
Ik zou nog even op m'n tanden bijten tot ik verhuisd ben ;).
Evt. een UPS na jouw stopcontact waarop je gear zit kan idd. al heel wat verhelpen.

Cheers,
Exo. :mega:

Heb in het verleden ups geprobeerd, leidde alleen maar tot meer ruis op de audio
Meten is duur, nieuwe diepere aardpen slaan was voor mij voordeligste en beste oplossing.

Back