Goeie werkwijze met geluidskaart ???

Chille

Ingeburgerd
Hallo muziekfanaten

Ik ga me een goede geluidskaart aanschaffen, bij voorkeur USB, merk waarschijnlijk iets à la Audiophile of RME.

Mij huidige set-up is
- Cubase SX
- een (kleine) mengtafel met synths, drummodules, AKAI S3200 etc.

De bedoeling van de geluidskaart is om in Cubase sx stemmen te kunnen opnemen. Kwestie van een goede voorbereiding ("pre-productie") alvorens ik de boel definitief opneem in een professionele studio.

EN NU KOMT DE VRAAG

Hoe gaat dat eigenlijke in z'n werk? Steek je de micro (xlr) rechtstreeks in de geluidskaart en zing je de boel in terwijl Cubase loopt (en de instrumenten via midi aanstuurt)? Lijkt me logisch, alhoewel: sommige audiokaarten hebben geen xlr ingang (+quid phantom voeding ???).

De uitgang van de mengtafel in de geluidskaart proppen lijkt me niet echt logisch aangezien de geluidskaart dan alles opneemt (instrumenten+zang). Maw, als ik dan in Cubase sx een audio-spoor aanmaak voor stemmen en ik laat tijdens het inzingen de muziek (midi) meelopen, dan registreert de geluidskaart toch gewoon alles?

Enfin, ik zoek eigenlijk een goeie modus operandi. Een werkwijze, in mensentaal.

O lieve synthforumverslaafden, help mij.

Chille.
:halleluja :halleluja :halleluja :halleluja :halleluja

Het ligt aan de kaart en de mixer hoe je dit het beste op kan lossen...
Als je 'n bus-mixer hebt, kun je ervoor kiezen om de mic toch op de mixer aan te sluiten, dit signaal naar 'n bus te sturen en de bus-uit op de ingang van je soundkaart.
Als je 'n soundkaart met meerdere ingangen hebt, kun je idd je mic rechtstreeks op je soundkaart aansluiten (indien voorzien van voorversterker en de juiste aansluitingen, anders moet er nog 'n channelstrip oid tussen), in cubase instellen van welk kanaal opgenomen moet worden.

Als je geen bus-uitjes op je mengert hebt, en je je master uit op de ingang van de soundkaart aansluit, zal je kaartje idd alles opnemen (dus inclusief instrumenten).

Bij geen bus-uit (of group-out) zou ik kiezen voor 'n losse voorversterker voor de mic en 'n soundkaart met meerdere ingangen.

veel suk6

Onderschat nooit de macht van het kaasplankje.

Ehmmm.... ok.
Lamaar.

Maar als ik zo je vragen lees dan denk ik dat je er heel veel aan hebt om eens in de winkel(s) of bij de mensen rond te gaan kijken hoe die het doen. Het kan nl. op heel veel manieren en het is maar net wat jouw ding is.
En als je dan weet wat je wilt is er alleen nog het budget wat je tegen kan houden.

Maar met stemmen wordt het al snel ingewikkelder. Als je die op een los spoor wilt opnemen dan moet je dat helemaal los kunnen doen van de rest dus of eerst de muziek opnemen (hetzij spoor voor spoor opnemen) en dan op een los spoor de zang opnemen. Dit kan al met een goede stereogeluidskaart.
Maar als je alles metteen real-time af wilt kunnen spelen en die zang opnemen dan is een meerkanalen geluidskaart ook wel handig. En wie weet dan met ingebouwde voorversterker zodat je daar metteen die zang mee op kan nemen.

Origineel geplaatst door fuse
Onderschat nooit de macht van het kaasplankje.

Ehmmm.... ok.
Lamaar.

....en toch ben ik errug nieuwsgierig naar dat kaasplankje fuse !!

Je kunt rechtstreeks via een geluidskaart opnemen maar dan moet er wel een goede microfoonversterking inzitten anders kun je beter de phantompower van je mixer gebruiken.

Opnemen kun je op twee manieren doen.
Wil je een synth opnemen die je van te voren midi hebt ingespeeld in SX dan solo je gewoon de midisynthpart en het kanaal waar je op opneemt. Op die manier neem je alleen de synth op zonder de andere sounds.

Wil je zang opnemen en heb je geluid nodig om mee te kunnen zingen dan doe je het anders maar dit ligt aan de mogelijkheden van je mixer.
Laat alle sounds gewoon je mixer binnen komen inclusief je zang. Achterop je mixer (of bovenaan) heb je als het goed is insertie-kanalen en misschien ook een direct out signal. Als je een direct out output hebt gebruik die dan om naar je geluidskaart te gaan eventueel eerst nog door een compressor halen. De direct out geeft het al aan. Alleen die sound gaat naar buiten en kun je dus geisoleerd opnemen.
Heb je alleen inserts dan kan het ook. Pak een insertie kabel. Leidt deze naar een compressor toe. Normaal gesproken steek je de in en output van de insertiekabel in de compressor, dat doe je nu niet. Je pakt nu alleen de input kabel en steekt deze in de compressor. Je pakt dan een andere losse kabel, steekt die in de output en het andere eind in je input van je geluidskaart en voila! Twee manieren om met de muziek mee te zingen en je vocal toch geisoleerd op te nemen.

En by the way; ik heb nog een M-audio Delta 1010 8 A/D 8 D/A in de aanbieding....

gr. Tom:)

Bedankt!!!

Ik ga dit zeker eens proberen. Ik heb een Behringer Eurorack mengtafeltje met 16 kanalen. Ik denk wel dat ik via die inserts kan werken... Ik wist eigenlijk helemaal niet dat je een output kan isoleren. Ik dacht dat je output gewoon weergeeft wat er binnenkomt...

;) ;) ;)

Back