Virus TI2 via midi in Ableton

The Unholy

Hard lid
Hallo,

Ik heb vannacht in een project Virus Control vervangen door External Intruments. Zowel via usb als via een midi interface geprobeerd. Ik wist dat midi iets minder accuraat is, maar dit komt niet eens in de buurt van acceptabel, strakke midi clips worden vreselijk sloppy afgespeeld en noten blijven lichtelijk hangen.

De Virus wordt behoorlijk op z'n staart getrapt met 2 grote patches op part 1 en 2, die tegelijk spelen, maar via Virus Control was er nauwelijks iets aan de hand, in ieder geval was er aan de timing niets te merken. Via midi lukt het niet eens om 1 patch tegelijk fatsoenlijk af te spelen, als deze gebruik maakt van unison.

Wie heeft ervaring met de TI in Ableton zonder Virus Control?

Heb je al eens direct vanuit een keyboard een midi-kabel aangesloten op de Virus, zodat je kunt kijken of dat wel zonder vertraging gaat. Als dat zo is, dan zou je gaan denken dat het door Ableton komt.

Tijdens het spelen merk ik het niet, het is alleen wanneer er een midi clip wordt afgespeeld. Het is een Polar dus heeft een eigen keyboard.

Ik sluit ook niet uit dat het door Ableton komt. Zal het nog eens in Cubase proberen.

de combinatie Ableton / Virus is niet optimaal.
Ik heb zelf ook een Polar al een aantal jaren met Ableton en het is een verschikking af en toe.
met anme als het een ARP betreft op de Polar, het komt vaak voor dat die dan op verkeerde tempo wordt afgespeeld
en is 1 of 2 pogingen nodig om het in sync te krijgen. Maakt dan niet uit of ik via MIDI poort doe of via usb.
Heb er ook nooit een echte oplossing voor kunnen vinden en heb er maar gewoon mee leren leven.
Op een forum trof ik ergens het advies aan om een aparte USB card te gebruiken, dat heb ik gedaan en geeft wat verbetering, maar is het ook niet helemaal.

Ik heb Virus Control vervangen door de Mystery Island editor (VirusHC - gebruik ik alleen voor total recall, editen doe ik op de Virus zelf) en de USB verbinding verwijderd - nu dus met MIDI IN en OUT via mijn audio interface. Dat gaat eigenlijk heel goed. Met Virus Control en USB had ik altijd latency.

is het niet veel slimmer om gewoon een ableton instrument rack te maken van je virus ti control vst?
ik heb dat ook op die manier gedaan, dan heb ik een complete channel strip rondom mijn virus ti control VST en kun je 16 midi channels gewoon routen naar dat instrument rack. (dus met midi inserts ervoor, en distortion, reverb, delay, eq en compressor op die channel strip gegrouped naar 1 instrument rack.)

Volgens mij heb je dan alle voordelen die je wil maar hou je wel de interne latency compensatie van de vst. Het werkt ook superhandig op die manier als je een push heb omdat je heel simpel de controls in banken kan verdelen voor op het push scherm

ik heb een foto erbij gedaan van hoe ik het instrument rack ingesteld heb en hoe je dit dan in de push terug ziet. Je hebt zo volledige controle over de virus ti via de Virus TI control VST, met als bonus de volledige integratie van alle overige audio effecten (inclusief control). En als je bijvoorbeeld een geluid op part 2 of 3 hebt, dan maak je een midi spoor aan waarin je verwijst naar het eerste instrument rack dat je hebt ingesteld en je kiest dan spoor 2 of 3. Dus multitimbraal en de voordelen van de vst latency compensatie.

Lijkt mij een stuk simpeler dan de handmatige latency compensatie steeds weer in te stellen via external instruments.

Attachments

• virustiRack.jpg
    virustiRack.jpg
    45,1 KB · Bekeken: 155
Laatst gewijzigd:
Ik heb vooral probleem dat als ik Virus Control in een project sleep meteen al mijn plugins met latency te maken hebben - dus als ik een toets indruk om een softsynth te bespelen of een geluid realtime een FX plugin in jas (bijvoorbeeld gitaar) duurt het behoorlijk lang voordat er reactie is, en dat is voor live spelen killing. En dat krijg ik maar niet opgelost, maar ik hoor graag tips als je die hebt.

Ik heb vooral probleem dat als ik Virus Control in een project sleep meteen al mijn plugins met latency te maken hebben - dus als ik een toets indruk om een softsynth te bespelen of een geluid realtime een FX plugin in jas (bijvoorbeeld gitaar) duurt het behoorlijk lang voordat er reactie is, en dat is voor live spelen killing. En dat krijg ik maar niet opgelost, maar ik hoor graag tips als je die hebt.
klopt, dat is die 20+ms latency van de plugin, ik zet altijd de live knop aan tijdens het componeren / arrangeren, pas als ik daar klaar mee ben zet ik die uit en render de song.

Bedankt voor de reacties.

Quifster, ik snap wat je bedoelt,maar ik wil juist af van de Virus Control en bijbehorende latency, daarom had ik dezelfde editor plugin aangeschaft als Von Naphoven en deze heb ik (na de laatste update) eindelijk werkend. Maar nu blijkt de Virus via midi niet goed te werken. Dit heb ik overigens ook geprobeerd zonder enige controller plugin ertussen, zelfde resultaat.

Regular Midi is never as tight as using the TI via the Virus TI plugin. That is just in the nature of Midi, since it cannot produce voices sample accurate at the same time. Midi is a serial protocol, so voices are produced one after another. So the more voices you trigger at the same time, the higher the time spread for these. That would also explain why sounds with a lower UNISON setting sound "tighter".

With best regards,

Access Music Support

Oke, dus terug naar de Virus Control....

Overigens vind ik de timing bij de TI wel extreem slecht, ik heb ook een Virus C gehad die ik via midi gebruikte en daarbij had ik nooit timing problemen, terwijl ik daarmee ook veel voices tegelijk gebruikte.

Ook nooit echt veel geluk gehad met de TI2 en Ableton. Is ook de reden waarom ik meestal maar 1 patch gebruik. Ben ook heel erg benieuwd welke oplossingen hier nog uit de bus gaan komen.

Ik zou de Virus dus gewoon via de Virus Control gebruiken, de timing is dan aanzienlijk strakker dan via midi.

Tijdens het opstarten van je shit moet je jezelf gewoon aanleren om in Ableton eerst de connectie met de Virus te maken voordat je er MIDI heen gaat pompen (je Virus control track, tandwieltje uit mijn hoofd). Zonder een actieve verbinding is de timing inderdaad bagger, maar met een actieve verbinding gaat het prima. Moet wel zeggen dat je heel voorzichtig moet zijn met bijvoorbeeld het scrollen door presets terwijl hij MIDI pompt (ik hoor graag wat hij uitbraakt), want dan raakt hij nog wel eens de kluts kwijt.

Back